جشنواره فارابی الهام بخش اندیشمندان برای نگاه عمیق به علوم انسانی است

جشنواره فارابی طی شش سال دستاوردهای بزرگ داشته و الهام‌بخش محققان و اندیشمندان در دست‌یابی به نگاهی عمیق‌تر به علوم انسانی و اجتماعی در زمینه‌های مختلف از تاریخ و معماری تاعلوم سیاسی، فلسفه و ارتباطات بوده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، مراسم پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی فارابی صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد تهران آغاز شد.

در این آیین با حضور شخصیت‌ها و اساتید حوزه‌های مختلف علوم انسانی پیام دبیر کل یونسکو به مناسبت قرائت شد.

 

بنابراین گزارش، پیام نماینده ایرینا بوکووا، دبیر کل یونسکو در ایران توسط تاریا ویرتانن، نماینده یونسکو به شرح ذیل قرائت شد: 

"مهم‌ترین هدف جشنواره فارابی گردهم‌آوردن و ارج نهادن به تحقیقات، نوشته‌ها و یافته‌های ارزشمند در حوز‌ه‌های مختلف علوم انسانی است و این بسیار به هدف بخش علوم انسانی و اجتماعی یونسکو که ارتقای دانش، استانداردها و همکاری ملی برای تسهیل تغییرات اجتماعی که به ارزش‌های جهانی چون عدالت، آزادی‌ و کرامت انسانی کمک می‌کند، نزدیک است.

در ادامه این پیام آمده است: اگرچه تنها شش سال از برپایی اولین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی می‌گذرد این جشنواره دستاوردهای بزرگی داشته است و الهام‌بخش محققان، دانشمندان و اندیشمندان در دست‌یابی به نگاهی عمیق‌تر به علوم انسانی و اجتماعی در زمینه‌های مختلف از تاریخ و معماری گرفته تا علوم سیاسی، فلسفه و ارتباطات بوده است. یونسکو به خاطر تلاش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برگزاری این جشنواره و به خاطر دستاوردهای ارزشمند آن به این وزارتخانه تبریک می‌گوید.

در ادامه این پیام آمده است: در اینکه دانشمندان و متخصصان بزرگ در رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی به نام متفکر بزرگ (فارابی) گردهم آمده‌اند مایلم یکی از آموزه‌های مهم فارابی را بازگو کنم؛ فلسفه رشته‌ای نظری و عملی است، ظرافت و پیچیدگی باید به عمل تبدیل شود و حقایق انتزاعی باید آسان و قابل درک باشند و در اختیار مردم عادی قرار گیرند.

در ادامه پیام ویرتانن آمده است: یونسکو بر پایه امکان و شرایط لازم برای برقراری صلح و امنیت پایدار در جهان تأسیس شده است، یونسکو همیشه پیوندی نزدیک با فلسفه داشته است نه فلسفه نظری و هنجاری بلکه پرسش‌های انتقادی که آن را قادر می‌سازد به زندگی و عمل در زمینه جهانی معنی بخشد، البته یونسکو به معنی تحت‌اللفظی کلمه یک (فلسفه) ندارد چرا که بر آن است تا عرصه‌ای برای تبادل نظر و گفت‌وگو در مورد تکثر تجارب و تفکرات فرهنگ‌های جهان باشد.

در ادامه این پیام آمده است: آنچنان که در راهبردهای میان‌بخشی یونسکو عنوان شده است با توسعه ابزار فکری برای تحلیل و درک مفاهیم کلیدی همچون عدالت، کرامت و آزادی و همچنین با ایجاد ظرفیت لازم برای تفکر و قضاوت مستقل به همراه ارتقای مهارت‌های انتقادی، درک و به چالش‌کشیدن جهان و با تأمل در ارزش‌ها و اصول فلسفه می‌تواند به مکتب آزادی تبدیل شود. گردهمایی‌هایی چون جمع ما به مناسبت جشنواره بین‌المللی فارابی فرصتی مناسب را برای تبادل نظرات و یافته‌ها در مورد نقش و کارکرد جوامع بشری فراهم می‌سازند که به اعتقاد من سیاست‌های ملی کلان در حوزه آموزش، علوم و اخلاق را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی در ادامه پیام خود آورده است: از برندگان این جایزه ارزشمند و همچنین دست‌اندرکاران جشنواره فارابی تقاضا دارم که فعالیت‌های یونسکو در حوزه‌های مرتبط با اهداف این جشنواره را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند تا بتوانیم راهی برای پیوند دادن یافته‌ها و دستاوردهای جشنواره بین‌المللی فارابی و برنامه‌های یونسکو پیدا کنیم که از جمله موارد و برنامه‌ها به این شرح است؛ مدیریت برنامه تغییرات اجتماعی (MOST) که کمیسیون ملی یونسکو ایران میزبان آن است، برنامه‌های یونسکو در مورد اخلاق- علم و جامعه، شبکه فیلسوفان زن، تغییرات آب و هوایی جهانی، گفت‌وگوهای فلسفی منطقه‌ای که نشریات متعددی همچون (پیامدهای اخلاقی تغییرات جهانی آب و هوا) دارد.

شایان ذکر است، آیین پایانی جشنواره بین المللی فارابی با حضور رییس جمهور هم اکنون در سالن همایش های بین المللی برج میلاد در حال برگزاری است.

پایان پیام/


 

کد خبر 187917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha