بنیان کتابخانه امید با برنامه فرهنگی عجین شده

بنیان کتابخانه امید با برنامه فرهنگی عجین و این برنامه ها باعث جذب و دلگرمی مراجعین شده، به گونه ای که اگر احیانا یک برنامه مناسبتی کمی دیرتر اجرا شود، مراجعه کنندگان پیگیر و مشتاق در اجرای سریع برنامه ها هستند.

خبرگزاری شبستان/یاسوج: سرانه مطالعه یکی از شاخص‌های توسعه در هر جامعه ای به‌شمار می‌رود و از آنجا که کتاب، دریچه‌ای رو به جهان آگاهی است، همواره بر لزوم افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی تاکید ویژه‌ای می‌شود.

بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند و بسیاری از آنها نیز جوان هستند، تاکنون لزوم سرمایه‌گذاری فرهنگی بر این ظرفیت و ترغیب آنان به کتابخوانی و مطالعه بر همگان روشن است.

از طرفی تجربه موفق کتابخانه‌های عمومی در روستاها نشان می‌دهد ظرفیت پذیرش فرهنگ کتابخوانی در مناطق روستایی بسیار بالا بوده و باید در زمینه ترویج کتابخوانی، تلاش بیشتری صورت گیرد.

درهمین راستا با برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»، «روستای دوستدار کتاب» و...، این جمعیت هدف در موضوع کتابخوانی، ایجاد کتابخانه‌های روستایی و... مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند و هرسال روستاهای دوستدار کتاب انتخاب و معرفی می‌شوند تا انگیزه بیشتری برای سایر روستائیان ایجاد شود.

روستای خیرآباد سفلی (ده جلیل) شهرستان گچساران به عنوان روستای برگزیده کشوری در دهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب انتخاب شد.

بنیان کتابخانه امید با برنامه فرهنگی عجین شده

به گفته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران، از مجموع ۲۵۱ روستا از ۱۴۷ شهرستان ۳۲ استان کشور، ۱۲ روستا به عنوان برگزیده کشوری اعلام شدند که خوشبختانه روستای خیرآباد سفلی و کتابخانه امید روستا با مسئولیت افسانه افضلی نژاد به عنوان برگزیده کشوری اعلام شدند

«اورنگ نارکی» افزود: مسئول این کتابخانه برنامه‌های متنوعی را در حوزه کتاب و کتابخوانی اجرا کرد و آیتم‌هایی که مد نظر این جشنواره بود را به نحو احسن انجام دادند تا به این رتبه رسیدند.

محمد رحیم الهیان سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گچساران نیز با اشاره به اینکه این کتابخانه حدود هشت هزار جلد کتاب و ۸۲۰ عضو فعال دارد، گفت: کتابخانه امید روستای خیرآباد ده جلیل از سال ۱۳۹۰ در این روستا افتتاح شد که خوشبختانه با تلاش مضاعف افسانه افضلی‌نژاد به کانون فرهنگی بسیار خوبی در سطح روستا تبدیل شده و همه مردم روستا اعم از پیر و جوان، زن و مرد و همه گروه‌های سنی نسبت به کتاب و کتابخوانی علاقمند شده‌اند.

مسئول کتابخانه امید روستای خیرآباد سفلی در این زمینه، می‌گوید: کتابخانه عمومی امید برنامه‌های مختلفی دارد که یکی از مهم ترین برنامه‌های آن بازدید از مناطق عشایری، روستاها و مناطقی که محروم از کتاب و کتابخوانی هستند.
«افسانه افضلی نژاد» می افزاید: بنده دوست دارم که به فرزندان این آب و خاک خدمت کنم و در این راستا برنامه کوچ کتاب را در پنجمین اردوی کتابخوانی عشایر داشتیم.
وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه قبلاً آمادگی برای اجرای این برنامه وجود داشت، توانستیم این اردوی کتابخوانی را به بهترین نحو برگزار کنیم.
بنیان کتابخانه امید با برنامه فرهنگی عجین شده
وی خاطرنشان کرد: برنامه کتابخوانی روستا به روستا نیز در دستور کار قرار دارد و در کتابخانه نیز کلاس‌های ویژه‌ خوشنویسی، آموزش قرآن، محافل قرآنی و کارگاه‌های متنوع فرزندآوری و افزایش جمعیت نیز در حال انجام است.

مسئول کتابخانه امید روستای خیرآباد سفلی با بیان اینکه زمین کتابخانه امید در سال ۱۳۹۰ توسط مردم روستا اهدا شد، بیان کرد: کتابخانه امید در راستای موفقیت در کارها، فعالیت های متنوعی را در طول سال در دستور کار دارد.

افضلی نژاد گفت: در جشنواره روستاهای دوستدار عشایر کتاب سال ۱۳۹۷ شایسته تقدیر، در سال ۱۳۹۸ برگزیده کشوری، در سال۱۴۰۰ در پویش «نشاط نوروزی» به عنوان مربی برگزیده ملی انتخاب شدم و امسال به یاری خدا برگزیده کشوری جشنواره روستا ها و عشایر دوستدار کتاب انتخاب شدم.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامات فرهنگی در این کتابخانه صورت گرفته یا در دستور کار قرار دارد؟، افزود: بنیان کتابخانه امید با برنامه فرهنگی عجین شده و این برنامه ها باعث جذب و دلگرمی مراجعین شده، به گونه ای که اگر احیانا یک برنامه مناسبتی کمی دیرتر اجرا شود، مراجعه کنندگان پیگیر و مشتاق در اجرای سریع برنامه ها هستند.

بنیان کتابخانه امید با برنامه فرهنگی عجین شده

این فعال فرهنگی ادامه داد: کتابخانه امید برنامه های خود را تنها به کتابخوانی محدود نکرده بلکه برنامه های کتابخوانی را در کوچه ها، محله ها، مغازه ها، منازل، مساجد، موکب منطقه خیرآباد، پارک ها و فراتر از این کتابخوانی را از روستای خیرآباد به مناطق عشایری و مناطقی که از کتابخانه محروم هستند، ترویج داده است.

افضلی نژاد کتابخانه را خانه دوم برای اعضای آن می داند و می افزاید: برگزاری کارگاه های خوشنویسی، نقاشی، قرآن، کارگاه های فرزندآوری، جوان سازی جمعیت، استفاده از فضای مجازی، بهداشت و خانواده و ... نشان از وحدت، استقبال و همکاری اعضای کتابخوان، مردم منطقه خیرآباد و همکاری مناطق و مدارس عشایری و مدارس روستاهای خیرآباد است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استقبال مردم از کتابخانه چگونه است و ارتباط با مساجد تا چه اندازه می‌تواند در راستای فعالیت‌های این کتابخانه تاثیرگذار باشد؟، گفت: استقبال مردم از کتابخانه به ویژه اعضای کودک، نوجوان، جوان و بانوان خیلی عالی بوده و آقایان بیشتر در ساعات پیک کتاب و مراجعه همیار کتابدار به منابع درخواستی دسترسی پیدا می کنند. مساجد نقش تاثیرگذاری دارند و بیشتر اعضای کتابخانه به دلیل ارتباط با مسجد، حضوری فعال در برنامه های مسجد و کتابخانه دارند.

بنیان کتابخانه امید با برنامه فرهنگی عجین شده

مسئول کتابخانه امید روستای خیرآباد سفلی در پاسخ به سوالی که آیا در کانون فرهنگی و هنری مسجد و روستا فعالیتی صورت می‌گیرد که هم راستا با فعالیت‌های کتابخانه باشد؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه خودم از اعضای کانون فرهنگی و هنری مسجد روستا هستم با دعوت دانش آموزان به مسجد، علاوه بر بحث کتابخوانی، توجه به قرآن و مسجد در طرح «دهکده نور»، طرح مکتب کانون کتاب شهید باکری، آموزش وضو و نماز و ... به صورت مشترک در حال برگزاری هستند.

افضلی نژاد با اشاره به اینکه کتابدار باید در وهله نخست خود کتابخوان و ارتباط صمیمی و تنگاتنگ با اعضا داشته باشد، افزود: کتابخوان باید ضمن خدمت به مردم، به روز باشد و با توجه به مسایل روز با بهره گیری از منابع، فکر و ذهن خود را بازنگری کند، شرایط مخاطبین و جامعه را بسنجد و خلاقیت ایجاد کند تا بتواند اثرگذاری لازم را در جامعه داشته باشد.

بنیان کتابخانه امید با برنامه فرهنگی عجین شده

کد خبر 1787086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha