کودکان به دلیل تفکر استدلالی فلاسفه بالذات هستند

کودکان فلاسفه بالذات هستند و کافی است با آنها برخورد کلیشه ای نداشته باشیم؛ البته کسانی لفظ اسلامی به فلسفه کودک چسبانده و از آن سود می برند در حالی که درکی از آن ندارند.

به گزارش خبرنگار شبستان، دومین روز از همایش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران که به مناسبت روز جهانی فلسفه ترتیب یافت، عصر روز چهارشنبه، 24 آبان با سخنرانی اساتید حوزه های مختلف فلسفه به کار خود پایان داد.


بر اساس این گزارش، در این روز، سعید ناجی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان "بررسی آموزش فلسفه برای کودکان" به سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: زمانی که از فلسفه برای کودک سخن گفته می شود مقصود فلسفه محض رایج نیست چراکه اساس کودک توانایی فهم آن را نداشته و متوجه نمی شود، در حقیقت فلسفه برای کودک به معنای فکر کردن منطقی و استدلالی است.

 

کودکان فلاسفه بالذات هستند
ناجی تصریح کرد: روان شناسان در مورد توانایی کودک در رابطه با این شیوه فکری گفته اند که کودکان فلاسفه بالذات هستند و کافی است با آنها برخورد کلیشه ای نداشته باشیم و دلیل اش هم آن است که مرتبا سوالاتی می پرسند که در حال حاضر فلاسفه در آکادمی ها این پرسش ها را مطرح می سازند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با ارائه مثالی در رابطه با تفکر استدلالی کودکان بیان کرد: سه کودک در خانه ای هستند که دو تن از آنها مهمان کودک دیگر محسوب می شوند، در این میان دو نفر از بچه ها می خواهند یک کانال تلویزیون را ببینند و کودکی که اصطلاحا صاحب خانه محسوب می شود، دوست دارد کانالی دیگر را ببیند، در این میان مادر کنترل تلویزیون را به کودکانی مهمان می دهد چرا که تعداد آنها دو تن است و کودک خودش یک نفر است، در این میان کودک از مادرش در مورد این کار می پرسد: آیا خودخواهی دو نفر ارجحیت به خودخواهی یک نفر دارد؟!

وی ابراز کرد: در واقع کودک می خواهد بگوید به من که یک خودخواهی دارم باید حق داده شود نه آنها که دو خودخواهی را تشکیل می دهند، که این خود یک استدلال فلسفی از سوی کودک است؛ بنابراین از نظر روان شناسان اگر بچه ها را کلیشه ای نکنیم می توانند مسائل فلسفی را حل کرده و تفکر کنند.

 

اهتمام به فلسفه کودک از 15 سال قبل
ناجی با اشاره به سیر رشد فلسفه کودک در ایران ابراز کرد: در کشور ما از 15 سال قبل تلاش هایی برای فلسفه کودک صورت گرفت و اهتمام بر معرفی فلسفه برای کودک شکل گرفت، تا آنکه بالاخره از طریق وب، علاقه مندان این حوزه دور هم جمع شدند و بعدها مطالبی در روزنامه ها منتشر و بالاخره کتبی نیز انتشار یافت.
وی یکی از دلایل رواج فلسفه کودک در ایران را توجه آیات و روایات به تامل و تفکر دانست و افزود: این برنامه در کشورهای سنی رواج چندانی نیافته است در کشورهای شیعی به نظر بیشتر رونق دارد.
این محقق با اشاره به فعالیت های گروه فلسفه برای کودکان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: از سال 1348 فعالیت این گروه آغاز و در سال 1386 مجوز قطعی آن صادر شد و ما از آن زمان مطالب این حوزه در سراسر جهان را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم؛ ضمن آنکه در وهله دوم به دنبال بومی سازی این حوزه هستیم چراکه کشور ما جزو 20 تا 30 درصد کشورهایی است که در حوزه فعال است و تصور می کنم با این روند می توانیم در آسیا بعد از کره قرار بگیریم.


استقبال از فلسفه کودک در کشور

ناجی تاکید کرد: با توجه به تعداد کتب و مقالات چاپ شده در حوزه قفلسفه کودک و اقبال مخاطبان به نظر می رسد این حوزه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، ما در پژوهشگاه مجله ای علمی پژوهشی داریم که در میان 3 تا 4 مجله ای که در این زمینه چاپ می شود قرار میگرد هرچند که شاید به لحاظ کیفیت و امکانات به آنها نرسد چراکه آن مجلات بین المللی هستند اما همواره تلاش ما بر آن بوده است که در این حوزه بروز باشیم و کلیه مقالات داخلی و خارجی را به نحو احسن ارائه و مورد بررسی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه های اهواز، تربیت معلم، شیراز، کرمان کارهای جلبی در حوزه فلسفه کودک صورت گرفته و حتی یکی از دانشگاه ها دو واحد درسی به آن اختصاص داده است.

ناجی با گله مندی از شرایطی که برخی سودجویان جهت کسب درآمد به نام فلسفه کودک راه انداخته اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی دکان هایی را راه انداختند و چندین مقاله و نوشته را کپی پیست کرده و یک لفظ فلسفه اسلامی بدان می افزایند و می آیند به اسم فلسفه کودک سودها می برند و عملا کار این حوزه را زیر سوال می برند. چراکه اساسا نمی دانند فلسفه کودک چیست، از این نظر این ضرورت وجود دارد که جهت جلوگیری از فعالیت این افراد رشته ای در این خصوص راه اندازی کنیم.

پایان پیام/

کد خبر 195410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha