محراب هایی که راهی مناسب برای پرسش های بانوان از امام جماعت مساجد باز کرده است

خبرگزاری شبستان: محراب مساجد، حاصل معماری است که توانسته به خوبی به منظور راحتی بانوان، راهی برای سوالات شرعی بانوان از امام جماعت مساجد باز کند و هیچگونه تداخلی در حضور بانوان در جلو مساجد وجود نداشته باشد.

خبرگزاری شبستان - یزد 

 

مساجد یکی از مکان هایی است که در جامعه اسلامی از دیرباز دارای فعالیت های مختلفی بوده و همزمان به دوره های تاریخی مختلف نیز میزان حضور در آنها متفاوت بوده است.

 

سال های دور این مساجد بودند که شروع کننده فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی بودند و به فراخور زمان این نقش کم رنگ یا پررنگ در جامعه وجود داشته است.

 

اما در این میان نحوه معماری مساجد نیز به نوعی نشان دهنده میزان اهمیت حضور مردم جامعه در این محل بوده است و هر بخشی در مساجد نیز کارکرد خاص خود را داشته است.

جداکردن بخش های مسجد برای آرامش و آسایش مردان و زنان، ایجاد راهکاری برای ارتباط زن ها با امام جماعت و مسئولان مسجد از جمله این طرح هایی بوده که هرگز از چشم معماران مساجد دور نمانده و الان نیز این امر را به خوبی شاهد هستیم.

 

مسجد جامع یزد از مساجدی است که امروزه به عنوان الگویی برای معماری سبک ایرانی اسلامی است و هر بخشی از این مسجد با هدفی ساخته شده است.

 

یکی از این الگوها در محل محراب مسجد پیاده شده است و از دو طرف مجراب دو راهرو تعبیه شده تا ارتباط خواهران را با امام جماعت و پرسش سوالات شرعی را امکان پذیر سازد و هیچ گونه تداخلی در حضور خواهران در جلو مسجد و ارتباط با نامحرم وجود نداشته باشد.

محمد مهدی حائری زاده، کارشناس معماری استان یزد با اشاره به نحوه خاص معماری در مساجد استان یزد گفت: یکی از عوامل تمایز مساجد از بخش های مختلف دیگر در جامعه حاصل معماری خاص مساجد است.

 

وی افزود: معماران مساجد به نحوی اقدام به ساخت مساجد می کردند که بسیاری از وجوه ارتباطات و تعامل در آن حفظ می شد.

 

این کارشناس معماری تصریح کرد: ارتباط بین مردان و زنان، ارتباط با امامان جماعت، نقش های اسلیمی، پیاده کردن نقوش قرآنی در مساجد، جاگذاری محل اقامه نماز و برگاری مناسبت ها، محل اجتماعی از جمله این طرح های بوده است که در تمامی مساجد در نظر گرفته شده است.

 

حائری زاده ادامه داد: ما تمامی این نکات را در مسجد جامع یزد شاهد هستیم به نحوی که به طور خاص در محراب مسجد شاهد این نوع معماری هستیم.

وی گفت: محراب مسجد حاصل تفکری است که به خوبی ارتباط راحت تر بین امام جماعت و معموم، مرد و زن را در نظر گرفته است و بانوان به راحتی و به دور از چشم نامحرم میتواند با حضور در جلو مسجد از امام جماعت سوالات خود را بپرسد.

 

این کارشناس معماری گفت: امیدواریم امروز ابعاد مختلف مساجد در نظر گرفته شود و با تبیین این نوع معماری در جهت ترویج این نوع معماری گام برداشته شود.

 

گزارش : سیدضیا میررحیمی

 

 

کد خبر 650055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha