آمادگی نمایندگان مجلس برای همکاری با ستاد امر به معروف

سومین نشست مشترک سالیانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با حضور رپیس و دبیر این ستاد و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سومین نشست مشترک سالیانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با حضور رپیس و دبیر این ستاد و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست، آیت‌الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و امام جمعه موقت تهران، با تاکید بر اهمیت تعامل مجلس و ستاد امر به معروف، اظهار داشت: «بنا نهادن یک حرکت فراگیر با حضور مردم، اساس تحقق و احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است و مردم باید پای کار فریضتین بیایند. اگر جزیره‌ای عمل شود، امر به معروف و نهی از منکر در حد یک اداره باقی خواهد ماند».

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همچنین با اشاره به این موضوع که مجلس به مثابه آیینه تمام‌نمای جامعه و قوه‌ای برای حل مسائل است و از این‌روی، باید تعاملات میان ستاد امر به معروف و مجلس بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، افزود: «مجلس می‌تواند نقش اساسی در بحث احیا و گسترش فریضتین داشته باشد، چرا که دارای تریبون است. در واقع، برای فرهنگ‌سازی و مردمی کردن امر به معروف و نهی از منکر باید شاهد همکاری ستاد امر به معروف، مجلس، دستگاه‌ها و مردم باشیم».

وی همچنین بر اهمیت بی‌تفاوت نبودن تاکید کرد و گفت: «آموزش مسئولیت‌پذیری یکی از بنیادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر است».

حجت‌الاسلام دکتر محمد حسین طاهری آکردی، در این نشست، ضمن تشریح عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بر حرکت در راستای وظایف ذاتی این ستاد تاکید کرد و گفت: «چهار وظیفه اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر عبارتند از: ترویج فریضتین، نظارت بر اجرای فریضتین، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و عفاف و حجاب».

وی با ذکر این نکته که ستاد امر به معروف در حال ایجاد گفتمان امر به معروف و نهی از منکر در حوزه‌های علمیه است و تلاش می‌کند تا همکاری علمی با نهادهای دینی و علماء را گسترش دهد، افزود: «متاسفانه حمایت‌های لازم از ستاد امر به معروف صورت نمی‌گیرد، اما تشکل‌های مردمی بسیار همراه هستند و تمام ظرفیتشان را به میدان می‌آورند».

لزوم استمرار برگزاری چنین نشست‌هایی و بسط تعامل میان ستاد امر به معروف و مجلس شورای اسلامی،  تشریح فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی ستاد امر به معروف، تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌ها، تدوین سند جامع امر به معروف و همچنین موضوعات مرتبط با حمایت از آمران و ناهیان از دیگر نکات مهمی بود که دکتر طاهری آکردی در ادامه بیان کرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه توضیحاتی درباره لایحه عفاف و حجاب، گفت: «در قانون عفاف و حجاب بیشتر انجام کار فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. سی‌ودو دستگاه وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارند که متاسفانه حدود سی دستگاه در این مورد دچار ترک فعل شده‌اند. این در حالی است که مطابق نظر امام خمینی(ره) امر به معروف و نهی از منکر شامل همگان می‌شود».

وی نقش رسانه در ترویج فریضتین را مهم توضیف کرد و افزود: «متأسفانه در فضای مجازی بسیاری از مطالبی که مطرح می‌شود صحیح نبوده و گاهاً وارونه طرح می‌شود. در این فضا به ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز هجمه‌های ناحق و نادرستی می‌شود».

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم تعامل میان مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های مختلف و ستاد امر به معروف، تصریح کرد: «اختلاف‌نظرها در زمینه راهبردی، می‌توانند با گفت‌وگو و جلسات منظم رفع گردد. حتی جلسات مشترک اعضای اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند در دفتر وزراء عضو و با حضور نمایندگان مجلس تشکیل شود».

احمد راستینه، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی، در این نشست بر موضوع مردمی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر به پشتوانه ظرفیت مسجد و امامان جماعت تاکید کرد و پیشگیری از خلط مبحث در رابطه با احصاء منکرات را مورد نظر قرار داد.

ایجاد کارگروه جهت مطالبه‌گری برنامه هفتم از دستگاه‌های مختلف، تشکیل کارگروه جهت اجرای قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ضرورت احیای اراده مسئولان جهت انجام فریضتین و ضرورت تبیین و اقناع آمران و عموم مردم از دیگر موضوعاتی بودند که این نماینده مجلس درباره آن‌ها صحبت کرد.

امیرحسین بانکی‌پور، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی بود که در این نشست به طرح دیدگاه‌های خود پرداخت. بانکی‌پور آموزش عمومی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر به دو شکل حضوری و مجازی را حائز اهمیت توصیف کرد و سهولت بخشیدن به صدور مجوزهای مربوط به تشکل‌های مردمی را گامی مهم در ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر دانست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین رفع موانع و شناسایی مراکز بروز منکرات را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به ظرفیت‌های ستاد امر به معروف، افزود: «یکی از نهادهایی که می‌تواند منعکس‌کننده وجاهت نظام باشد، ستاد امر به معروف است».

سید محمد پاکمهر، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی، در این نشست بر اولویت و ضرورت مقابله با مراکز ترویج منکرات تاکید کرد و افزود: «از موازی‌کاری در عرصه امر به معروف و نهی از منکر باید جلوگیری شود».

پیمان فلسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز با اشاره به این موضوع که نگاه مجلس به امر به معروف و نهی از منکر یک نگاه فرهنگی است، تصریح کرد: «هر کمکی که از مجلس ساخته باشد را در راستای مردمی‌سازی فریضتین انجام خواهیم داد».

همچنین حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن تصریح این نکته که  مجلس آمادگی کامل برای پشتیبانی از ستاد امر به معروف را دارد،  اولویت ستاد امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد هم‌افزایی در جامعه معرفی کرد و افزوزد: «وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر راهبری است».

وی همچنین استفاده از ظرفیت بسیج و ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای ترویج و احیاء امر به معروف و نهی از منکر را مورد تاکید قرار داد.

کد خبر 1786739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha