حمایت از شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان به عنوان سرمایه ملی

رحیم زاده با تاکید بر حمایت از گروه‌های مختلف سنی حاضر در جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان سرمایه ملی گفت: در داوری متوجه شدیم که در شهرستان نگاه به اصالت بیشتر است، چرا که تکثر نوازندگی در آنجا آن‌چنان رخنه نکرده و نوازندگان به دنبال موسیقی تجاری نیستند و اصیل‌تر کار می‌کنند و به بنیان‌های موسیقی سنتی توجه بیشتری دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، هفدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان از ۲۷ شهریور تا ۳ مهر در حال برگزاری است.   «قاسم رحیم‌زاده»، عضو هیئت داوران هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره کیفیت اجراهای  بخش تار و سه‌تار گفت: گروه سنی الف مانند همیشه با شوروشوق بیشتری حضور یافتند و سطح‌شان نسبت به گروه‌های دیگر بالاتر بود، به نظر می‌رسد باید تمهیداتی اتخاذ شود تا گروه ج، یعنی افراد بین ۲۴ تا ۲۹ سال، که اتفاقاً نوازندگان بسیاری هم دارد به نحوی جذب شوند تا سطح این گروه نیز بالاتر برود.

وی افزود: نسل جدید از هوش بالایی برخوردار است و اطلاعات در دسترسی دارد. از سوی دیگر، به‌راحتی دسترسی به رپرتوار شنیداری و نت دارند و خیلی سریع پیشرفت می‌کنند. ازآنجایی‌که اغلب آنها در شهرستان‌ها حضور دارند انگیزه بیشتری هم برای آموختن دارند، اما هرچقدر به سمت گروه ب و ج می‌رویم از میزان شوق و انگیزه آن‌ها کاسته می‌شود.

این نوازنده تار درباره اصالت ردیف در اجرای شرکت‌کنندگان توضیح داد: آن‌هایی که معلمان خوبی داشتند اجرایشان اصالت داشت. در داوری بخش اول و حتی در سال‌های قبل متوجه شدیم که در شهرستان نگاه به اصالت بیشتر است، چرا که تکثر نوازندگی در آنجا آن‌چنان رخنه نکرده و نوازندگان به دنبال موسیقی تجاری نیستند و اصیل‌تر کار می‌کنند و به بنیان‌های موسیقی سنتی توجه بیشتری دارند.

رحیم‌زاده در ادامه به حمایت از گروه‌های مختلف سنی اشاره کرد و گفت: اگر دولت و ارگان‌هایی مانند صداوسیما توجه بیشتری داشته باشند به نظرم جشنواره ملی موسیقی جوان بهترین جشنواره‌ای است که داریم و غیر از این وجود ندارد. دولت و رسانه ملی باید از این بچه‌ها که تمام سرمایه ملی ما هستند حمایت کند. اگر یک ‌صدم از آنچه که در عرصه موسیقی پاپ حمایت می‌شود از این بچه‌ها حمایت لازم صورت گیرد قطعاً تأثیرگذار خواهند بود.

وی تاکید کرد: گروه سنی الف وقتی در این سطح نوازندگی می‌کنند ۱۰ سال آینده تبدیل به معلمانی برای آموزش می‌شوند؛ بنابراین نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی هستند که دیده شوند و پیشرفت کنند و بافرهنگ موسیقایی اصیل و درستی دیده شوند. در ادامه مؤسسات فرهنگی و کنسرت‌گذاران هم ترغیب می‌شوند و برای فرهنگ اصیل ما و هنرمندان جوان اثربخش خواهند بود.

کد خبر 1782181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha