تجلیل ازخانواده های شهدای رسانه / برگزاری کارگاه آموزشی خبرنگاران هنری

با تجلیل از خانواده شهدای رسانه و برپایی کارگاه آموزشی هنر و رسانه برگزیدگان نخستین جشنواره هنر رسانه روز 15 آذرماه در موزه هنرهای معاصر معرفی می شوند.

به گزارش خبرنگار شبستان، حمید شاه آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری نخستین جشنواره هنر رسانه که پیش از ظهر امروز دوشنبه 13 آذر در تالار وحدت برگزار شد گفت: نخستین جشنواره هنر رسانه در حالی به روزهای پایانی نزدیک می‌شود که دیدگاه متولیان و سیاست‌گذاران این جشنواره ضرورت وجود جشنواره‌ای که بتواند نقد عالمانه هنر کشور را داشته باشد، احساس کرده است و معاونین که سیاست‌ کلان را اجرایی می‌کنند واجب است که اقدامات‌شان به اهداف بلند مجموعه نزدیک شود که از جمله مهم‌ترین موضوعات ورود در معاونت بعد ظرفیت‌هایی است که بتواند هنر ایران را در جایگاه جهانی قرار دهد.


وی افزود: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ما دانش‌افزایی جامعه مخاطبان است از آنجا که یکی از اولویت‌های ما در کشور باید اولویت‌های فرهنگی باشد، در این اولویت‌ها چقدر نقش هنر می‌تواند تأثیرگذار باشد، این جشنواره فرصتی است که صاحبان رسانه‌ها بتوانند از ظرفیت‌های خودشان عالمانه در خدمت هنر استفاده کنند.


شاه آبادی با بیان اینکه شاهد داوری بسیار خوب آثار از سوی جامعه رسانه‌ای بودیم، تصریح کرد: آثار داوری شده این جشنواره از بازده زمانی شهریور 89 تا شهریور 91 شکل گرفت، برگزاری این جشنواره حلقه مفقوده‌ای بود که می‌تواند به اعتلای هنر ایران کمک کند.

 

معاون امور هنری از راه اندازی دبیرخانه دائمی نخستین جشنواره هنر رسانه در معاونت امور هنری خبر داد و گفت: این جشنواره در تقویم معاونت هنری برای سال‌های آینده رقم خورد و در دل روابط عمومی معاونت هنری دبیر خانه دایمی جشنواره تشکیل خواهد شد و از فردای افتتاحیه دایر خواهد شد.


وی افزود: جشنواره هنر و رسانه با مشارکت خانواده رسانه در سال آینده به نحو بهتر و چشم‌گیرتر برگزار خواهد شد و بازده زمانی آن از شهریور سال 91 تا سال 92 خواهد بود.


هنر تا رسانه ای نشود نمی تواند جایگاه خود را پیدا کند


در ادامه این نشست دکتر فرقانی، دبیر نخستین جشنواره هنر رسانه گفت: وقتی پیشنهاد شد مسئولیت این جشنواره را برگزینم از 2 منظر انتخاب کردم یکی فکر کردم اگر بتوانم خدمتی به همکاران رسانه‌ای داشته باشم دریغ نکرده باشم و کار بررسی آثار علمی باشد که حقی از کسی ضایع نشده باشد، ما در طول پروسه داوری هیچ توجیهی یا سفارشی به اعمال نظر کسی نداشتیم. نکته دوم برای من بی هنر فرصتی بود تا با اهالی هنر و رسانه ارتباطی برقرار کنم، برای اینکه معتقدم اگرچه هنر یک رسانه است ولی هنر تا رسانه‌ای نشود نمی‌تواند جایگاه خود را پیدا کند.


وی افزود: کمتر هنرمندی را می‌توانید ببینید که زبان تند و خشنی داشته باشد و کمتر سیاست‌مداری را می‌بینید که زبان نرمی داشته باشد، اگر ما بتوانیم زبان هنری را در جامعه ترویج کنیم به طوری که در عرصه‌های دیگر رسوخ کند که این کار رسانه است کار بزرگی انجام داده‌ایم. اگرچه ابزارهای هنری زبانی دارند اما هنر اگر رسانه‌ای نشود نمی‌تواند جایگاه خود را پیدا کند.


دکتر فرقانی سپس با اشاره به داوری بی طرفانه آثار رسیده به جشنواره هنر و رسانه اظهار کرد: در فرآیند داوری به شما اطمینان می‌دهم که در نهایت بی‌طرفی و حرفه‌گرایی و برخورد علمی با آثار روبرو شدیم و آثار برگزیده انتخاب شدند و در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند.


به گفته دبیر جشنواره هنر و رسانه، ظرفیت‌های رسانه‌ای ما از شرکت‌کنندگان این جشنواره بیشتر است البته شاهد برخی از ضعف‌ها و قوت‌ها در این آثار بودیم ولی در مجموع استقبال سرویس‌های هنری از اولین جشنواره استقبال دلگرم‌کننده‌ای بود، در این جشنواره حدود 850 اثر دریافت کردیم که تعدادی خارج از موضوع بودند و هیئت داوران آنها را پالایش کردند.


وی از برگزاری کارگاه های آموزشی در این جشنواره خبرداد و گفت: برای بخش جنبی جشنواره هنر و رسانه کارگاه‌های آموزشی برپا می‌شود و از همه دوستان رسانه‌ای دعوت می‌کنم که در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

 

دکتر فرقانی اظهار کرد: ما از دوره روزنامه‌نگاری عمومی سال‌ها است که عبور کرده‌ایم و امروز بهترین منتقدان و تحلیل‌گران هنری کسانی هستند که در رسانه‌ها کار هنری می‌کنند چون آن تحلیل‌گران به تخصص و عمق در کار خود رسیده‌اند. امروز روزنامه‌نگار فاقد تخصص در روزنامه‌ها جایگاهی ندارد ولی اگر تخصص هنری داشته باشید می‌توانید به کار خود ادامه دهید.


گفتنی است، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره هنر رسانه روز 15 آذرماه در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود.
 

پایان پیام/

کد خبر 201328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha