امر به معروف و نهی از منکر رابطه انسان‌ ها را متعهدانه  تعریف می کند‌

حجت‌الاسلام و المسلین عباس اسکندری گفت: یکی از مسایل بسیار مهم در بخش ارتباطات، تعریف یک ساختار با محوریت توحید و یکتاپرستی است که این امر باید در رابطه با روابط فرد با فرد، ملت با ملت‌ها و ... بررسی شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست خبری همایش ارتباطات دینی صبح امروز با حضور دکتر قشقایی، رییس پژوهشکده باقرالعلوم و حجت‌الاسلام اسکندری، مدیر گروه مطالعات فرهنگ ارتباطات دینی در سالن همایش این پژوهشگاه برگزار شد.

 

حجت‌‌‌الاسلام عباس اسکندری، دبیر همایش ارتباطات دینی در ابتدای این نشست با بیان این مطلب گفت: عنوان ارتباطات دینی در حقیقت تعمق بخشیدن به فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی است.

 

وی افزود: پس از فراخوان این همایش تاکنون 50 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از میان این 50 مقاله 12 مقاله از میان آنها برای همایش برگزیده شده‌اند.

 

حجت‌الاسلام اسکندری تصریح کرد: گزینش این دوازده مقاله به معنای ساقط شدن دیگر مقاله‌ها از لحاظ علمی نیست بلکه محدودیت زمانی و برنامه موجب شده تا ما نتوانیم بیش از 12 مقاله برای روزهایش انتخاب کنیم.

 

دبیر همایش ارتباطات دینی خاطرنشان کرد: ما در این همایش سه محور عمده مفهوم ارتباط ‌شناسی دینی، الزامات ارتباطات دینی و رویکرد و راهبردهای ارتباطات دینی را پی‌گیری می‌کنیم و اکثر مقاله‌هایی هم که ارایه شده‌اند در این خصوص نوشته و تهیه شده‌اند.

 

وی گفت: در مراسم همایش حجت‌الاسلام خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سعیدی نماینده ولی‌فقیه و سپاه پاسداران، هادی جمشیدیان استاد دانشگاه دفاع ملی و احمد احمدی قمی از اساتید حوزه به عنوان سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه در این همایش شرکت خواهند داشت.

 

حجت‌الاسلام اسکندری خاطرنشان کرد: برای این همایش یک کمیته علمی اعم از اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل دادیم که در نهایت این کمیته هیئت داوران را انتخاب کردند و به بررسی و انتخاب مقالات پرداختند.

 

وی افزود: هدف اصلی ما از ارایه طرح ارتباطات دینی و رسیدن به یک ساختار دانشگاهی است اما بزرگ‌ترین مشکل برای رسیدن به این امر مهم عدم متون و موضوعات مکتوب در این زمینه است که تصمیم داریم مقالات موجود را به صورت کتاب در اختیار دانشجویان و پژوهشگران قرار دهیم.

 

مدیر گروه مطالعات فرهنگ ارتباطات دینی پژوهشگاه باقرالعلوم عنوان کرد: پژوهشگر باقرالعلوم اگر چه برگزارکننده این همایش است اما به لحاظ علمی دانشگاه امام صادق (ع) علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد در خصوص فعالیت‌های علمی مؤثری در این زمینه داشته‌اند.

 

اسکندری خاطرنشان کرد: مسئله علم ارتباطات از یک سابقه دیرینه در دنیا برخوردار است که خصوصا این علم بعد از جنگ جهانی دوم رشد چشم‌گیری در دانشگاه‌ها یافت و در حوزه‌های مختلف کاربرد پیدا کرد.

 

وی در ادامه افزود: اما در دنیای معاصر یک پدیده نوین به نام انقلاب اسلامی ایران پدید آمد که حرف‌های فراوانی برای عرصه‌های مختلف زندگی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... دارد و از آنجایی که اصل و اساس انقلاب ایران، اسلامی است، پس باید ارتباطات آن هم با رویکردی دینی تعریف شود.

 

دبیر همایش ارتباطات دینی تصریح کرد: یکی از مسایل بسیار مهم در بخش ارتباطات، تعریف یک ساختار با محوریت توحید و یکتاپرستی است که این امر باید در رابطه با روابط فرد با فرد، ملت با ملت‌ها و ... به آن از لحاظ پرداخت.

 

اسکندری گفت: در آموزه‌های دینی اسلام ،ما یک مسئله بسیار مهم داریم که آن مسئله امر به معروف و نهی از منکر است و این فراز بسیار ارزشمندی است که رابطه انسان‌ها را متعهدانه و مسئولانه تعریف می‌کند. ما هیچ‌گاه این رابطه اصیل و توحیدی را در ارتباطات جهان غرب مشاهده نمی‌کنیم.

 

وی در پایان گفت: ما برای این همایش یک معیار بین‌المللی در نظر گرفته‌ایم اما به دلایل نوپا بودن و رسیدن به یک منطق علمی و کاربردی بهتر است که همایش را به صورت پله پله از نشست‌های علمی به مراحل ملی و سپس بین‌المللی برسانیم.

 

گفتنی است، همایش ارتباطات دینی 25 بهمن امسال در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 18537

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha