نقش دولت و مجلس در مسجدمحوری

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن برشمردن ویژگی‌های مسجد تراز و نقش هر یک از ارکان مسجد، به خصوص کانون‌های فرهنگی در جذب و تربیت نسل جدید؛ به نقش دولت و مجلس در حمایت از این قرارگاه مهم اجتماعی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن اخلاقی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با تبریک ایام ولادت پیامبر رحمت (ص) و امام صادق (ع) و همچنین ایام هفته وحدت اظهار کرد: مساجد به تعبیر امام خمینی(ره) سنگر هستند، سنگر دفاع از ارزش‌های اسلامی، سنگر مراقبت از اهالی محله، سنگر برنامه ریزی برای مقابله با تهاجم دشمن در جنگ نرم وسخت و سنگر محافظت از آینده نظام و تربیت نسل بعد انقلاب، که باید این سنگرها را حفظ و تقویت کرد.

وی افزود: بعد از اغتشاشات ۱۴۰۱ که دشمن محله محور و موزاییکی برای ضربه زدن به انقلاب تلاش نمود، جایگاه مساجد و نقش آنها در حفظ حراست از انقلاب و ارزش‌های دینی روشن تر شد و نشان داد هنوز هم مسجد مهمترین سنگر برای مقابله با چه مسایل امنیتی و چه مدیریت و مقابله با آسیب های اجتماعی و فرهنگی است.

پشتیبانی دولت از مساجد برای محور شدن در جامعه

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید به محور قرار گرفتن مساجد در تمام امور اظهار کرد: امروز باید محلات با محوریت مساجد مورد توجه قرار گیرند و دولت به عنوان نهادی که موظف به ایجاد ظرفیت رشد و ارتقای جامعه است، می بایست از مساجد پشتیبانی نموده و زمینه تعالی و پیگیری وظایف مساجد را مهیا کند.

وی ادامه داد: این حمایت البته نباید منجر به تصدی گری شود بلکه باید جنبه تسهیلگری و پشتیبانی های سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین در حوزه فراهم نمودن زیرساخت ها باشد.

 مسجد طراز، تربیت محور است

حجت الاسلام والمسلیمن اخلاقی امیری به ویژگی های یک مسجد شاخص و اثرگذار اشاره کرد و گفت: نکته مهمی که در مساجد باید مورد توجه قرار بگیرد خارج شدن مسجد از حالت نمازخانه و محل عزاداری صِرف و تبدیل شدن به قرارگاه‌های اجتماعی، تربیتی و فرهنگی برای تربیت نسل آینده، در کنار انجام طاعات و عبادات است.

وی ایجاد توانایی برای جذب نسل جدید به مسجد را مهمترین شاخص یک مسجد طراز دانست و خاطر نشان کرد: مسجد طراز انقلاب اسلامی مسجدی است که مامن و پناهگاه جوانان، اعم از دختران و پسران در محله باشد و بتواند با روش ها و برنامه های متنوعی که طراحی و اجرا می کند نسل جدید را به سمت مسجد جذب کند و و با ایجاد انگیزه همراه با تربیت و کار جهادی زمینه رشد و ارتقای آنان را فراهم کند.

نقش کانون های فرهنگی در جذب نسل جدید به مساجد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ارکان مهم مسجد که می تواند با ابزارهای هنری و فرهنگی کودکان و نوجوانان را به سمت مسجد بکشاند کانون های فرهنگی هنری هستند که می توانند با برنامه های تربیت محور، از طرق مختلف و با ابزار هنر بچه ها را جذب مسجد کنند.

وی تربیت محوری را نقطه عطف فعالیت های مساجد دانست و افزود: تربیت نسل آینده کشور بر عهده مساجد است و باید به این باور برسیم که در صورتی می توانیم مدیرانی متخصص و متعهد و با تقوا داشته باشیم که از همین الان نسل جدید را با مسجد مانوس کرده و با تربیت آنها برای نقش پذیری در جامعه، آینده نظام را تضمین کنیم.

جایگاه مجلس در حمایت از مساجد

حجت الاسلام والمسلمین اخلاقی امیری همچنین عنوان کرد: در این بین علاوه بر دولت و نهادهای اجرایی، حمایت باید از سمت مراکز تصمیم گیری و نظام شورایی و مقننه ما نیز انجام شود.

وی در پایان با اشاره به برنامه های خود برای تقویت و حمایت از مساجد در عرصه تصمیم گیری تاکید کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس و ما نمایندگان مردم هم به زعم خود آماده پشتیبانی از این قرارگاه های مهم اجتماعی در محلات بوده و در خدمت مسئولان و اهالی مساجد در رفع نیازهای تقنینی و نظارتی آنان خواهیم بود.

کد خبر 1781853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha