مرمت و نوسازی یکی از بناهای شاخص دوره قاجاریه در اراک

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اراک از مرمت و نوسازی منزل حاج آقا محسن اراکی از بناهای شاخص دوران قاجاریه خبر داد.

محسن کمالی، مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اراک در گفتگو با خبرنگار شبستان در اراک با اشاره به اینکه حاج آقا محسن اراکی از علما و روحانیون شهر اراک بوده است، گفت: بازسازی و مرمت آثار تاریخی به عنوان نماد فرهنگ، تمدن و پیشینه ملت ایران ضرورت دارد.

 

وی افزود: منزل حاج آقا محسن اراکی مربوط به دوره قاجار است و در اراک، خیابان محسنی، روبروی مسجد حاج تقی خان واقع شده و این اثر در تاریخ 15 دی 1387 با شماره ثبت 24378 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

کمالی با اشاره به اینکه کار آواربرداری از منزل حاج آقا محسن اراکی به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: برداشت آوارهای موجود در محوطه حیاط و اندرونی های داخل منزل پس از گذشت 2 ماه از شروع نوسازی و مرمت به پایان رسید.

 

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اراک ادامه داد: طی برداشت آوارهای موجود، قریب به 150 دستگاه کامیون خاک و زباله از منزل خارج شد.


وی ادامه داد: پس از پایان عملیات خاک‌برداری، آواربرداری و ارائه طرح، فاز دوم مرمت منزل مرحوم حاج آقا محسن اراکی آغاز شده است.


مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اراک با اشاره به شروع کار در خصوص فاز دوم مرمت این بنای مهم تاریخی در شهر اراک گفت: در این مرحله از عملیات، به مرمت و بهسازی حیاط اندرونی و بیرونی(کوچه راستین) و همچنین بازسازی سر در قدیمی پرداخته شده است.


کمالی هدف از اجرای این پروژه را تبدیل منزل مرحوم آقا محسن عراقی به یک فضای تاریخی، فرهنگی، تفریحی و آموزشی دانست و گفت: عملیات اجرایی بازسازی و مرمت، در فاز اول امیدوار کننده بوده است.

 

وی در پایان همکاری کلیه سازمان‌ها برای نگهداری و حفظ این بنای ارزشمند را ضروری دانست و اضافه کرد: امید است که در پیشروی مرمت و بازسازی منزل حاج‌آقا محسن عراقی که نشانه هویت و قدمت تاریخی شهر اراک است، باز هم شاهد همکاری ‌دلسوزانه مسوولان باشیم.


پایان پیام/

کد خبر 183182

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha