برداشت های شخصی جایگزین الگوهای خاص آزاداندیشی

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان با اشاره به عدم تعامل مسئولان در برپایی کرسی های آزاداندیشی با این اتحادیه گفت: ما الگوی خاصی در این زمینه نداریم و همه چیز به شیوه بیانیه ای شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار شبستان، گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما شب گذشته، 15 مهرماه به کرسی های آزاداندیشی و روند برپایی آن در دانشگاه ها اختصاص یافت.

بنابراین گزارش، در این برنامه که به گفت و شنودی با حضور دانشجویان و مسئولان تشکل های دانشجویی و همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اختصاص یافته بود، مجری برنامه از ابوالفضل چمندی، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در رابطه با عدم تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در باب ورود نخبگان و همچنین اداره کردن کرسی های آزاداندیشی توسط دانشجویان سوال کرد.

وی در پاسخ به این پرسش گفت: باید توجه داشته باشیم که مسئولان برای تدوین کرسی های آزاداندیشی و شکل دادن به ساختار این کرسی ها تعامل چندانی با ما نداشته اند.

چمندی در پاسخ به این سوال که آیا هر شخصی برداشت های خود را درباره این کرسی ها ارائه می کند، تصریح کرد: این اظهارنظر صحیحی است چرا که ما الگوی خاصی برای برپایی کرسی های آزاداندیشی نداریم و همه چیز به شکل بیانیه شکل گرفته است.

وی ادامه داد: جنبش های دانشجویی می خواهند به برخی مسائل مربوط به نظام بپردازند و درباره آنها بحث کنند اما در این راستا با چالش هایی مواجه هستند.

 

در ادامه غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در رابطه با علت نبود این فضا در کرسی های آزاداندیشی گفت: مخاطب کرسی ها در دانشگاه ها خود دانشجویان هستند و تمام امکانات برپایی این کرسی ها شامل ارایه مجوز، مکان، امنیت و ... از سوی وزارت علوم تامین شده است. 

 

80 درصد کرسی ها خارج از بروکراسی اداری است

وی در پاسخ به این سوال که آیا کرسی های آزاداندیشی در بروکراسی ادرای محصور مانده است، عنوان کرد: باید بگویم 80 درصد کرسی ها در بروکراسی گیر نکرده است چرا که اصلاً اداره نداشته که بخواهد در بروکراسی اداری گیر کند.

خواجه سروی تاکید کرد: بالاخره وقتی قرار است کرسی آزاداندیشی برپا شود باید به رییس دانشگاه اطلاع داد، در غیر اینصورت حراست دانشگاه برخورد می کند، چرا که عملی خلاف مقررات صورت گرفته است.

معاون اجتماعی فرهنگی وزیر علوم عنوان کرد: توقع رهبری از 4 میلیون و خرده ای دانشجو و 60 هزار استاد صحیح است و آماری که ارایه شده به این معناست که تاکنون این کرسی ها برپا شده است هر چند که شاید به مطلوب نزدیک نباشد.

خواجه سروی خاطرنشان کرد: ما در مرحله نوزادی قرار داریم و تمام نواقص در حوزه کرسی های آزاداندیشی می پذیریم. به هر حال هنگامی که نظام لیبرال دموکراسی غرب به دنبال جایگزینی گفتگو به جای خشونت بود 300 سال زمان طول کشید، حال ما برای احقاق فرهنگ اسلامی مبتنی بر تعقل و ایجاد محیطی که در آن تضارب آرا باشد نیاز به زمان داریم. 

 

چیزی درباره عدم تمایل روسا نشنیده ایم

علاوه بر این روستاآزاد، رییس دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مهمان تلفنی برنامه به برخی مسائل از جمله عدم تمایل عده ای از روسای دانشگاه ها در برپایی کرسی های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: به شخصه تاکنون چیزی درباره عدم تمایل روسا نشنیده ام به نظرم بحث کرسی های آزاداندیشی سعه صدر و حوصله می خواهد و اگر این حوصله در مدیریت دانشگاه ها نباشد فضا برای تعامل وفاق لازم فراهم نمی شود.

روستاآزاد درباره مشکلات برپایی کرسی های آزاداندیشی تاکید کرد: جنس کار کرسی های آزاداندیشی اندیشه است اما باید توجه داشت که در بعضی موارد جریان های اجتماعی از جنس اجتماع نیست و بیشتر اظهارنظر است تا آنکه موضعی نقدگونه و اجتماعی داشته باشد. 

 

در ادامه مصطفی حضوری، عضو بسیج دانشجویی به عنوان مهمان تلفنی برنامه گفت: نمی توان بیان کرد که فضای آزاداندیشی تاکنون در دانشگاه ها نبوده است و قطعاً شاهد روندی روبه افزایش در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بوده ایم. اما این رویه قطعاً تاکنون رضایت بخش نبوده است چرا که به سمت الگو حرکت نکرده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این الگو به درستی تدوین شده است یا نه؟ اظهار کرد: حرکت هایی صورت گرفته اما هنوز بحث تضارب آرا میان دانشجویان و اساتید نهادینه نشده است و فرهنگ گفتگوی منطقی یا همان خودانتقادی نمود کمی دارد.

 

وجود مشکلات عدیده در موضوع شناسی کرسی ها

حضوری ادامه داد: متاسفانه فضا به سمت پرخاش می رود بنابراین ما باید فضا را ایجاد کنیم و مسئولان نیز در این راستا به دانشجویان مدد برسانند. ضمن اینکه کار تئوریک در فضای دانشجویی مناسب نبوده است به این معنی که موضوع شناسی توسط متولیان و شرکت کنندگان در کرسی ها با مشکلات متعددی مواجه می شود.

 

نخبه پروری سیاسی در کرسی ها

این گزارش می افزاید: در ادامه محمد رضایتی، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به عنوان مهمان تلفنی در برنامه حضور یافت و گفت: نکته ای که وجود دارد در رابطه با جمع بندی ما از فرمایشات مقام معظم رهبری است، آنچه که باید بگویم آن است که مفهوم جدیدی از کرسی ها ارایه نشده است و برخی فقط در همین حد می دانند که باید کرسی آزاداندیشی برپا شود، اما این کرسی ها قطعاً بایسته هایی دارد که به نظر ما باید به آنها توجه شود به نحوی که پیش زمینه فراهم شود و نخبه پروری سیاسی صورت بگیرد.

وی با اشاره به جریان دوم خرداد بیان کرد: متاسفانه امروز جمعی در دانشگاه هستند که از همان سن محسوب می شوند و گوشی برای شنیدن ندارند و فضای دانشگاه را سطحی کرده اند.

رضایتی یادآور شد: این جریان متاسفانه در بدنه دانشجویی هم رسوخ کرده است، ضمن آنکه برخی از اساتید سکولار نیز در این میان وجود دارند بنابراین باید در این راستا اقداماتی صورت بگیرد.

  

پایان پیام/
 

کد خبر 180500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha