سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا افراد به رسانه‌ای درست برای دریافت اطلاعات صحیح دسترسی یابند

احمدی گفت:تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد، تکنولوژی هریک از جوانب اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، روحی و ... زندگی انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اختتامیه جشنواره کارتون، با محورهای تخصصی در حوزه سواد فضای مجازی در عصر فناوری‌های نوین امروز یکشنبه (۱۵ مهر) با حضور محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی، سعید پور ابوالقاسم رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر، محمدالهیاری فومنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، پیشکشوتان، فعالین فرهنگی و رسانه‌ها برگزار شد.

این جشنواره با موضوع سواد فضای مجازی در عصر فناوری های نوین و سرفصل های پیشنهادی:
۱)ساختارها و تکنیک های آموزش سواد فضای مجازی در عصر فناوری های نوین ۲) ظرفیت های فرهنگ و هنر در عصر فضای مجازی و فناوری های نوین ۳) کودکان و نوجوانان و فناوری های نوین ۴)اخلاق، فناوری های نوین و سواد فضای مجازی ۵) تهدیدها و فرصت های کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش های علمی ۶) رمز ارزها و سواد فضای مجازی۷) حقوق فضای مجازی و هوش مصنوعی۸)آینده پلتفرم های کسب و کار مجازی در عصر فناوری های نوین برگزار شد.


چندی پیش سعید پورابوالقاسم رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در نشست خبری گفته بود پس از اعلام فراخوان، آثار جذاب زیادی از هنرمندان حرفه ای رسیده است و خوشحالیم که قدم اول با حضور چهره‌های مهم این عرصه برداشته می‌شود.

وی افزوده بود: به واسطه استقبال گسترده از جشنواره، زمان ارسال آثار را تا آخرین ساعات روز ۹ مهر تمدید کردیم. 


مشاور عالی وزیر فرهنگ در این مراسم گفت: منظور از سواد رسانه‌ای توانایی یک فرد جهت دسترسی، بررسی، ارزیابی و انتقال پیامها با استفاده از وسایل ارتباطی متنوع است.

وی با بیان اینکه تمرکز اولیه سواد رسانه‌ای بر فعالسازی فرایند پردازش اطلاعات براساس اصول منطقی است، افزود: سواد رسانه‌ای به افراد کمک میکند تا تحت‌تأثیر آن دسته از پیامهای رسانه‌ای که از عوامل آسیب‌های رسانه‌ای مربوط به نسل جوان هستند و قصد سوء استفاده از بی‌تجربگی آنها را دارند قرار نگیرند.

احمدی تصریح کرد: در عصر مدرن، تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد و به دنبال آن فرصت‌های تکوین و تأثیرپذیری را برای انسان‌ها ایجاد میکند؛ تکنولوژی هریک از جوانب اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، روحی و ... زندگی انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

مشاور عالی وزیر فرهنگ گفت: در عصری که تکنولوژی جولان میدهد دریافت اطلاعات بسیار راحت است اما از طرفی یافتن اطلاعات مناسب، معتبر، بیطرف و هدفمند سخت می باشد؛ سواد رسانه‌ای در عصر حاضر به افراد کمک میکند تا به رسانه‌ای درست برای دریافت اطلاعات صحیح دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: فردی که دارای این مهارت است توانایی آنالیز نقادانهٔ یک پیامِ رسانه‌ای را دارد و با آنالیز جوانب مختلف یک پیام می‌تواند به اهداف و انگیزه‌های پنهان آن پِی ببرد.

احمدی تصریح کرد: معمولاً به دلیل حاکمیت احساسات بر اکثر جوانان با عاطفه کشورمان، رسانه و فضای مجازی تأثیرات قابل‌ توجهی خواهند داشت لذا مدیریت منطقی فضای مجازی و آشنایی با مهارت سواد رسانه‌ای آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وزیر فرهنگ گفت: یکی از عواملی که با جریانسازی می‌تواند ضرورت سواد رسانه‌ای و آشنایی با قانونمندیِ حاکم بر فضای مجازی را منتقل کند برگزاری جشنواره‌های متنوع با موضوعات مختلف است چراکه جشنواره‌ها نقش مهمی در اشاعه فرهنگسازی و هنر دارند.

وی با بیان اینکه در این میان پدیدۀ کارتون به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین رشته‌های هنرهای تجسمی، موقعیت ویژه‌ای دارد، افزود: اتکا به موضوع و بهره‌گیری از طنز از عوامل مؤثر در تأثیرگذارتر کردن کارتون و کاریکاتور است؛ لذا یکی از مأموریتهای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، شناسایی و انتقال فناوریهای نوین در حوزهٔ فرهنگ و هنر در عرصه مأموریتی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی است.

احمدی تصریح کرد: در پایان از آقای سعید پورابوالقاسم، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و همکارانشان تشکر می‌کنم از هیئت داوران قدردانی می‌نمایم و در مقابل استاد پیشکسوت، آقای بهمن رضایی، سر احترام فرو می‌آورم.

در این مراسم، آئین پاسداشت استاد بهمن رضایی، پیشکسوت کارتون و کاریکاتور ایران نیز برگزار شد.

کد خبر 1784632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha