برپایی کارگاه‌های آموزشی ویژه قالی‌بافان عتبات

مسئول کمیته فرش ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از برپایی کارگاه‌های آموزشی ویژه قالی‌بافان عتبات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، غلامحسین ابراهیم‌پور دخانی گفت: این کارگاه‌های آموزشی زیر نظر استادان مجرب هنر صنعت فرش دستباف و با همکاری نشان‌های معتبر با هدف ارتقاء سطح فنی قالی‌بافانی برگزار می‌شود که در سراسر کشور، مهارت و هنر خود را نظر توسعه حرم‌های مطهر می‌کنند.


وی یکی از تجلی‌های عرض ارادت اقشار مختلف مردم به آستان اهل بیت علیهم السلام را نذر دانش فنی و مهارت استادکاران برشمرد و افزود: بسیاری از بانوان هنرمند و قالی‌بافان در سراسر کشور، با نذر مهارت خود در قالب بافت قالی برای عتبات در فیض آبادانی و توسعه حرم‌های مطهر مشارکت می‌کنند.


مسئول کمیته فرش ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: هم اکنون نزدیک به یکهزار هنرمند قالی‌باف در کارگاه‌های نذر قالی‌بافی برای عتبات در استان‌های خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، همدان و کرمانشاه به صورت پاره وقت و تمام وقت مشغول فعالیت هستند که پس از اتمام کار، این قالی‌ها فروخته شده و درآمد حاصل از آن، صرف بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر می‌شود.


دخانی گفت: استان‌های سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز و... نیز از جمله قطب‌های قالی‌بافی در کشور هستند که برای مشارکت در نذر بافت فرش دستباف برای عتبات اعلام آمادگی کرده‌اند.  


وی با بیان اینکه درخواست‌های بسیاری از سایر استان‌ها برای راه‌اندازی کارگاه بافت نذری فرش به ستاد عتبات ارائه می‌شود، افزود: محبان اهل بیت در روستاهای مناطق محروم بویژه بانوان قالی‌باف که توان اقتصادی برای نذر ریالی را ندارند، از طریق نذر هنر خود در فیض توسعه حرم‌ها مشارکت می‌کنند.


دخانی با اشاره به مسئولیت نظارتی کمیته فرش ستاد توسعه و بازسازی عتبات بر کیفیت مواد اولیه، زیبایی و اصالت طرح و نقوش و کیفیت بافت این فرش‌های نفیس گفت: نخستین کارگاه‌ آموزشی با حضور اساتید دانشگاه در محل «موزه فرش رسام عرب زاده» با حضور ۱۴ بانوی قالی‌باف از شهرستان سوادکوه استان مازندران برگزار شد که افزون بر تسهیل زمینه مشارکت خیران و کمک به اقتصاد خانواده‌ها، به ترویج این هنر صنعت در مناطق محروم کشور نیز کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 1786793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha