تولید علوم انسانی اسلامی از معبر مبانی و منطق دین می گذرد

حجت الاسلام رشاد با اشاره به راه های گسترش علوم اسلامی گفت: هنگامی علوم انسانی دینی هستند که بر مبنای فراانگارهای دینی شکل بگیرند و در آنها از روش شناسی موجه استفاده شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، مراسم پایانی ششمین جشنواره بین المللی فارابی روز شنبه 6 آبان در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این آیین با اشاره به معیار علم دینی و غیردینی اظهار کرد: می توان این معیارها را به دو دسته ماهوی و هویتی تقسیم کرد که بر این اساس گزاره ها و غایات یک معرفت در معیارهای ماهوی قرار می گیرند. باری در این میان برخی معیارها نیز هویت ساز بوده و دانشی که در بستر فرهنگی و تمدنی خاص شکل می گیرد را ایجاد می کنند.

وی با اشاره به نقش بی بدیل مبانی منطق و روش در راستای گسترش علوم انسانی تصریح کرد: هنگامی این علوم انسانی دینی هستند که بر مبنای فراانگارهای دینی شکل بگیرند و در آنها از روش شناسی موجه استفاده شود.

حجت الاسلام رشاد ادامه داد: در حقیقت تولید علوم انسانی و اسلامی از معبر مبانی و منطق اسلامی می گذرد، پس در وهله نخست باید مبانی علوم انسانی تبیین و روش شناسی های آن مشخص شود تا بتوانیم به تولید این علوم دست یابیم.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به بخشی از فعالیت های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه توسعه مجموعه ای از فلسفه های مضاف اشاره و عنوان کرد: هم اکنون 43 فلسفه مضاف توسط گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حال پی گیری است و تلاش ما در این حوزه به شیوه ای کاملاً محوری و متمرکز ادامه دارد.

وی ابراز کرد: برخی از حوزه های فلسفی کمابیش در جهان اسلام حضور داشته و برخی دیگر به ویژه مباحث مربوط به فلسفه در منابع ما وجود دارد. اما در مباحثی مانند فلسفه دین حتی اگر به مثابه یک دستگاه به آنها نگاه کنیم عمر چندانی در ایران و حتی در اروپا ندارد به نحوی که عمر فلسفه دین در کشورهای اروپایی 200 سال و در جهان اسلام و کشور ما چیزی در حدود چند دهه است.

حجت الاسلام رشاد با اشاره به لزوم فعالیت هر چه بیشتر در حوزه های مختلف فلسفی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد نظریه مبنا در حوزه تولید علم ارایه شود باید فعالیت های متعددی صورت گیرد از جمله ارایه نظریات نوشتن کتب و تدوین آنها که تمام این سیر در واقع همان تولید علم خواهد بود، بنابراین می توان گفت که ما در برهه کنونی به تولید علم پرداخته و در این حوزه موفق عمل کرده ایم.

پایان پیام/
 

کد خبر 188104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha