«سنوار» و برگ برنده مقاومت روی میز مذاکره

یحیی سنوار و رهبران مقاومت دبه هدف اصلی خود از عملیات «طوفان الاقصی» که بازگرداندن مسئله فلسطین به صدر رویدادهای جهان و معطوف کردن نگاه به این نقطه از خاورمیانه بود، رسیدند و اگر مقامات صهیونیستی نیز با شروط حماس در مذاکرات موافقت کنند، به پیروزی دیگری دست خواهند یافت.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: «اگر از تو درباره غزه سؤال کردند،بگو: در غزه شهیدی است که شهیدی او را بردوش می‌کشد و شهیدی از او عکس می‌گیرد و شهیدی با او وداع می‌کند و شهیدی بر او نماز می‌خواند.» این کلمات شعر زیبا و بی بدیلی از شاعر فلسطینی «محمود درویش» است که امروز مفهومش را بهتر از هر زمان دیگری می توان درک کرد.

شهادت قهرمانه «یحیی سنوار» و شهدای دیگر غزه بهتر از هر زمان دیگری گویای این شعر محمود درویش است، به طوری که نشان می دهد که چگونه مقاومت در غزه ریشه دوانده است و اگر امروز سلاحی به زمین بیفتد، مبارزی دیگر آن را برمی دارد  وهرکدام یکی پس از دیگری ادامه دهنده راه پیشینان خود تا آزاد سازی فلسطین از دست رژیم صهیونیستی است.

شهادت «یحیی سنوار» بار دیگر از چهره دروغین رژیم صهیونیستی پرده برداشت؛ چرا که پیش از این رسانه‌های اسرائیلی به انتشار روایت‌های دروغین از اختفای او در زیر زمین و سپر قراردادن اسرای اسرائیلی اقدام کرده بودند و مقامات این رژیم نیز به این روایت ها دامن می زدند، اما جنبش حماس نیز به دلیل شرایط سخت امنیتی نمی توانست درباره وضعیت سنوار سخنی بگوید.

اما اشتباه مهم و راهبردی رژیم صهیونیستی درباره یحیی سنوار از همین مسئله شکل گرفت؛ نظامیان صهیونیستی یک روز پس از درگیری با سنوار و شهادت او به مکان درگیری بازگشتند و به دلیل شباهت زیاد چهره شهید با چهره سنوار از او عکس گرفته و در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.

اما اشتباه مهم‌تری که این رژیم مرتکب شد و فرصت ساخت سناریوی جدید علیه سنوار را آنها گرفت، انتشار فیلم لحظات آخر زندگی سنوار و درگیری او و همرزمانش با نظامیان صهیونیستی و زخمی شدن و پرتاب چوب دستی اش پس از آسیب جدی دست راستش به سمت کوادگوپتر بود. 

انتشار این فیلم نه تنها از او یک اسطوره و چریک قهرمان در جامعه فلسطین و فراتر از مرزهای این کشور ساخت، بلکه نقشه اسرائیل برای ضعیف نشان دادن او و تضعیف روحیه  نیروهای مقاومت را در هم شکست . چرا که ایستادگی اش تا لحظه آخر مورد ستایش شخصیت‌های مختلف فلسطینی و عربی و خارجی قرار گرفت، به طوری که برخی براین باورند که سنوار، نخستین رهبر فلسطینی بود که بدون عقب نشینی پیشروی کرد و سلاح بر دست تا شهادت پیش رفت.

اسرائیل در طول این یک سال جنگ همه تلاش اطلاعاتی و فناوری مدرن خود را با کمک آمریکا برای تعقیب یحیی سنوار به کار گرفته بود، اما در یک درگیری تصادفی و بدون برنامه ریزی شده، نظامیان اسرائیلی بدون اینکه هویت او را بشناسند، با او درگیر شده و او را به شهادت رساندند.

پیش از این، مقامات صهیونیستی یکی از علت‌های ادامه جنگ غزه را ترور یحیی سنوار، عنوان کرده بودند و او را در فهرست اهداف خود قرار داده بودند؛ اگرچه این رژیم با این بهانه به تخریب گسترده خانه‌ها، مدارس؛ زیرساخت‌ها، بیمارستان ها و اماکن عبادی مسلمانان و مسیحیان و آواره کردن میلیون‌ها فلسطینی و شهید و زخمی کردن هزاران نفر اقدام کرد و ترور سنوار عامل اساسی جنگ اسرائیل و پوششی برای نتانیاهو بود که با فشارهای داخلی و خارجی مقابله کند.

برهمین اساس، مسئله مهمی که امروز مطرح است، این است که آیا با شهادت یحیی سنوار، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پای میز مذاکره می آید و آتش بس را می پذیرد؟

تحلیلگران معتقدند که شهادت یحیی سنوار نه تنها می تواند پایان جنگ در غزه و بازگرداندن اسرای اسرائیل و امدادرسانی به ملت غزه باشد، بلکه فرصتی برای ایجاد راه حل دو دولتی اسرائیلی- فلسطینی نیز است.

در همین حال، بعید به نظر می رسد که حماس با وجود شهادت شماری از فرماندهان خود دیگر از خواسته هایش عقب نشینی کند و در مذاکرات بر خروج کامل از نوار غزه از جمله دو محور نتساریم و فیلادلفیا و تبادل اسرا و آغاز بازسازی غزه اصرار نداشته است، به همین دلیل باید دید که نتانیاهو می تواند خواسته های حماس را در این مذاکرات بپذیرد. چرا که اگر نتانیاهو شروط حماس را نپذیرد، این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا هیچ کسی بیشتر از فلسطینی‌های غزه هزینه سنگینی پرداخت نکردند.

شاید اتفاقات اخیر برای نتانیاهو و رژیم صهیونیستی فرصتی باشد که بتواند از آن بهره برداری کند و تاثیرات منفی و روانی جنگ راکه بر یهودیان اسرائیل در نتیجه اسارات سربازان و ادامه جنگ وجود دارد، کاهش دهد؛ زیرا فضای خارج از فلسطین اشغالی پس از شهادت سنوار آنگونه که این رژیم متصور بود، پیش نرفت. بنابراین گام درست برای اسرائیل بازگشت به مذاکرات برای رسیدن به توافق است. اگرچه احتمال موفقیت این مذاکرات مشخص نیست، اما می تواند بهترین فرصت برای این رژیم باشد؛ چراکه حماس و مقاومت در طول یک سال گذشته نشان داده است که قدرت و امکانات انسانی و نظامی بسیاری دارد و این رژیم به راحتی نمی تواند حماس را حذف کند.

برهمین اساس می توان گفت که یحیی سنوار و رهبران مقاومت به هدف اصلی خود از عملیات «طوفان الاقصی» که بازگرداندن مسئله فلسطین به صدر رویدادهای جهان و معطوف کردن نگاه به این نقطه از خاورمیانه بود، رسیدند و اگر مقامات صهیونیستی نیز با شروط حماس موافقت کنند، به پیروزی دیگری دست خواهند یافت.

کد خبر 1786374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha