انسان شناسی و تشخیص محوری، پیش نیاز کنشگری مطلوب در جامعه است

مدیر مرکز گفتمان زن حقیقی در همایش آغاز به کار مدرسه مبلغات محافل خانگی گفت: انسان شناسی و تشخیص محوری، پیش نیاز کنشگری مطلوب در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، مقداد اموری عصر امروز در همایش آغاز بکار مدرسه مبلغات محافل خانگی که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم در حال برگزاری است، اظهار داشت: در قضایای فرهنگی و اخلاقی روز جامعه همچون بحث حجاب و عفاف ما با مباحثی همچون مدرنیته، لیبرالیسم، مسایل هویتی و غیره مواجه هستیم که ناگزیر از توجه به آن ها و ریشه ها و خاستگاه هایشان هستیم، ضمن آن که این ذهنیت سازی خودش نیاز به توجه به مباحث فطری دارد.

اموری افزود: در این رابطه البته ذائقه سازی و مساله شناخت نیز به طور خاص حائز اهمیت است و از سوی دیگر باید کاری کنیم که حجاب به ابزار قدرت زن و هویت بخش به او تبدیل شود که اگر این کار را کردیم تا حدود بسیار زیادی می توانیم به مقابله با عوارض نامطلوب بدحجابی و بی حجابی بپردازیم.

وی افزود: یکی از اهداف جدی ما در شکل گیری مدرسه مبلغات محافل خانگی این است که در مواجهه با مسایل مختلف با یک درک و بینش مناسب رفتار کنیم تا با تحلیل صحیح قضایا، دست به کنشگری مطلوب بزنیم.

اموری همچنین در ادامه با اشاره به این که یکی از نیازهای مهم جریان فرهنگی جامعه ما مطالعه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی حضرت آقاست، گفت: در مقدمه کتاب ، حضرت آقا بر این نکته تأکید می کند که باید یک طرح و نظام فکری منسجم برای اسلام اجتماعی به مردم ارایه کنیم و لذا به طور خاص بر انسجام این طرح تأکید فرمودند.

وی افزود: شاخصه های نظام قرآنی و توحیدی که شاکله نظام جمهوری اسلامی را تشکیل می دهد را ما مستنبط از همین فرمایشات رهبر معظم انقلاب می توانیم دریافت کرده و در یک طرح کلی و منسجم ارایه دهیم.

اموری با بیان این که شناخت انسان، اولین گام برای ارایه یک طرح سعادت بخش و عرضه حیات طیبه است، گفت: پیشرانیِ زن در مسایل جامعه بر اساس نظام فکری رهبر معظم انقلاب یک اصل مسلم است به شرط آن که ما با اندیشه کلی ایشان آشنایی لازم را پیدا کنیم.

وی افزود: ایمان و باور قلبی ریشه اصلی ماجراست و برای انسان شناسی نمی توانیم از این مساله کلیدی غافل باشیم چه آن که برای رسیدن به طرح توحیدی نیاز به شناخت صحیح انسان و قلب و ایمان او داریم.

اموری تأکید کرد: از سوی دیگر ما بیش از تکلیف محوری باید به دنبال تشخیص محوری باشیم و بدون داشتن یک طرح کلی فکری که منبعث از قرآن و اهل بیت(ع) باشد به این مهم دست پیدا نمی کنیم.

وی افزود: بدون انسان شناسی چه بسا ما حتی معنای خانواده را نیز به درستی متوجه نشویم و لذا نتوانیم برای سعادت خانواده برنامه بریزیم.

کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی همچنین خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بحث جهاد ، اذهان عمومی را به سه مرحله مهم توجه می دهند که شامل موقعیت شناسی، انتخاب درست و در نهایت ایثار و فداکاری می شود.

وی افزود: اگر نظم فکری نداشته باشیم قطعاً انتخاب اشتباه کرده و نمی توانیم موقعیت شناس خوبی باشیم که بعد به مرحله ایثار برسیم

اموری یادآور شد: بعد از اهمیت بحث انسان شناسی و آشنایی با طرح کلی اندیشه اسلامی آن موقع می توانیم به درستی به شناخت و درک ظرفیت هیئات و محافل خانگی برسیم که اگر این مهم حاصل شد کنشگری مطلوب را در فعالیت های فرهنگی و تبلیغی و تربیتی خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: فهم جامعه و گفتمان لازمه حرکت ما به سمت اهداف متعالی است و در این راستا ناگزیز از این هستیم که بیانیه گام دوم را بارها مرور کرده و به فهم دقیق آن دست یابیم.

کد خبر 1784204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha