گزارشی از جزییات زلزله «زهان»/کمک رسانی؛مرهمی برای زلزله زدگان

نام روستای "زهان" امروزبه دلیل زلزله 5.5ریشتری شب گذشته درصدر رسانه های خبری بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند؛ درست ساعت 20 و 28 دقیقه و 10 ثاینه 15 آذرماه 91 بود که زمین زهان غرید و گرد و غبار همه جا را فرا گرفت. چند دقیقه ای نگذشته بود که صدای ناله و فریاد به گوش می رسید. عده ای زیادی با احساس زمین لرزه به داخل کوچه آمده بودند. هر کس در تب و تاب خود و خانواده اش بود.


عادل اربابی، امدادگر جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی که لحظاتی بعد از وقوع زلزله عازم روستای شاج حسین آباد در بخش زهان شده بود، گفت: درصد تخریب منازل مسکونی در این روستا بسیار زیاد بود.


وی با اشاره به اینکه مردم شب گذشته از شدت ترس وقوع یک زمین لزره دیگر تا صبح در کوچه وخیابان بودند، افزود: مردم روستای شاج حسین آباد به دلیل تخریب منازل مسکونی خودشب گذشته با وجود سرما در کوچه و خیابان ها بود.


وی خاطرنشان کرد: سخت ترین صحنه مربوط به دیدن دختربچه ای 8 ساله بود که تمامی اعضای خانواده خود را (5 نفر) در زلزله شب گذشته از دست داده بود.


سمیه یکی دیگر از افرادی که به دلیل وقوع زمین لرزه تا صبح در کوچه بوده است، گفت: وقتی مطمئن شدم که همه اعضای خانواده ام سالم هستند به سراغ همسایه رفتم. می گفت: با شنیدن فریاد "کمک " با کمک دیگران همسایه خود را از آوار نجات دادیم.


وی ضمن قدردانی از حضور به موقع نیروهای هلال احمر در روستای شاج حسین آباد خاطرنشان کرد: به فاصله 3 ساعت چادرها برای اسکان زلزله زدگان برپا شده بود.


پیرمردی آن طرف تر نظرم را جلب کرد. تنها نشسته بود و به اطراف نگاه می کرد. به سراغش رفتم و از احوالش را جویا شدم؛ گفت: درست گفته اند که "دنیا به ارزنی نمی ارزد". می گفت: تمام عمر به دنبال یه لقمه نان می گردیم و خیلی از لحظات عمر از یاد خدا غافل. می گفت: زلزله یک تلنگر است برای پی بردن به عظمت و قدرت خدا.


یاد خاطرات زلزله سال 76 زیرکوه افتاده بود و گفت: در زلزله زیرکوه تعداد زیادی از مردم جان خود را از دست دادند و خاطرات بسیار تلخی را برایمان رقم زدند.

 

ثبت رکورد کشوری امدادرسانی توسط هلال احمرخراسان جنوبی در زلزله زهان
حضور مسئولان کشوری از جمله رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور در اولین ساعات وقوع زلزله حکایت از عزم راسخ آنها برای رفع مشکلات داشت.به گونه ای که محمود مظفر از ثبت رکورد کشوری امدادرسانی توسط هلال احمرخراسان جنوبی در زلزله زهان خبر داد و گفت: اقدامات هلال احمر خراسان جنوبی در کمک‌رسانی به زلزله زدگان زهان بسیار عالی بوده است.


استاندار خراسان جنوبی نیز که امروز قرار بود به شهرستان خوسف سفر کند با لغو این سفر از پیش تعیین شده عازم زهان شد و از مناطق زلزله زده بازدید کرد. تشکیل جلسه مدیریت بحران با حضور مسئولان عضو ستاد بحران و اتخاذ راهکارهای مناسب برای رفع نیاز زلزله زدگان موجبات دلگرمی مردم بخش زهان را فراهم کرده بود.

 

اسکان زلزله زدگان زهان در 500 چادر

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر مستقر در منطقه زلزله زده تاکنون با برپایی 500 چادر اسکان اضطراری به اسکان احتمالی خانواده های زلزله زده زهان پرداختند.


محمدرحیم شهریاری با اشاره به اینکه امدادگران جمعیت هلال احمر در آمادگی کامل برای ارائه خدمات به سر می برند، گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر استان از ساعات اولیه وقوع زلزله در مناطق زلزله زده حضور یافته اند.


وی از حضور 73 نیروی امدادی در قالب 10 تیم تخصصی امداد و نجات استان سیستان و بلوچستان به منطقه زلزله زده زهان خبر داد و گفت: همچنین تیم های امداد و نجات خراسان رضوی نیز در این مناطق حضور یافته اند.


توزیع 929 تخته چادر در مناطق زلزله زده زهان
فرماندار زیرکوه از توزیع 929 تخته چادر در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: همچنین 5 هزار و 310 تخته پتو نیز شب گذشته بین مردم توزیع شد.


فرهاد فلاحتی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر چادرها در مناطق زلزله زده برپا شده است و 3 دستگاه تانکر نیز کار آبرسانی را انجام می دهند.


وی با اشاره به اینکه خللی در برق رسانی به مناطق زلزله زده وجود ندارد، افزود: در برخی از موارد 50 تا 100 درصد منازل تخریب شده اند.


فرماندار زیرکوه اظهار داشت: 984 کنسروجات، 523 چراغ والر، 411 مترمکعب موکت، 77 عدد فانوس، 100 بسته نان، و مقادیر زیادی آب معدنی بین مردم مناطق زلزله زده توزیع شده است.


وی یادآور شد: همچنین 49 هزار لیتر نفت سفید در همان ساعت اولیه زلزله بین مردم توزیع شد.


فلاحتی از اعزام 10 اکیپ برآورد خسارت و بررسی وضعیت روستاها در ساعات اولیه زلزله خبر داد و گفت: بر اساس گزارشات رسیده تاکنون 2 هزار راس در منطقه زهان تلف شده اند.



پایان پیام/
 

کد خبر 202313

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha