سیاستهای ریاضت اقتصادی باعث رکود در کشورهای بحران زده می شود

سیاستهای تحمیل شده به یونان موجب پایین آمدن سطح زندگی، کاهش دستمزدها، اخراج کارکنان و بیکاری شده و ایجاد نارضایتی، مردم یونان را از این وضعیت بسیار خشمگین کرده است.

«پیروز ایزدی» کارشناس سیاست خارجی و مسائل اروپا و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک به سوالات خبرنگار شبستان در مورد بحران مالی اتحادیه اروپا و علت گسترش اعتراضات در یونان پاسخ داد.

 

علت خشم مردم یونان از سفر «آنگلا مرکل» به این کشور چیست؟
به هر حال مردم یونان متاثر از سیاست های ریاضت اقتصادی هستند، وامی که اتحادیه اروپا در اختیار یونان قرار داده تا بتواند بدهی هایش را پرداخت کند مستلزم اجرای یک سری سیاستهای ریاضتی در تمامی بخش هاست، این سیاستها که به مردم یونان تحمیل شده موجب پایین آمدن سطح زندگی، کاهش دستمزدها، اخراج کارکنان و افزایش بیکاری شده است. اینها تدابیری است که ایجاد نارضایتی کرده و مردم یونان از این وضعیت بسیار خشمگین هستند.

 

چرا آلمان بر اجرای این سیاستها که مخالفان زیادی هم دارد، همچنان پافشاری می کند؟

آلمان بر این باور است بحران بدهی برخی کشورهای اروپایی بر اثر بی انضباطی های مالی و هزینه های افسارگسیخته سالهای یپش آنها است و این باعث شده که این کشور ها امروز دچار بدهی های هنگفت شوند. به همین دلیل تاکید دارد که میزان بودجه کشورها و هزینه های دولتی کاسته شود تا آنها قادر به بازپرداخت بدهی هایشان شوند.

 

آیا ماندن یونان در منطقه یورو به نفع این کشور است؟
اگر یونان از یورو خارج شود و دوباره به پول ملی خودش «دراخما» برگردد ممکن است که از لحاظ بار بدهی ها مشکلش حل شود، اما با کاهش شدید ارزش پول ملی خودش مواجه می شود و تورم افسارگسیخته ای بوجود می آید که مشکلات این کشور را دو چندان می کند.

 

به نظر شما اتحادیه اروپا به رهبری آلمان و فرانسه می تواند با این بحران مالی مقابله کند؟
وضعیت کنونی اروپا بسیار پیچیده است. کشوری مثل آلمان بر اجرای سیاستهای ریاضت اقتصادی برای حل این بحران تاکید دارد اما این سیاستها از سویی باعث رکود در کشورهای بحران زده می شود. این رکود به نوبه خود باعث می شود بازپرداخت بدهی ها مشکل شده و آنها متکی به کشورهای ثروتمند شوند. در داخل این کشورهای ثروتمند هم افکار عمومی مخالف کمک مالی به کشورهای بحران زده هستند و این مسئله موجب پیچیده تر شده وضعیت شده است.

کد خبر 181915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha