علمی انسانی است که راه کمال و قرب الهی را به آدمی نشان دهد

دکتر احمدی نژاد انسان را دارای استعداد تجلی صفات الهی خواند و گفت: علمی که دست او را بگیرد و افقی بالا پیش رویش بگشاید جزء علوم انسانی است و در واقع این علوم راه کمال انسان برای رسیدن به خداوند را نشان می دهند.

به گزارش خبرنگار شبستان، مراسم پایانی ششمین دوره جشنواره بین المللی فارابی صبح روز شنبه 6 آبان در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور رییس جمهور برگزار شد.

در این مراسم محمود احمدی نژاد، رییس جمهور با اشاره به بحث تولید علم در حوزه علوم انسانی گفت: شاید تولید علم واژه مناسبی برای کارهای علمی نباشد چرا که به نوعی ذهن را به سمت اقتصاد و فرهنگ سرمایه داری می برد.

وی ادامه داد: شاید اگر دریافت علمی یا نیل به دریافت مرتبه علمی را به جای واژه تولید علم قرار دهیم، مفهوم بهتر منتقل شود، چرا که علم حقیقتی است که در عالم هستی وجود دارد، هر چند که اصل علم و کسب آن سیری نامحدود قلمداد شده و هیچ کس نمی تواند در هیچ مقطع و جایگاهی بگوید من عالم هستم چرا که علم حد و مرزی ندارد.

 

علم مقصدی بی نهایت دارد

رییس جمهور اظهار کرد: حد علم تا رسیدن به نقطه مقصود از خلقت انسان است که آن نقطه نیز سیری بی نهایت دارد، بنابراین رسیدن به قله های علمی نقطه پایانی ندارد پس کار علمی نیز بی پایان است.

وی با بیان این مطلب که موضوع دوم در باب علوم انسانی بحث تعریف این علوم است، عنوان کرد: یعنی وقتی می گوییم علوم انسانی این مفهوم به ذهن متبادر می شود که به دنبال علوم هستیم که با آنها بتوانیم رفتار جامعه و انسان را پیش بینی و مدیریت کنیم و به بیان دیگر علومی مانند (مدیریت، مردم شناسی، جامعه شناسی) ناظر بر رفتار انسان جامعه است.

احمدی نژاد ابراز کرد: شاید بهتر باشد که علوم انسانی را در دایره وسیع تری تعریف کنیم، به این مفهوم که برای نیل به قله های تعالی اصولاً همه علوم انسانی هستند چرا که علم مختص به انسان است و برای سایر موجودات اعم از جمادات، نباتات و حیوانات به غیر از انسان مفهومی ندارد و آدمی تنها موجودی است که علم برای او و در زندگی اش اثرگذار است، بنابراین به تعبیری همه علوم انسانی هستند.

 

انسان می تواند تجلی صفات خدا باشد

وی با بیان اینکه ما معتقدیم مهمترین موجود این هستی است، عنوان کرد: همه این عالم برای انسان خلق شده است و اگر آدمی را حذف کنیم این عالم بی مفهوم است و خداوند انسان را در بالاترین مرتبه خلق کرده و بالاترین ظرفیت های کمالی را در وجود او قرار داده است بنابراین آدمی می تواند تجلی صفات خداوند شود.

احمدی نژاد تاکید کرد: خداوند برای انسان ماموریتی را تعریف کرده است که او باید با تلاش خود و کمک حق تعالی از اسارت دنیا خارج شده و استعداد خدایی شدن را به فعلیت برساند.

وی با بیان اینکه انسان استعداد دارد که بتواند تجلی خداوند شود، گفت: این حصارها پیچیدگی ها و بندها است که سبب می شود آدمی به این مهم دست پیدا نکند.من فکر می کنم علوم حقیقی انسانی آن است که راه را برای عبور انسان از مرحله حیوانی و رسیدن به فضای ملکوتی بگشاید.

 

علوم انسانی، راهگشای وصول به خداوند

رییس جمهوری تصریح کرد: هر علمی که دست انسان را بگیرد و افقی بالاتر پیش روی او باز کند جزء علوم انسانی است و در واقع این علوم راه کمال انسان برای رسیدن به خداوند را نشان می دهند.

وی با بیان این مطلب که حتی علوم با مفاهیم که یاد شد نیز مفهوم و معیاری ویژه دارد، افزود: دستیابی به علوم یاد شده نیازمند شناخت خدا است و همچنین حقیقت انسان را چرا که وقتی قصد و مبدا شناخته شده باید به جستجوی راه این مسیر شتافت که همان رسیدن به قرب رحمت الهی است.

احمدی نژاد تاکید کرد: همسو با این اوصاف علوم انسانی علومی است که انسان را به فهم و شناخت انسان کامل نزدیک می کند، وگرنه هر علمی که انسان را از این شناخت دور کند علم نیست بلکه جهل است و تصور می کنم از این منظر است که بنیان نگاه به جامعه و فعالیت های سیاسی متحول می شود.

وی با بیان اینکه هر کس در هر کاری باید به تحولات و تصورات خودش توجه داشته باشد و دائماً آنها را اندازه گیری کند، عنوان کرد: برای مثال رییس یک حکومت هر روز باید اندیشه و آرزوهای خود را با انسان کامل مقایسه کند و ببیند آیا به ویژگی های او نزدیک می شود یا بالعکس از آن دور می شود.

احمدی نژاد گفت: یک عالم علوم انسانی، استاد دانشگاه، روحانی، کشیش و ... اگر در خودش سیر کمالی نداشته باشد نمی تواند دیگران را هدایت کند و در واقع این سیر صعودی نیازمند پرستش، پالایش، تسویه، عشق و معرفت است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه این جشنواره به نام یکی از دانشمندان بزرگ اسلامی (فارابی) نامگذاری شده است اقدام نیکی است و باید تلاش شود تا این جشنواره به لحاظ زمانی گسترش یابد و همه بتوانند نقطه نظرات خود را ارایه کنند.

شایان ذکر است، آیین پایانی ششمین جشنواره فارابی صبح امروز در سالن همایش بین المللی برج میلاد برگزار و در آن از برگزیدگان تجلیل شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 188086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha