اجرای نیت واقف؛ وظیفه‌ای شرعی و قانونی

رئیس اداره اجرای نیت واقفین سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اجرای نیت واقف نه تنها یک راهبرد بلکه وظیفه شرعی و قانونی است، گفت: وقفنامه خودش مُر قانون تلقی شده و پرسنل سازمان نیز به امانتداری در این زمینه اعتقاد دارند.

 خبرگزاری شبستان، گروه دین و اندیشه، «سید حسن جنتی»، رئیس اداره اجرای نیت واقفین سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه عواید موقوفات باید به همان شکلی که نحوه مصرف و هزینـه آن در مفاد وقفنامه‌ها آمده استفاده شوند، گفت: مدیریت صحیح موقوفات و اجرای دقیق مفاد وقفنامه‌ها نیازمند بکارگیری افرادی امین، متخصص و متعهد است.

رئیس اداره اجرای نیت واقفین سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص جایگاه اجرای نیت در ساختار اداری این سازمان بیان کرد: پس از شکل گیری معاونت فرهنگی و اجتماعی در سال ۱۳۹۱ اداره کل اموراجتماعی به عنوان یکی از ادارات کل حوزه معاونت، تشکیل و امورات اجرای نیات واقفین رسماً به این اداره کل واگذارشد؛ همچنین پس از راه‌اندازی سامانه جامع موقوفات در سال ۱۳۹۱ دسته‌بندی موقوفات در سرفصل‌ها وعناوین مختلف و دسته‌بندی نیات موقوفات صورت گرفت.

جنتی یادآور شد: سر و سامان دادن به نحوه اجرای نیات واقفین، احصاء موقوفات با نیات دارای فراوانی و متعاقب آن هدفمند و نظام‌مند کردن اجرای نیت واقف در قالب معرفی طرح ویژه های اجتماعی صورت گرفت؛ طرح ویژه ها با هدف ایجاد وحدت رویه، جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی، شفاف سازی و اطلاع رسانی از عملکرد وقف انجام شد.

وی با اشاره به تأکیدات و منویات مقام معظم رهبری در خصوص عمل به نیت واقف و نظارت مستقیم مدیران سازمان اوقاف بر زیرمجموعه وقف به عنوان یک امر مهم ادامه داد: ۲۰۰ هزار موقوفه و ۳۶ هزار و ۱۴۲ نیت وقفی در کشور داریم؛ این نیات در قالب ۸۰۴ نیت کلی جمع بندی شده اند.

رئیس اداره اجرای نیت واقفین سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: طرح ویژه های اجتماعی این سازمان شامل مهر تحصیلی، زائران حرم رضوی، زائران حرم حسینی، شمیم حسینی (ع)، اربعین حسینی (ع)، قرار دوازدهم، پیوند آسمانی، دست های مهربانی و مهر تندرستی است؛ این طرح ها با اهداف اهدای کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان، اعزام زائران به مشهد مقدس و عتبات عالیات، حمایت از برنامه های مذهبی بقاع، هیئات و مساجد در ایام محرم و صفر، برپایی مواکب خدمات رسانی به زائران حسینی، توزیع بسته های معیشتی با نام امام زمان (عج) و محوریت بقاع متبرکه، اعطای کمک هزینه تهیه جهیزیه و ازدواج جوانان، کمک به فقرا، ایتام، زنان سرپرست خانوار و همچنین پرداخت کمک هزینه دارو، درمان و بستری اجرا می شوند.

جنتی عنوان کرد: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ اجرای نیات با موضوعات مذهبی، خیریه، اجتماعی، مدارس علوم دینی، مساجد و بقاع متبرکه چهار هزار و ۷۳۲ میلیارد تومان و همچنین اجرای نیات با موضوع عتبات عالیات اعم از عمرانی عتبات تا کمک به زائران نیز ۱۵۰ میلیارد تومان بود. وی با اشاره به اینکه اجرای امینانه نیات واقفین مستلزم رعایت تسلط بر وقف‌نامه، آگاهی از مقررات اوقافی، اعتقاد به امانت بودن موقوفه و همچنین تنظیم بودجه فردی موقوفات است، گفت: اجرای نیت واقف نه تنها یک راهبرد بلکه وظیفه شرعی و قانونی است؛ وقفنامه خودش مُر قانون تلقی شده و پرسنل سازمان نیز به امانتداری در این زمینه اعتقاد دارند.

کد خبر 1783513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha