نیازمند بازخوانی حکمرانی در عرصه رسانه هستیم

آیین تکریم و معارفه معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی و جمعی از مدیران معاونت امور رسانه‌ای و ‌تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ آیین تکریم و معارفه معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی و جمعی از مدیران معاونت امور رسانه‌ای و ‌تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه شنبه اول آبان برگزار شد.

سیدعباس صالحی با تقدیر از زحمات فرشاد مهدی‌پور معاون پیشین این معاونت گفت: در سه سالی که آقای مهدی‌پور در وزارت ارشاد خدمت می‌کردند منشأ خدمات و زحمات متعددی بودند، به سهم خودم و به نمایندگی از وزارتخانه و اصحاب فرهنگ و رسانه از زحمات ایشان تقدیر می کنم و برایشان آرزوی توفیق در مسئولیت جدید دارم.

وی افزود: آقای نوروزپور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ شناخت‌ خوبی از فضای رسانه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند که این امر کمک می کند تا امور با سرعت مناسبی در روال معمول قرار گیرد.

صالحی تصریح کرد: در مجموعه هایی که کارهایِ پرشمار روزمره دارند یکی از امور مشکل به سرانجام رساندن کارهای روزمره همراه با امور راهبردی است؛ به شکلی که امور روزمره بر زمین نماند و از طرفی صرفا گرفتار مسائل روزمره هم نشویم تا از امور اساسی باز بمانیم.

وزیر فرهنگ گفت: در حوزه های رسانه‌ای به برنامه‌ها و اقدامات راهبردی نیاز داریم و خلأی را داریم که به یک یا دو سال پیش باز نمی‌گردد؛ تحولات سیاسی، اجتماعی و فن اوری روند رو به رشد و فزاینده‌ای  پیدا کرده است و در همه این عناوین نیاز به برنامه‌های راهبردی داریم.

وی به اقتصاد و حقوق رسانه اشاره کرد و افزود: به علل مختلف اقتصاد رسانه گرفتار آشفتگی شده که چشم انداز آن را با تردید مواجه ساخته است اتفاقات اخیر نشان دهنده این است که متغیرهای مختلفی می‌تواند اقتصاد رسانه را دچار تلاطم کند از طرفی باید به حقوق رسانه نیز بپردازیم.

وزیر فرهنگ در ادامه سخنانش به ارتباط میان فن‌آوری و رسانه پرداخت و گفت: به طور طبیعی رسانه تحت تاثیر فن‌آوری است؛ در همین راستا برخی مشاغل حذف و رسانه‌های جدیدی ایجاد می‌شوند، باید با نگاهی آینده نگرانه وضع موجود مورد توجه قرار بگیرد علاوه بر موارد بالا باید به محتوای رسانه، سازمان و منابع انسانی رسانه نیز پرداخت.

وی با بیان اینکه در این پنج حوزه به شکل متوازن نیازمند ایده‌های راهبردی و برنامه های مبتنی بر آن ایده‌ها هستیم، افزود: اگر در مسائل روزمره رسانه غرق شویم ممکن است در یک دهه آینده، رسانه اثر گذار داخلی نداشته باشیم؛ البته باید توجه داشت این پنج حوزه به هم متصل هستند و باید با یکدیگر و در ترکیب مسائل به پیش روند.

صالحی در مورد حکمرانی در عرصه رسانه، تصریح کرد: تغییرات اجتماعی و فن آوری مدل حکمرانی را تغییر می‌دهد و گرنه یا حکمرانی اتفاق نمی افتد و یا به گونه ای "بد" رخ می‌دهد که بعدا منجر به خلأ حکمرانی می شود.

وزیر فرهنگ گفت: اینکه حکمرانی در عرصه رسانه (متناسب با شرایط خاص) چگونه باید باشد بحثی اساسی است؛ اگر بخواهیم با روش های سالیان قبل به حکمرانی در عرصه رسانه فکر کنیم ناحکمرانی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی نیازمند بازخوانی حکمرانی در عرصه رسانه هستیم، افزود: وقتی به طرف دولت کوچک حرکت می‌کنیم باید به این نکته توجه کنیم دولت‌های کوچک سرمایه‌های حداقلی دارند برهمین اساس نباید سخاوتمندانه از داشته هایمان خرج کنیم البته اینکه چگونه باید با مواظبت، از داشته‌ها خرج کرد به گونه‌ای که به خلأ حکمرانی منجر نشود بحث دیگری است.

صالحی در مورد همراهی رسانه با منافع ملی، تصریح کرد: خارج از سلایق، احزاب و... منافع ملی وجود دارد و رسانه بخشی از ارکان هویت ملی است و طبعا با منافع ملی باید نسبت برقرار کند.

وزیر فرهنگ گفت: ابرچالش‌هایی ملی داریم که روز به روز تعمیق یافته‌اند؛ ناترازی انرژی، فرونشست خاک و محیط زیست ابر چالش های ملی هستند و باید بررسی کنیم تا مشخص شود نظام هدایت گر عرصه رسانه با ابر چالش‌های ملی چه نسبتی برقرار می‌کند و چگونه می‌تواند در مسیر حل آن به ایفای نقش بپردازد.

وی افزود: این مساله بخشی از حوزه مناسبات با منافع ملی است چراکه ایران کشور و خانه ماست و اگر نتوانیم به خوبی از محیط زیست آن صیانت به عمل آوریم همه ضرر می‌کنیم.

صالحی تصریح کرد: باید ببینیم رسانه ها در مورد حل ابر چالش‌ها چه نقشی می‌توانند ایفا کنند و چگونه می‌شود اشتراک مساعی ایجاد کرد.

وزیر فرهنگ گفت: بخش دیگر مربوط به چالش‌های موسمی مثل کرونا، زلزله، سیل و... است، زمانی که سیل‌ سال ۱۳۹۸ به وجود آمد مطرح شد که رسانه ها چگونه می‌توانند برای چالش های موسمی در مسیر منافع ملی آمادگی داشته باشند.

وی افزود: همانطور که در هلال‌احمر یا دستگاه‌های دیگر برای چنین شرایطی مجموعه های آماده یا آماده ساز داریم رسانه هم بخش مکمل این روند است، رسانه چگونه می‌تواند زمانی که با چالش های موسمی مواجه شد، دچار بُهت نشود و برای آن ایده و برنامه داشته باشد و ظرفیتی را از لحاظ راهبردی و اقدامی آماده کرده باشد.

صالحی با اشاره به چالش‌های سیاسی، امنیتیِ  منطقه‌ای و جهانی، تصریح کرد: اینکه چطور رسانه در مسیر منافع ملی می‌تواند هم افزا باشد و به حل چالش‌های سیاسی و امنیتی در مسیر منافع ملی کمک کند اهمیت دارد، این هم یک بعد است که به نوعی به استعدادسازی و آماده سازی مجموعه  برای این دست از مسائلی که با منافع ملی ما سروکار دارد لازم دارد.

وی با اشاره به شعار وفاق ملی در دولت چهاردم، افزود: زمانی چالش‌ها به گونه ای بود که شاید یک گروه می توانست تا حدی در حل کردن آن موفق باشد اما در شرایط فعلی مسائل به گونه ای تعمیق یافته اند که هیچ حزب ‌و جناحی به تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند.

صالحی تصریح کرد: اگر این نگاه درست باشد باید تلاش کنیم چگونه برای حل این مساله‌ها کنار یکدیگر قرار بگیریم.

وزیر فرهنگ گفت: اگر این رویکرد درست باشد نقش رسانه‌ها در حوزه وفاق ملی اهمیت می‌یابد و جایگاه معاونت امور تبلیغات و رسانه‌ای نیز برای پیشگامیِ وفاق مهم است در همین راستا باید به این مسابه بپردازیم که معاونت امور رسانه‌ای چگونه می‌تواند رسانه هایی با سلیقه های مختلف را کنار هم جمع کند البته این مساله تحمل و مدارا می‌طلبد.

صالحی با بیان اینکه تقویت مطالعات نظریه راهبردی در حوزه رسانه خیلی مهم است، تصریح کرد: تحولات در عرصه های مختلف اتفاق افتاده است ولی در هیچ حوزه به اندازه رسانه این تحولات سریع نبوده است که این امر ایجاب می‌کند مطالعات نظریه راهبردی مورد توجه قرار بگیرد و از آن در مدیریت راهبردی استفاده
کنیم.

وزیر فرهنگ گفت: تقویت مرجعیت رسانه‌ای داخل نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، مرجعیت رسانه‌ای داخلیِ خوب، حیاتی است و کارهایی باید انجام داد که بخشی از آن به آزادی های مقبول حوزه رسانه مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه باید اعتبار و قدرت رسانه های داخلی افزایش یابد، افزود: امنیت ما تا حد زیادی به دژِ رسانه‌ای ما مربوط می‌شود که متاسفانه در این دژ رخنه ایجاد شده است، این هم یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در این مراسم از زحمات فرشاد مهدی‌پور قدردانی و محمدرضا نوروزپور به عنوان معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

کد خبر 1786940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha