مرمت گنبد مسجد جامع یزد پایان یافت

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از پایان مرمت کاشی کاری گنبد و پیشرفت 80 درصدی مرمت بدنه هشتی و کف گنبدخانه مسجد جامع کبیر یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، سامان کارگر، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به پایان مرمت کاشی کاری گنبد مسجد جامع یزد، گفت:  عملیات مرمت مسجد جامع از سال جاری توسط پیمانکار آغاز شد.

 کارگر با اشاره به اقدامات انجام شده در این بنا، گفت: جداسازی کاشی های طبله کرده به صورت موقت، زدودن ملات گچ فرسوده پشت کاشی ها و بند آجر، نصب کاشی های نره و بند کشی آجرها با ملات گچ مسلح، تعویض قطعات کاشی که بیش از 60 درصد از لعاب آن دچار تخریب شده بود.
 

وی ادامه داد: در ادامه اقدامات صورت گرفته می توان به مرمت و استحکام بخشی کاشی های سر در ضلع شرقی و بدنه دهلیز شرقی مسجد، جداسازی و زدودن ملات سیمان اجرا شده در کف ایوان و گنبد خانه و نیز اجرای سنگ مرمر در کف اشاره کرد.


به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، وی در خصوص مرمت سر در مسجد گفت: فرسودگی ملات پشت کاشی، ریزش کتیبه ها و کاشی های معرق و نیز طبله کردن کاشی ها از جمله آسیب های سر در می باشد که با اقداماتی از قبیل مستند نگاری کاشی های معرق، زدودن ملات گچ فرسوده پشت کاشی هاو زیر سازی بدنه، نصب مجدد کاشی ها، استحکام بخشی کاشی ها، تثبیت و استحکام بخشی لعاب های ترک خورده نسبت به رفع آن اقدام شد.

کارگر در خصوص اعتبارات تخصیص یافته، گفت: اعتبارات این پروژه که شامل مرمت گنبد، سردر، مرمت بدنه هشتی، تعویض سنگ کف گنبد خانه و ایوان بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون ریال می باشد.
 

پایان پیام/

کد خبر 184184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha