آیا حمله «بنیامینا» معادلات جنگ را تغییر می‌دهد؟

حمله حزب الله به پایگاه گولانی در بنیامینا در جنوب حیفا نشان از قدرت نظامی بالا و دقیق این جنبش دارد، شاید بتوان گفت که پهپادهای انتحاری هنوز توانایی خود را برای ایجاد تغییر استراتژیک در جنگ‌ها ثابت نکرده اند، زیرا دستاوردهای آنها به جنبه تاکتیکی محدود شده است، اما این نوع هواپیما توانایی بازدارندگی یا شکستن اراده حریف و وارد کردن خسارات سنگین به آن را دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: پس از ترور «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و صف اول فرماندهان نظامی این جنبش، سران رژیم صهیونیستی مدعی شدند که حزب الله پس از این ترورها به یک سازمان بی سر تبدیل شده است و با بحران در توانایی‌های خود پس از ازدست دادن بخش گسترده ای از موشک‌های دور برد و میان برد روبه رو است.

این اظهارات درحالی گفته شد و می‌شود که حزب الله نه تنها از موشک‌باران پایگاه‌های نظامی و مناطق مختلف رژیم صهیونیستی عقب نشینی نکرد، بلکه حملات خود را تشدید کرد؛ به طوری که حزب الله با تعدادی پهپاد پایگاه نظامی آموزشی تیپ گولانی در بنیامینا در جنوب حیفا را در پاسخ به کشتار رژیم صهیونیستی در بیروت و سایر مناطق لبنان و غزه هدف قرار داد که در نتیجه آن پنج نفر کشته و نزدیک به ۷۰ نفر زخمی شدند.

روزنامه یدیعوت آحارونت در تحقیقات اولیه گزارش داد: پهپاد مورد استفاده در این حمله از مدل «شاهد ۱۰۷» بوده است؛ این درحالی است که منابع دیگر مدل این پهپادها را «مرصاد» عنوان کرده که برد آن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر است.

روزنامه یدیعوت آحارونت در تحقیقات اولیه گزارش داد: پهپاد مورد استفاده در این حمله از مدل «شاهد ۱۰۷» بوده است؛ این درحالی است که منابع دیگر مدل این پهپادها را «مرصاد» عنوان کرده که برد آن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر است.

رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد: پهپاد مهاجم قبل از برخورد به پایگاه نظامی آموزشی تیپ گولانی به یک سالن غذاخوری داخل پایگاه اصابت کرده است که خاطرات استفاده حزب الله از این نوع پهپاد حامل موشک را برای اولین بار در ماه می ۲۰۲۴ یادآوری می‌کند؛ زمانی که یک پهپاد مجهز به دو موشک پایگاه نظامی اسرائیل در المطلة را هدف قرار داد.

در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که چگونه یک اسکادران از پهپادهای تهاجمی از سامانه‌های دفاعی عبور کردند؛ این حمله پیام‌هایی را به همراه دارد که فراتر از جزئیات است. اگرچه داده‌ها برای درک ماهیت این حمله و درس‌های آموخته شده از آن در بخش فنی نظامی اهمیت دارد.

موفقیت حمله به اسرائیل

موفقیت حمله به پایگاه تیپ گولانی و توانایی دور زدن لایه‌های متعدد پدافند هوایی، کمتر از یک ماه پس از حملات شدید و ناگهانی اسرائیل به حزب‌الله و ترور رهبران و هدف قرار دادن انبارهای تسلیحات و زیرساخت های نظامی آن رخ داد. زمانی که سؤالاتی درباره میزان توانایی حزب الله برای انسجام و ادامه جنگ در یک سیستم مؤثر فرماندهی مطرح می شد.

حمله «بنیامینا» نشان می دهد که حزب الله در حال بهبودی از شوک حملات اسرائیل است. این پهپادها موفق شدند به هدف خود در جنوب حیفا برسند و در لحظه ای که سربازان مشغول غذا خوردن بودند به پایگاه نظامی گولانی برخورد کرد.

همزمان با آن، حزب الله به حمله موشکی به سمت نهاریا و عکا برای برهم زدن پدافندهای هوایی اسرائیل در زمان این حمله اقدام کرد که نشان دهنده وجود یک سیستم فرماندهی و کنترل است که با هماهنگی و سازماندهی تلاش‌ها بین استفاده از نیروهای هوایی و موشکی انجام شد.

برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که حزب الله  داده‌های دقیق اطلاعاتی در مورد محل پایگاه مورد هدف را در اختیار داشته است، همچنین از برنامه تحرکات سربازان ارتش اسرائیلی در این پایگاه نظامی و غذا خوردن شان در آن زمان مطلع بوده است.

این حمله که در سلسله حملات عملیات خیبر انجام شد، توانایی حزب الله را برای ادامه مدیریت نبرد در جنوب باتوجه به حملات اسرائیل، بمباران توپخانه و تلاش برای پیشروی زمینی ۴ لشکر اسرائیلی، اثبات می کند.

 جنگنده‌های حزب الله همچنان روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ موشک به سمت پادگان‌ها، پایگاه‌ها و شهرک های صهیونیستی شلیک می کنند، همچنین مناطق تجمع ارتش اسرائیل را هدف قرار می دهند و با پیشروی زمینی و تلاش برای نفوذ به خاک لبنان مقابله می کنند که در ۱۳ سپتامبر دستکم ۱۰۰ سرباز اسرائیلی زخمی شدند که این آمار بزرگترین نتیجه در نوع خود است.

حمله بنیامینا همچنین ثابت کرد که حمله به لبنان یک تفریح نخواهد بود و اشغالگران صهیونیستی در معرض یک جنگ فرسایشی روزانه هستند که با توجه به امتناع حریدی ‌ها از سربازی اجباری به ارتش و مشکل تمدید دوره خدمت سربازان ذخیره، بار مالی و جانی برای این رژیم داشته است که شادی ناشی پس از حوادث انفجار پیجرها و ترور رهبران و فرماندهان حزب الله را از بین می برد.

حمله بنیامینا همچنین ثابت کرد که حمله به لبنان یک تفریح نخواهد بود و اشغالگران صهیونیستی در معرض یک جنگ فرسایشی روزانه هستند که با توجه به امتناع حریدی ‌ها از سربازی اجباری به ارتش و مشکل تمدید دوره خدمت سربازان ذخیره، بار مالی و جانی برای این رژیم داشته است.

رژیم صهیونیستی فکر می کرد که با ترور سید حسن نصرالله که رهبر کاریزماتیک برای حزب الله بود، مقاومت اسلامی لبنان نتواند دربرابر حملات این رژیم استوار باشد، اما وارد کردن خسارت به ارتش اسرائیل و انجام حملات موفقیت آمیز باعث تقویت پایداری نیروهای حزب الله شد و از وضعیت روحی نیروهای حزب الله و مبارزانش حمایت شد و آنها را به ادامه مبارزه و نبرد در مرحله بحرانی و حساس سوق می دهد؛ این درحالی است که مقامات آمریکایی و اسرائیلی معتقد بودند که لبنان وارد مرحله جدید شده است و دیگر جایگاه سابق را ندارد.

اما  مبارزان حزب الله این ادعاها را به چالش می کشند و بیانیه های رسمی حزب همچنان نشان می دهد که تعداد بیشتری از شهرک نشینان از شمال اسرائیل آواره خواهند شد و بازگشت آنها به خانه های شان تنها در صورت آتش بس در لبنان و غزه انجام می‌شود.

پیام های منطقه ای

 حمله «بنیامینا» شدیدترین تأثیر را بر سربازان ارتش اسرائیل در جبهه لبنان از زمان آغاز جنگ بیش از یک سال پیش داشت.

این حمله در بحبوحه تنش منطقه‌ای بی‌سابقه به‌دلیل پیش‌بینی ماهیت و کیفیت پاسخ اسرائیل به بمباران ایران به  تل آویو در اوایل اکتبر رخ داد.

 بسیاری از رهبران احزاب و سیاستمداران اسرائیل به رهبری «آویگدور لیبرمن» وزیر دفاع پیشین و نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین، خواهان استفاده از فرصت برای تضعیف حزب الله به منظور انجام حمله ای به تاسیسات هسته ای و میادین نفتی ایران هستند.

 آنها براین باور بودند که حزب الله قادر به آسیب رساندن به اسرائیل نیست و ایران یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازدارندگی خود را از دست داده است.

 در همین حال، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» را که جدیدترین در نوع خود در جهان است، به همراه ۱۰۰ سرباز با هدف حفاظت از اسرائیل در برابر هرگونه حمله آتی ایران درصورت پاسخ این رژیم آغاز خواهد کرد.

اما حمله بنیامینا ثابت کرد که حزب‌الله هنوز توانایی‌های رزمی مؤثری دارد و با استفاده از تجهیزات نظامی که حتی برای سامانه «تاد» درصورت نصب یا سامانه‌های هوایی و موشکی اسرائیل مقابله با آن دشوار است، می تواند به ارتش اشغالگر خسارت وارد کند.

اما حمله بنیامینا ثابت کرد که حزب‌الله هنوز توانایی‌های رزمی مؤثری دارد و با استفاده از تجهیزات نظامی که حتی برای سامانه «تاد» درصورت نصب یا سامانه‌های هوایی و موشکی اسرائیل مقابله با آن دشوار است، می تواند به ارتش اشغالگر خسارت وارد کند.

این حمله همچنین یک روز پس از آن صورت گرفت که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از طریق هواپیمایی که خودش خلبان آن بود، از بیروت بازدید کرد، وی باوجود وخامت اوضاع از مکان‌هایی بازدید کرد که شاهد حملات اسرائیل بود تا از حزب الله حمایت کنند و در نبرد کنونی در کنار لبنان است.

سفر قالیباف چند روز پس از سفر دیگر عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران به بیروت انجام شد. این بازدیدهای پی در پی پیام تهران را تقویت می کند که تمام تلاش خود را برای کمک به احیای حزب الله انجام خواهد داد، در حالی که حزب الله ثابت می کند که هنوز در نبرد حاضر و فعال است.

دلایل نظامی فنی

 حمله حزب الله به پایگاه گولانی در جنوب حیفا، این سوال را درباره میزان تأثیر استفاده از پهپادها در جنگ ها مطرح می‌کند که  آیا این حمله فقط تاکتیکی است یا می تواند به یک تأثیر استراتژیک تبدیل شود و قواعد بازی و جریان جنگ را تغییر دهد؟

«مارسل پلیشتا» و «اش روسیتر» در مطالعه ای که در آگوست ۲۰۲۴ با عنوان «انقلابی در پهپادهای جنگی یک طرفه: دقت بالا با قیمت های مقرون به صرفه در درگیری های مدرن» منتشر کردند،  استدلال می کنند که کاهش هزینه های تولید پهپادها در عصر لوازم الکترونیکی ارزان باعث گسترش تولید آن می شود و به دقت بالای آنها در اصابت به اهداف و سهولت ساخت و استفاده آن کمک می‌کند، با توجه به اینکه قطعات اصلی آنها مانند موتورها و دستگاه های ناوبری اغلب دو منظوره و به صورت تجاری در دسترس هستند. این مسئله به طرف‌های ضعیف‌تر اجازه می دهد تا در درگیری ها فرصت حمله به اهداف خاص و حساس از فواصل دور و تغییر ماهیت جنگ هوایی به دست بیاورند.

همچنین  پهپادها به دلیل سهولت پرتاب از محیط‌های بسیار ناهموار و با قابلیت‌های لجستیکی آن، این ویژگی برتر را دارند که می توانند سیستم های پدافند هوایی را با توجه به ردپای کوچک راداری و نامتناسب بودن فیزیکی آن خسته کنند و به هدف برسند.

برهمین اساس، سرنگونی یک پهپاد انتحاری که هزینه آن از چند صد تا چند هزار دلار متغیر است، مانند پهپاد «صماد» ساخت ایران که هزینه تولید آن ۲۰ هزار دلار است، مستلزم استفاده از موشک هایی با قیمت ۵۰ هزار دلار تا حداقل یک میلیون دلار برای پیشرفته ترین موشک هاست.

همچنین  پهپادها به دلیل سهولت پرتاب از محیط‌های بسیار ناهموار و با قابلیت‌های لجستیکی آن، این ویژگی برتر را دارند که می توانند سیستم های پدافند هوایی را با توجه به ردپای کوچک راداری و نامتناسب بودن فیزیکی آن خسته کنند و به هدف برسند.

ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده سابق فرماندهی مرکزی در مطالعه‌ای که توسط مؤسسه واشنگتن برای امور خاور نزدیک، وابسته به لابی حامی اسرائیل در ایالات متحده (ایپاک) در فوریه ۲۰۲۳ با عنوان «ضد بمباران: ایران و ظهور جنگ پهپادهاب نامتقارن در خاورمیانه» منتشر شد، می گوید:  برتری هوایی که ایالات متحده عموماً از زمان جنگ جهانی دوم برخوردار بوده است، به خاطر هواپیماهای بدون سرنشین به گذشته تبدیل شده است.

هنگامی که نظر مک کنزی را در مورد وضعیت درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که حزب‌الله توانسته است با دقت بالا، با هزینه کم و عمقی که تمام نقاط را پوشش می‌دهد، اهداف ثابت و متحرک را در حملات هوایی هدف قرار دهد که نقطه عطفی در ماهیت درگیری‌هاست.

پیامدهای حمله حزب‌الله به «بنیامینا» زمانی مشخص خواهد شد که به حمله دیگر  گروه‌های مقاومت عراق در همین ماه با پهپاد اشاره کرد که پایگاه نظامی تیپ گولانی در جولان اشغالی سوریه را هدف قرار داد و در نتیجه آن دو سرباز اسرائیلی کشته و ۲۴ سرباز دیگر زخمی شدند که بزرگترین تلفات در نوع خود در این حملات بود که از عراق انجام شد.

 همچنین در ماه ژوئیه حمله ای از یمن با پهپاد دوربرد «یافا» انجام شد که تل آویو را هدف قرار داد و در عملیاتی دیگر در هفتم اکتبر یک اسرائیلی کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

 پهپادهای انتحاری هنوز توانایی خود را برای ایجاد تغییر استراتژیک در جنگ‌ها ثابت نکرده اند، زیرا دستاوردهای آنها به جنبه تاکتیکی محدود شده است، اما این نوع هواپیما هنوز توانایی خود را در دستیابی به بازدارندگی یا تغییر دینامیک قدرت دولت ها و سازمان های غیردولتی یا شکستن اراده حریف با دستیابی به خسارات سنگین ثابت نکرده است که این رژیم را مجبور کند برای پایان جنگ به مذاکره متوسل شود.ارتش اشغالگر اعلام کرد که هواپیما را شناسایی کرده است، اما به اشتباه آن را به عنوان یک هدف غیر متخاصم شناسایی کرد که از سمت دریای مدیترانه می آمد که برای هواپیماهایی که از یمن می آمدند، غیرمعمول است که یک شکست بزرگ برای سیستم های پدافند هوایی اسرائیل تلقی شد و همچنین شکافی را در هماهنگی با نیروهای آمریکایی در دریای سرخ آشکار کرد.

پلیشتا  و روسیتر معتقدند که  پهپادهای انتحاری هنوز توانایی خود را برای ایجاد تغییر استراتژیک در جنگ‌ها ثابت نکرده اند، زیرا دستاوردهای آنها به جنبه تاکتیکی محدود شده است، بنابراین درست است که پهپادها بار حریف را افزایش می‌دهند و می توانند به اهدافی در اعماق قلمرو آن برسند و توانایی های آن را کاهش دهد، به ویژه اگر به طور گسترده و متراکم استفاده شود، اما این نوع هواپیما هنوز توانایی خود را در دستیابی به بازدارندگی یا تغییر دینامیک قدرت دولت ها و سازمان های غیردولتی یا شکستن اراده حریف با دستیابی به خسارات سنگین ثابت نکرده است که این رژیم را مجبور کند برای پایان جنگ به مذاکره متوسل شود.

این داده ها در مورد وضعیت جنگ بین حزب الله و اسرائیل حاکی از آن است که  پهپادهای انتحاری در هدف قرار دادن عمق اسرائیل و همچنین تجمعات پیاده نظام ارتش اشغالگر که به سمت روستاهای مرزی در جنوب لبنان در حال پیشروی هستند، و هدف قرار دادن تجهیزات نظامی و جاسوسی در مرزها، نقش دارند. علاوه براینکه پهپادها نظارت، شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات را انجام می‌دهند.   اگرچه پهپادها به تنهایی نمی توانند جریان جنگ را با توجه به در اختیار داشتن جدیدترین سلاح های ساخت آمریکا و توانایی های آتش افکنی بیشتر، تغییر دهند.

 از دست دادن احساس امنیت

مهم‌ترین جنبه تأثیر استفاده موفقیت آمیز حزب الله از پهپادهای تهاجمی یا پهپادهای انتحاری که معمولاً در سطح بین المللی استفاده می شود، از بین بردن احساس امنیت در میان اسرائیلی‌ها است.

جوهره پروژه جنبش صهیونیسم که اسرائیل را ایجاد کرد، مبتنی بر تامین امنیت است.  ناظران و تحلیلگران معتقدند که این امنیت در در صبح روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ نابود شد و پیامدهای آن تا امروز ادامه دارد که به حمله بنیامینا منجر شد که پیوند دهنده یک سلسله حملاتی به شمار می‌آید که به نظر می رسد پایان ندارد.باوجود حملات شدید و خاص اسرائیل در غزه، کرانه باختری، لبنان و یمن، تا سوریه و ایران، اسرائیل نیز روزانه با انواع تسلیحات از پهپاد تا موشک از جبهه‌های مختلف از جمله لبنان و یمن، عراق و ایران مورد حمله قرار می گیرد. همچنین با حملات چریکی در غزه و تیراندازی در کرانه باختری، عملیات چاقو زدن، له کردن و تیراندازی در اراضی ۴۸ روبه رو است  که باعث می شود اسرائیلی‌ها حس امنیت خود را از دست بدهند. آنها نمی‌دانند در طول روز چه چیزی در انتظارشان است، چه در خانه شان، چه زمانی که برای کار بیرون می روند، یا وقتی در خیابان حرکت می کنند.

جوهره پروژه جنبش صهیونیسم که اسرائیل آن را ایجاد کرد، مبتنی بر تامین امنیت است.  ناظران و تحلیلگران معتقدند که این امنیت در در صبح روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ نابود شد و پیامدهای آن تا امروز ادامه دارد که به حمله بنیامینا منجر شد که پیوند دهنده یک سلسله حملاتی به شمار می‌آید که به نظر می رسد پایان ندارد.

برهمین اساس می توان گفت که اسرائیل با توجه به توانمندی های نظامی‌اش تکبه بر حمایت آشکار آمریکا و غرب دارد، به دلیل اینکه در فضای گسترده عربی و اسلامی زندگی می‌کند. برخی از گروه‌های در این کشورهای عربی اسلامی همچنان در حال مقاومت و مبارزه هستند و سعی در بسیج سایر بخش ها دارند و توانایی های نظامی شان در حال توسعه است. مقاومت در فلسطین در ابتدا انتفاضه محدود به سنگ، چاقو و سلاح های سبک بود، در حالی که امروزه از پهپادها، موشک های بالستیک و موشک های هدایت شونده استفاده می شود و خسارات مادی و جانی قابل توجهی به بار می آورد که ایده پروژه صهیونیستی را از پایه و اساس آن متزلزل کرد. این مسئله نشان داده می شود که افزایش قدرت نظامی مقاومت مساوی با ناامنی و بی ثباتی و ترس اسرائیلی‌هاست.

کد خبر 1785672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha