هنر مقاومت زبان گویای مردم فلسطین

فخر موسوی گفت: هنر مقاومت می تواند زبان گویایی برای مردم فلسطین، غزه و لبنان باشد و تاثیر مقاومت را در بین مابقی مردم دنیا دوچندان کند.

خبرگزاری شبستان؛ گروه فرهنگ و اجتماع: هنر مقاومت به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بیان اعتراضات و ایجاد تغییرات اجتماعی، در تاریخ معاصر به ویژه در جوامع در حال توسعه و تحت فشار، نقش مهمی ایفا کرده است.

هنرمندان فلسطینی و دیگر هنرمندان جهانی با خلق آثار هنری تصاویری از درد و رنج مردم غزه را به تصویر می‌کشند. این آثار معمولاً شامل نمادهایی از مقاومت، هویت فلسطینی و پیام‌های اعتراضی هستند.

استفاده از زبان هنر برای تبیین شرایط وخیم مردم غزه و مقاومت آنها در برابر جنایات صهیونیست‌ها، به عنوان یک ابزار قوی و مؤثر در انتقال احساسات، تجربیات و واقعیت‌های زندگی روزمره مردم فلسطین شناخته می‌شود. هنر به عنوان یک زبان جهانی می‌تواند پیام‌های عمیق و احساسی را به مخاطبان منتقل کند و به جلب توجه جهانیان به وضعیت انسانی در غزه کمک کند.

خبرنگار گروه فرهنگ و اجتماع خبرگزاری شبستان برای بازشناسی جایگاه هنر مقاومت در شناساندن چهره کثیف صهیونیست به جهان با سید وحید فخر موسوی؛ کارگردان و دبیر چند دوره جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می خوانید:

در دورانی که بین جریان مقاومت و جبهه مقابل بحث حملات نظامی، بمباران و موشک مطرح است، هنر چقدر می تواند به این امر کمک کند تا واقعیت این جریان برای مردم و جهانیان تبیین شود؟

زبان هنر همواره یکی از نافذترین شیوه های تاثیرگذار در بین مردم بوده است. این امر در هنر مقاومت نیز مصداق دارد. با توجه به شرایط منطقه روز گذشته شاهد یکی از این تصاویر نافذ و تاثیرگذار از رهبر گروه حماس شهید یحیی سنوار دیدیم. این تصویر بدان جهت در کل جهان تاثیرگذار بود که ایشان در آن شرایط و وضعیت با کمترین امکانات و تجهیزات به یک رژیم و نیروهای تا دندان مسلح آن حمله می کند. هنر مقاومت می تواند این تاثیرگذاری را به منصه ظهور برساند. این مسئله در رشته های مختلف هنری اعم از تئاتر، تجسمی، فیلم، شعر و ... صدق می کند و می تواند زبان گویایی برای مردم فلسطین، غزه و لبنان باشد و تاثیر مقاومت را در بین مابقی مردم دنیا دوچندان کند.

ما چقدر توانستیم زبان هنر مقاومت را به دنیا عرضه کنیم؟

در این خصوص مثالی می زنم. نسل جدید ما در دوران هشت سال دفاع مقدس حضور نداشتند و از نزدیک شرایط را لمس نکردند، بنابراین تنها زبان هنر می تواند شرایط آن دوران را به آنها انتقال دهد. ما در برخی عرصه ها از جمله جشنواره های فیلم، شعر و تئاتر دفاع مقدس موفق بوده ایم و سالیان سال است که در این عرصه ها کار می کنیم و هر سال کیفیت بهتری را نسبت به سالیان گذشته داشته است. گرچه رشادت های دلاورمردان و رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس بیکران بوده ولی در حال حاضر بیشتر جشنواره های ما در این عرصه به جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت تبدیل شده اند. بنده در هجدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت دبیر بودم و بیشتر به عرصه های جدید مقاومت مسلمانان می پرداختیم که لبنان، فلسطین و غزه هم جدای از آن نبودند و نیستند. زبان هنر زبان خاص یک کشور نیست بلکه زبان تصویر و گویای همه کشورهای دنیاست است و می تواند با همان تصویر و زبان گویای خود دردمندی، ظلم و مظلومیت مردم فلسطین، غزه و لبنان را نشان دهد.

چرا پس از فیلم سینمایی بازمانده هیچ کار تاثیرگذار سینمایی که بتواند تاثیر گذاری جهانی داشته باشد، تولید نشده است؟

حرف شما کاملا صحیح است اما ما نمی توانیم به صورت ذهنی و بر اساس شنیده ها کار کنیم. دو سال پیش در جشنواره تئاتر مقاومت کتاب یک سری داستان ها و روایت هایی که از خود بچه های مقاومت و بچه های دفاع مقدس بود را در اختیار هنرمندان تئاتر قرار دادیم تا بتوانند از آن الگوبرداری کنند ولی در جهان امروز همه چیز عیان می شود؛ مثلا همین تصویر چند لحظه قبل شهادت یحیی سنوار می تواند دستمایه خیلی بزرگی برای هنرمندان ما شود. این مسئله می تواند در قالب های مختلف هنری اعم از شعر، تجسمی، سینما و ..... اتفاق بیفتد. شاید پس از اثر بازمانده سیف الله داد کارهای تاثیرگزاری در عرصه تئاتر و سینما تولید نشده اما در حوزه شعر آثار خوبی در این زمینه عرضه شده است. هنرمندان شاعر حتی از هنرمندان تجسمی نیز بهتر کار کردند که دلیل آن منابع در دسترس است. برای خلق یک اثر نمایشی ابتدا نیازمند یک سری پیش زمینه و منابع هستیم تا بتوانیم بر اساس آن داستان فیلم را به نگارش درآوریم؛ به همین منظور می بایست منابع موثق تری در این زمینه داشته باشیم گرچه امروزه اینترنت و فضای مجازی سبب شده تا همگان در لحظه همه چیز را ببینند. انشاءالله مدیران متولی نهادهای فرهنگی و هنری بیش از پیش هنرمندان را برای فعالیت در این عرصه ترغیب کنند، هرچند هنرمند از پیرامون خود الهام می گیرد ولی قطعا تاثیر این فجایع در ذهن او تاثیرگذار داشته ولی وی نیازمند حمایت است. در هیچ کجای دنیا حوزه های هنری نظیر تئاتر و سینما بدون حمایت نمی توانند رو به جلو حرکت کنند. شاید در بخش خصوصی چندان تمایلی به سرمایه گذاری خاص در این زمینه نداشته باشیم اما متولیان فرهنگی و هنری ما باید از بچه های هنرمند حمایت کنند تا آن اتفاقی که در درون آنها رخ داده در عرصه های مختلف هنری به منصه ظهور برسد.

آیا می توان با پررنگ تر کردن هنر مقاومت به جای کارهایی نظیر سخنرانی با زبان هنر به کارهای تبیینی بپردازیم؟

مقام معظم رهبری می فرمایند تئاتر منبر است و گاهی فراتر از منبر. در این سخن خیلی حرف نهفته است و تاثیرگذاری هنر را می رساند. قطعا زبان هنر در هر رشته ای می تواند تاثیرگذارتر از هر فعالیت دیگری اعم از سخنرانی، آموزش و ... باشد. تحقق این مسئله همت مدیران ما را می طلبد تا با حمایت خود این امر پررنگ تر شود. هنرمندان ما مستعد و توانمند هستند و تاثیر خود را نیز گرفته اند. هیچ کس در دنیا نسبت به قضایای امروز غزه و لبنان بی تفاوت نیست و حتی خیلی از غیر مسلمانان نسبت به نسل کشی و کودک کشی در این منطقه واکنش نشان داده اند. قطعا این برای مردم ایران قرابت دیگری دارد و با مسلمانان مظلوم فلسطین، لبنان و غزه نزدیکی فرهنگی دیگری داریم.

کد خبر 1786511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha