دستگاه دیپلماسی می‌تواند دروازه بروز وابستگی یا استقلال  یک ملت باشد

وزیر پیشین امور خارجه کشور با بیان اینکه ایران اسلامی ماهیت نظام دینی را بر همگان آشکار ساخت، گفت: دستگاه دیپلماسی می‌تواند دروازه بروز وابستگی به ملل و یا عامل استقلال یک ملت باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، منوچهر متکی، عضو جبهه اصولگرایان و وزیر پیشین امور خارجه دولت دهم عصر روز گذشته (15آذر) در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با بررسی سیاست‌های خارجی در دولت نهم و دهم، اظهار داشت: ‌دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی هر نظام دروازه دامنه روابط خارجی آن کشور است.

 

متکی با ابراز خرسندی از اقتدار نظام اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی به لحاظ مبانی تئوریک و عملکردی، مادی‌گرایی و کمونیست همچنین لیبرال دموکراسی غرب را به چالش کشیده است.

 

عضو جبهه اصولگرایان با تاکید بر اینکه از هیچ دولت هژمونی‌طلب حمایت نمی‌کنیم، گفت: شعارنه شرقی، نه غربی به معنای قطع روابط با غرب و شرق نبوده بلکه به منزله تحت امر نبودن و عدم اطاعت از سیاست‌های نادرست آنها است.

 

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی می‌تواند دروازه بروز وابستگی به دیگر ملل و یا عامل استقلال ملت باشد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پیش از انقلاب آنچنان وابستگی به غرب را نهادینه کرده بود که شاه با عنوان قدرت اول نظام مجاز به کوچکترین تصمیم‌گیری در کشور نبود.

 

متکی با اشاره به سیاست‌های خارجی در دنیا افزود: سیاست‌های خارجی در سه مبنا در دولت‌های مختلف صورت می‌گیرد که برخی نظام‌ها که صحنه‌گردانان و قطب‌های برتر در روابط بین‌المللی تلقی می‌شوند، انبوهی از کشورها نیز با تکیه بر نظام سلطه وابستگی را جایگزین استقلال کرده‌اند و گروه سوم کشورهایی هستند که مبنای سیاست خارجی خود را استقلال‌طلبی قرار داده اند.

 

وی رهایی از بند و استقلال سیاست خارجی ایران را پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: ایران اسلامی سیاست خارجی خود را در روابط خارجی، منطقه‌ای و جهانی مبتنی بر حق‌خواهی و عدالت‌طلبی مطرح کرد.

 

عضو جبهه اصولگرایان با بیان اینکه امام راحل اوج این وابستگی را در کاپیتولاسیون سال 42 توصیف کرده یادآور شد: وابستگی سبب تحلیل قدرت و شخصیت می‌شود تا آنجا که شاه مملکت در خاک خود اگر به دست سرباز آمریکایی کشته شود، هیچ اعتراضی به سرباز خارجی وارد نیست.

 

متکی امام راحل را طلایه‌دار قدرت منطق در مبارزه با منطق قدرت غرب توصیف و تصریح کرد: نظام سلطه در چند‌ قرن متمادی، فرمولی جهان‌شمول برای حکمرانی تدوین کرده که در مبنا سکولاریسم و لیبرال دمکراسی بوده اما ایران اسلامی خط بطلان در این فرمول جهان شمول کشید و ماهیت نظام دینی و انقلابی را بر همگان آشکار ساخت.

 

متکی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی توسط جنبش دانشجویان در 13 آبان 58، گفت: 13 آبان سال 58 نمونه بارزی از استقلال‌طلبی و نفی نظام سلطه است.

 

وی افزود: امام راحل(ره) 13 آبان را انقلابی بزرگتر از انقلاب اسلامی توصیف می‌کند و این خود مبین اهمیت و ارزش واقعه 13 آبان ماه سال 58 است.

 

عضو جبهه اصولگرایان 13 آبان را عکس‌العملی طبیعی به مجموعه عملکردهای آمریکا توصیف کرد و اذعان داشت: دشمنی آمریکا با ایران اسلامی در تمام ادوار تاریخ انکارناپذیر است اما این خصومت از 23 بهمن 57 تا 12 آبان‌ ماه 58 به مجموع اقدامات برای براندازی انقلاب نوپای اسلامی ایران تبدیل شد.

 

متکی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان اسلام از هیچ خصومتی چون کودتا، ترور، جذب نیروهای انسانی از مخالفان نظام، دمیدن و شکاف در قومیت‌ها دریغ نکرد اما همچنان زبون و درمانده است.

 

وی حمله به سفارت انگلیس را در سال گذشته امری نادرست خواند و افزود: بیان و اعلام مواضع ما در برابر دشمن کفایت می‌کند، تحصن آری، صدور بیانیه آری، تظاهرات آری، اما حمله به سفارتخانه دیگر کشورها را رد می کنیم.

 

متکی اظهار داشت: خسارات وارده در سفارت‌ها دستاوردی جز جبران خسارات از بیت‌المال ندارد و در شرایط کنونی این گونه اعلام مواضع سیاسی نادرست بوده و جای دفاع ندارد.


وی ادامه داد: در گذشته انقلاب اسلامی 2 رژیم آپارتاید آفریقا و رژیم صهیونیست را به طور کلی مطرود از خود و اهداف خود اعلام کرده بود که امروز با براندازی آپارتاید روابط حسنه با آفریقا شکل گرفته اما همچنان موضع تهاجمی و خصومت نسبت به رژیم سخیف صهیونیست داریم.

 


پایان پیام/
 

کد خبر 202114

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha