مهمان‌پرست: تحولات مصر نقش تعیین‌کننده‌ای در برخورد با اسراییل دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: تحولات مصر می‌تواند نتایج تعیین‌کننده‌ای در خاورمیانه و در برخورد با رژیم صهیونیستی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شبستان، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست پرسش و پاسخ هفتگی خود که پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 19 بهمن برگزار شد، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تأثیر تغییر حکومت در مصر بر روند مذاکرات تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی چه خواهد بود، تأکید کرد: طبیعی است که اگر حکومت مردمی در کشورهایی که درگیری مستقیمی با خطر رژیم صهیونیستی دارند، ایجاد شود خواست این ملت‌ها برخورد با جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها خواهد بود.

وی افزود: ملت بزرگ مصر اجازه نخواهد داد که جنایات رژیم صهیونیستی در خاورمیانه تداوم داشته باشد و تحولات مصر می‌تواند نتایج تعیین‌کننده‌ای در برخورد با رژیم صهیونیستی داشته باشد.

رامین مهمان‌پرست درباره به نمایش درآمدن فیلم مستند ضد ایرانی در کانادا با حضور وزیر فرهنگ این کشور گفت: اصرار به پخش فیلم ضد ایرانی در کانادا نشان می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشور ما که در چارچوب حقوق اساسی ملت دنبال می‌شود موجب ناخشنودی برخی کشورهای غربی است و برای جلوگیری از فعالیت‌های صلح‌آمیز ما دست به هر کاری می‌زنند و از وسایل مختلف و بکارگیری ابزار هنری برای ایجاد یک فضای مصنوعی و غیر واقعی استفاده می‌کنند تا از این طریق فشار سیاسی به کشور ما وارد کنند.

وی ادامه داد: غربی‌ها باید بدانند که این یک مسیر اشتباه است و افکار عمومی فریب مسایل جعلی و غیرواقعی را نخواهد خورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: بهتر است مقامات غربی به جای رفتار غیر منطقی در مقابل یک ملت بزرگ به حقوق آنها احترام بگذارند و پایبند به اصول و مقررات بین‌المللی باشند.

مهمان‌پرست تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران که عضو معاهده ان‌‌پی‌تی است باید از حقوق اساسی خودش برخوردار باشد و هر اقدامی که بخواهد ملت ما را از حقوق خود محروم کند با واکنش منفی از سوی ملت روبرو خواهد شد.

رامین مهمان‌پرست در خصوص برگزاری جشن جهانی نوروز از سوی ایران گفت: امسال جشن جهانی نوروز را در ابعاد وسیع‌تر و با حضور مهمانان بیشتر برگزار خواهیم کرد و سعی می‌کنیم مراسمی در شأن این رویداد بزرگ که مورد توجه همه ملت‌های جهان است و در سازمان ملل به تصویب رسیده برگزار کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در واکنش به تبانی انگیس، اسراییل و آمریکا برای جلوگیری از حرکت مردمی مصر گفت: ما حرکت مردم مصر را عدالت‌خواهانه و در جهت مقابله با ظلم و تعدی و قتل وابستگی‌ها و بازگشت کشور بزرگ مصر به دوران مجد، شکوه و عظمت آن می‌دانیم و فکر می‌کنیم باید به خواسته‌های ملت بزرگ مصر توجه شده و این خواسته‌ها محقق شود.

وی تأکید کرد: هر کس تلاش کند که در امور داخلی مصر مداخله کند یا در مسیر حرکت مردم مصر انحرافی ایجاد کند ملت مصر حتما با آن برخورد خواهد کرد.

وی افزود: ملت مصر هوشیارتر و تواناتر از آن است که کسی بخواهد در حرکت آنها مانع ایجاد کند و دخالت‌های برخی از کشورها و رژیم نامشروع صهیونیستی برای مانع‌تراشی در حرکت مردم مصر در اذهان این ملت باقی خواهد ماند و ملت‌های دیگر نیز نسبت به این مسایل قضاوت خواهند کرد.

مهمان‌پرست در واکنش به اظهارات وزیر خارجه مصر مبنی بر اینکه تحولات این کشور ارتباطی به ایران ندارد، با اشاره به اینکه اولین هدف حرکت مردم مصر زیر سؤال بردن اعتبار و صلاحیت افرادی است که تصدی حکومت را به دست دارند، گفت: کسی که از نظر مردم مصر اعتبار ندارد، اظهاراتش برای ملت ما نیز اعتبار نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تهران تا چه اندازه نسبت به تشکیل دولت جدید لبنان در روزهای آینده از سوی نجیب میقاتی خوشبین است، گفت: آن چیزی که در لبنان اتفاق افتاده یک سیر تحول در مسیر دموکراسی است و در چارچوب توافقات تعریف شده میان همه احزاب و گروه‌ها است.

وی افزود: رییس‌جمهوری لبنان بر اساس قوانین و مصوباتی که در کشور مصر وجود دارد فردی را برای تشکیل دولت معرفی کرده و امیدواریم با مشارکت همه گروه‌ها دولتی که خواست ملت و گروه‌های لبنان است توانایی تشکیل مقتدرانه خود را داشته باشد و بتواند ثبات و امنیت را در مصر برقرار کند.

وی در ادامه تصریح کرد: مشارکت و همکاری همه گروه‌ها در لبنان می‌تواند موفقیت میقاتی را تضمین کند.

مهمان‌پرست همچنین درباره اظهارات اخیر محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه مدارک و شواهدی دال بر حرکت ایران به سوی تولید بمب هسته‌ای وجود ندارد، گفت: این اظهارات نشان می‌دهد افرادی که مسئولیتی را در رابطه با آژانس بین‌المللی در اختیار داشته یا دارند و درگیر پرونده هسته‌ای ایران هستند بار دیگر بر حقانیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند.

وی افزود: تأکید همه این افراد مبنی بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای کشور ما هیچ‌گونه انحرافی به سمت اهداف نظامی نداشته حقانیت کشور ما را بار دیگر به اثبات می‌رساند.

رامین مهمان‌پرست همچنین در مورد تحولات سودان و تقسیم این کشور به دو قسمت شمال و جنوب گفت: موضع اصولی کشور ما حمایت از وحدت ملی و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی سایر کشورها است، اینکه کشوری بخواهد به دو کشور تقسیم شود به صورت اصولی جزء سیاست‌های کشور ما نیست اما به هر حال موضوعی است که اتفاق افتاده بر اساس توافقاتی است که در این کشور صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در مورد سفر وزیر امور خارجه به الجزایر گفت: سفر آقای صالحی به الجزایر بر اساس برنامه‌ قبلی و برای افزایش همکاری‌ها در زمینه اقتصادی و در کنار آن توسعه روابط دوجانبه و بررسی تهدیدهای احتمالی رژیم صهیونیستی در منطقه است.

وی افزود: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی از تحولات خاورمیانه اظهار نگرانی کرده و ممکن است اقداماتی را برای منحرف کردن این مسیر به سمت دیگری انجام دهد کشور ما در این مورد رایزنی‌هایی را با کشورهای دیگر انجام داده و این مسئله در دستور کار سیاست خارجی ما قرار دارد.

مهمان‌پرست همچنین در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه ایران گفت: این اظهارات تأیید حقانیت خواسته‌های ملت ایران و فعالیت هسته‌ای ماست که در چارچوب حقوق ما صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: بهتر است کشورهای غربی به جای نادیده گرفتن حقوق ملت ایران و صدور قطعنامه‌های غیرقانونی متوجه شخصیت ملت بزرگ ایران باشند. ملت ما اگر احساس کند حرف منطقی‌ای از طرف کشورهای دیگر اظهار می‌شود با منطق پاسخ آنها را خواهند داد اما اگر به جای منطق از تهدید و زور استفاده شود ملت ما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند.

مهمان‌پرست در ادامه نشست امروز در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به اعدام زهرا بهرامی به جرم قاچاق مواد مخدر و واکنش‌های مقامات هلند آینده روابط ایران و هلند چه خواهد شد، گفت: جای تأسف دارد کشورهایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند و خود را متمدن معرفی می‌کنند از پرونده‌هایی حمایت می‌کند که موضوع آنها یا جنایت است یا خیانت و یا قاچاق مواد مخدر.

وی ادامه داد: افکار عمومی دنیا قضاوت خواهد کرد ملتی که برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر 4 هزار شهید داده است متمدن است یا کشوری که از پرونده‌ای کاملا غیر قابل دفاع در رابطه با قاچاق مواد مخدر از سوی فردی که پیش از بازداشت در ایران در کشور هلند هم به همین اتهام دستگیر شده بوده پرونده حقوق بشری ایجاد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز افزود: مسیری که کشورهای غربی طی می‌کنند به بن‌بست خواهد رسید و اگر مقامات این کشورها چنین ایده‌هایی را در کشورهای خود پیاده کنند کشوری مثل هلند در آینده مملو از قاچاقچیان، جنایتکاران و خیانتکاران خواهد شد.

مهمان‌پرست ادامه داد: یکی از این نمونه‌ها حمایت‌های هلند از گروه‌های تروریستی است زیرا آنها از کسانی که پرونده 12 هزار ترور در سابقه‌شان دارند، حمایت کرده‌اند.

مهمان‌پرست در مورد درخواست‌های مقامات کشورهای عربی برای حضور در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم چون عملکرد خود در زمینه هسته‌ای را قانونی می‌دانیم با هیچ کشوری در این زمینه مذاکره نمی‌کنیم و استثنایی هم در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که ما با همه کشورها آماده گفت‌وگو و مذاکره هستیم خلع سلاح، عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و برخورداری همه کشورها از دانش هسته‌ای می‌باشد.

مهمان‌پرست تأکید کرد: با توجه به اینکه کشورهای عربی هم به طور قاطع به دنبال فعالیت‌های هسته‌ای هستند آمادگی انتقال دانش هسته‌ای و بومی خود برای پیشرفت آنها را داریم.

پایان پیام/

 

کد خبر 18587

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha