پرچم انگلیس در بلفاست پایین کشیده شد

پارلمان ایرلند شمالی در راستای استقلال از انگلیس برافراشتن پرچم انگلیس را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش شبستان به نقل از خبرگزاری فرانسه اعتراضات مردم بلفاست در پی رای پارلمان ایرلند شمالی مبنی بر برداشتن پرچم انگلیس از بام شهرداری بلفاست موجب زخمی شدن دستکم پنج نفر از جمله دو مامور پلیس در این اعتراضات شد.
براساس طرحی که در پارلمان ایرلند شمالی تصویب شد پرچم انگلیس تنها در هفده روز از سال می تواند بر فراز ساختمان شهرداری بلفاست نصب شود. گفتنی است ایرلند شمالی از جمله مناطق تحت حاکمیت انگلیس به شمار می رود. با این حال پارلمان ایرلند شمالی که اکثر اعضای آنرا نمایندگان احزاب ملی گرا تشکیل می دهند در تلاش برای فراهم کردن مقدمات جدا شدن از انگلیس و پیوستن به ایرلند متحد هستند. با این حال صدها معترض که بسیاری از آنها پرچم انگلیس در دست داشتند پس از اعلام رای پارلمان ایرلند شمالی به خیابانهای بلفاست ریختند.
پلیس همچنین از ورود معترضان به ساختمان شهرداری بلفاست جلوگیری کرد. عکاس موسسه خبری پرس آسوسیشن انگلیس و دو گارد امنیتی در این درگیری زخمی شدند و دو افسر پلیس نیز برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.
این تصمیم پارلمان ایرلند شمالی -- که اکثریت اعضای آنرا نمایندگان ملی گرا تشکیل می دهند-- به این معناست که پرچم انگلیس تنها هفده روز از سال می تواند بر فراز ساختمان شهرداری و نیز پارلمان ایرلند شمالی برافراشته شود. احزاب ملی گرا و طرفداران انگلیس در پی توافقنامه هزارو نهصدو نود و هشت میلادی که به سی سال خشونت های فرقه ای در ایرلند شمالی پایان داد، درباره شراکت قدرت در پارلمان این منطقه توافق کردند اما سال گذشته احزاب ملی گرا که در تلاش برای استقلال از لندن و پیوستن به ایرلند متحد هستند، برای نخستین بار توانستند کرسیهای بیشتری در پارلمان بدست آورند.
روث پترسون نماینده حزب دموکرات یونیونیست که از احزاب طرفدار لندن به شمار می رود، به شدت به این رای اعتراض و آنرا ویرانگر توصیف کرده است.
 

کد خبر 201576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha