تصحیح علوم در جهت دینی شدن علم، ضرورتی انکار ناپذیر است

رییس کمیته اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تصحیح علوم را در جهت دینی شدن علم مورد توجه قرار داد و گفت: رفتن به سراغ متون دینی، داوری دین در تئوری ها و تغییر مسیر علم از راه های دینی شدن علوم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد، حجت الاسلام محمود نبویان، رییس کمیته اسلامی شدن دانشگاه‌ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی شب گذشته (15 آذر) در نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه های پیام نور استان خراسان شمالی گفت: امروزه تمام درگیری هایی که کشور ما با سایر کشورها دارد در انرژی هسته ای نیست بلکه در جهان بینی متفاوت و غالبی که به جهان ارائه کرده و دنیا را به چالش کشانده، است.

وی این جهان بینی را اسلام و آموزه های دینی و الهی و قرآن کریم عنوان کرد و افزود: این مهم باید بیش از این در دانشگاه های کشور مورد توجه تعلیم و تربیت قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در یک کشور اسلامی باید دانشگاه اسلامی ایجاد شود، تصریح کرد: تمام علوم مورد بحث و آموزش در دانشگاه های کشور علوم مدرن و برگرفته از آموزش های غربی هستند، این علوم با مبانی اسلامی در تقابل است و متأسفانه تنها رشته معارف اسلامی در دانشگاه ها تدریس می شود و مابقی رشته ها از علوم غربی گرفته شده است.

حجت الاسلام نبویان همچنین با صراحت افزود: البته نتوانسته ایم رشته معارف را نیز خوب بیان کنیم چرا که اساتید دانشگاه روحانی و غیر روحانی خوب بلد نیستند که این درس را تدریس کنند.

وی همچنین اضافه کرد: البته تمامی رشته های دانشگاهی یک درس به عنوان معارف نیز دارند که در این درس اگر هم توانسته باشیم مسایل مختلف دینی و اهمیت آن را برای دانشجویان معرفی کنیم در ساعات دیگر که درس هایی مرتبط با رشته های خود دارند نه تنها مفاهیمی از معارف را نمی آموزند بلکه آموزه های خود را نیز فراموش خواهند کرد.

حجت الاسلام نبویان اظهار کرد: یک درس معارف داشتن مانند این است که مثل غربی ها یک هفته را گناه کنیم و یک شنبه ها به کلسیا برویم و تقاضای بخشش کنیم!

وی به حوزه های جامعه شناسی، روان شناسی، فیزیک، شیمی و سایر علوم اشاره کرد و با تأکید براین مطلب که اندیشه ها و معارف آن مدرن است، توضیح داد: اندیشه مدرن تمامی پدیده ها را جدا از دین مطرح می کند، در حالی که در رویکرد دینی تمامی پدیده ها به مبدا خدا متصل می شود.

وی دلیل ناموفق بودن روانشناسان امروزی در درمان افسردگی ها را متکی بودن به فرهنگ و آموزه های غربی و مدرن دانست و افزود: بین روان شناس اسلامی و روان شناس مسلمان تفاوت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خاتمه بیش از پیش تصحیح علوم را در جهت دینی شدن علم مورد توجه قرار داد و گفت: رفتن به سراغ متون دینی، داوری دین در تئوری ها و تغییر مسیر علم از دیگر ر اه های دینی شدن علوم است.

پایان پیام/
 

کد خبر 202081

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha