دانستن نیازها مهم‌ترین نکته در موفقیت اختراعات در سطح کشور است

اجتماعی: سردار نقدی دانستن نیازها و در نظر گرفتن کمبودها را مهم‌ترین نکته موفقیت تولید اختراعات در کشور عنوان کرد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان، سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین در سی و دومین جشنواره جهادگران علم و فناوری گفت: جهاد علمی امروز یک تکلیف است و کار مستحبی نیست یعنی جهاد علمی وظیفه همگانی است. ما نمی‌توانیم زیر بار حاکمیت غیر خدا باشیم بلکه باید مستقل و روی پای خود بایستیم. وابستگی علمی برای ما مقبول نیست و به همین جهت باید برای مستقل بودن در عرصه علمی برنامه‌ریزی کنیم.

 

وی با بیان اینکه جهاد علمی مسئله‌ای فرهنگی است و سازمانی نیست، تصریح کرد: جهاد علمی مطالبه یک جمع است و به همین جهت همه ما باید در دیدگاه خود نسبت به مسئله علم تجدیدنظر کنیم.

 

سردار نقدی با بیان اینکه ما در عرصه علوم انسانی مشکلات جدی داریم، اظهار کرد: مدیریت دانش مهم‌تر از تولید علم است، امروز گمشده ما در تولید علم مدیریت دانش است که مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید دارند.

 

وی ادامه داد: دانستن نیازها و طرح درست سؤالات و در نظر گرفتن کمبودها در عرصه علمی مهم‌ترین نکته در تولید اختراعات و بازاریابی آنها است.

 

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به روش تحقیق غلط در علوم انسانی خاطرنشان کرد: روش تحقیق حسی و تجربی در علوم انسانی پاسخ نمی‌دهد و این امر یکی از مشکلات جدی علوم انسانی است.

 

وی افزود: وظیفه بسیج پر کردن خلاءها است و این سازمان کار موازی با سایر سازمان‌ها انجام نمی‌دهد بلکه با تکمیل زنجیره‌ها از ایده تا بازار مصرف در عرصه علمی کشور تلاش می‌کند.

 

بنابر این گزارش، در ادامه این جشنواره، لاله افتخاری، نماینده مجلس گفت: در خصوص لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات خوبی انجام گرفته و از نظر متخصصان نیز در این زمینه استفاده شده است. نظام رتبه‌بندی اختراعات نیز در مجلس ارایه شده اما این طرح رأی نیاورده است.

 

نماینده مجلس اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه در بخش علم و فناوری برای حمایت از نخبگان و محصولات آنها مصوبات خوبی شکل گرفته که در این مصوبات دغدغه‌های نخبگان در زمینه بودجه و حمایت مادی و معنوی رفع شده است.

 

در ادامه این جشنواره، سلطان‌خواه، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: بنیاد ملی نخبگان فرصت خوبی را برای ارایه دستاوردهای نخبگان در تمام استان‌ها ایجاد کرده است و نمایشگاه‌های مختلفی پیرامون اختراعات نخبگان به صورت دوره‌ای در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: کمیته علمی بنیاد ملی نخبگان تأیید علمی اختراعات را بر عهده دارد که در صورت تأیید اختراعات به نخبگان بین سه تا پنج میلیون تومان به صورت بلاعوض وام پرداخت می‌کند.

 

وی افزود: ایجاد بازار برای تجاری‌سازی اختراعات، کشف و استعداد و قابلیت‌های فردی نخبگان، حمایت مادی و معنوی از دستاوردهای نخبگان، ارایه طرح‌ها و برنامه‌های علمی برای توسعه علم و فناوری در سطح کشور از جمله برنامه‌های بنیاد علمی نخبگان است.

 

گفتنی است، سی و دومین جشنواره جهادگران علم و فناوری امروز دوم آذر در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

 

کد خبر 1991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha