شرایط امروز منطقه فتنه است نه جنگ/دفع فتنه کنیم

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه آنچه امروز در غرب آسیا شاهد آن هستیم، فتنه است نه جنگ، گفت: لذا باید به عنوان رفع فتنه با آن برخورد کنیم؛ ما نباید در دام جنگی گرفتار شویم که نتانیاهو طراحی کرده است.

«حشمت الله فلاحت‌پیشه»، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد ارزیابی از شرایط منطقه غرب آسیا و تجاوزات اسراییل در این منطقه، اظهار کرد: معتقدم منطقه بعد از تحولات اخیر به سمت نوعی آنارشیسم تسلیحاتی حرکت می کند و ممکن است به نوعی به آنارشیسم هسته ای هم کشیده شود. به هر حال هدف اسرائیل برهم زدن نظم و توازن منطقه است به ویژه اینکه آمریکایی ها با بازی دوگانه خود عملا اسرائیل را به حدی مجهز کردند که حتی خودشان نیز این سلاح ها را در جنگ های خود به کار نگرفته اند؛ به همین دلیل کشورهای منطقه سهم بودجه نظامی خود را افزایش می دهند و به سمت تسلیحاتی حرکت می کنند که در درازمدت توازن نظامی را در مقابل اسراییل از دست ندهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم تصریح کرد: در گام اول کشورهای ایران، عراق و حتی سوریه به سمت چنین توانی حرکت می کنند ولی در گام های بعدی و بلندمدت تر، معتقدم حتی کشورهایی نظیر عربستان، مصر و اردن در این مسیر حرکت کنند یعنی حتی عربستان که نتانیاهو بارها از آن به عنوان یک کشور دوست نام برده، طبیعتاً یکی از اولین مصوباتی که در شورای امنیت عربستان گنجانده می شود، حرکت به سمت بمب اتم است چون سعودی ها می دانند در بلندمدت با اسراییل دچار چالش خواهند شد. از آن طرف ایران نیز سعی خواهد کرد در درازمدت این توازن را برقرار کند.

وی در ادامه گفت: به طور مشخص چون علت جنون نتانیاهو برای هم زدن توازن منطقه ای بر بنیاد سلاح های آمریکایی است، طبیعتا اگر جنگ در منطقه گسترش پیدا کند قطعا منافع آمریکا به شدت در خطر خواهد افتاد و بنابراین معتقدیم آمریکایی ها به این نتیجه خواهند رسید که ادامه جنگ‌افروزی اسرائیل ممکن است منافع آمریکا را هم تهدید کند، حتی این احتمال وجود دارد که ما شاهد باشیم آمریکایی ها از ایران هم درخواست کنند به سمت کنترل تنش با اسرائیل حرکت کند.

فلاحت پیشه اظهار کرد: اسرائیل علی‌رغم همه ضربات و جنایات، عملاً نمی تواند منطقه را رو به تنش هدایت کند؛ عصر آنارشسیم خاورمیانه شروع شده است. درباره گروه های مقاومت نیز باید بگویم این گروه ها در قالب های کوچک تر اما پرتعدادتر به اقدامات ایذایی علیه اسراییل ادامه می دهند به ویژه اینکه بیش از ۲۰۰ هزار خانوار فلسطینی فقط در طول یازده ماه گذشته عزیزان خود را در این جنگ از دست داده یا مجروح شده اند. اینها دسته های جدیدی از مقاومت را شکل می دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم نتانیاهو نمی تواند نظم و امنیت مورد نظر را ایجاد کند بنابراین عوامل متعددی در آینده به جلوداری از فتنه نتانیاهو روی می آورد؛ به همین دلیل آنچه وجود دارد جنگ نیست بلکه یک فتنه است و باید به عنوان رفع فتنه با آن برخورد کرد و ما نباید در دام جنگی گرفتار شویم که نتانیاهو طراحی کرده است.

کد خبر 1783449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha