نفی فلسفه موجب تزلزل اندیشه گرایی در حوزه خواهد شد

عضو هیات علمی موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نفی فلسفه نفی عقل گرایی است و موجب تزلزل اندیشه گرایی در حوزه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، عضو هیات علمی موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز(16آذر)در نشست فلسفه اسلامی و چالش های معاصر که با عنوان تعریف پیشینه و پسینه فلسفه در مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: ما فلسفه را دانشی می دانیم که به طور مطلق با تکیه بر مقدمات بدیهی اولیه و ثانویه در مورد هستی سخن می گوید و اگر بخواهیم آن را از تاریخ علم حذف کنیم باید علم کلام را به دلیل وجود اشتراکات مهم بین این دو دانش حذف کنیم.


وی با اشاره به اینکه علم کلام در مقام اثبات، تبیین، دفاع و توجیه باورهای دینی قرار دارد، بیان داشت: فلسفه و کلام موضوعات مشترک زیادی دارند که از جمله ی آن ها می توان به هستی شناسی، خداشناسی، عالم فیزیک، متافیزیک و آخرت اشاره کرد.


حجت الاسلام ساجدی تصریح کرد: یکی از شبهاتی که در مورد فلسفه وجود دارد این است که برخی می گویند فلسفه همان علم کلام است، در حالی که کلام هم به صورت عقلی و هم به صورت نقلی در مورد هستی بحث می کند و فلسفه فقط به شکل عقلی به این کار می پردازد، در واقع تنها در غایت با یکدیکر برابرند و در محتوا تفاوت های زیادی دارند.


وی با تاکید بر اینکه نفی فلسفه مستلزم نفی کلام است، خاطرنشان کرد: نفی فلسفه اساسا مستلزم نفی عقل گرایی است.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که برخی در نقد فلسفه عنوان می کنند؛ نباید انقدر سراغ عقل رفت و باید روایات، کتاب و سنت را مرجع قرار داد، گفت: ما به این که فلسفه در کنار آیات و روایات و سنت قرار دارد اعتقاد داریم و حضور فقه در کنار فلسفه را ضروری می دانیم.


حجت الاسلام ساجدی عنوان کرد: دفاع از فلسفه به معنی دفاع از همه فلاسفه و فعالیت های فلسفی نیست و منظور جانب داری از این دانش و محتوای آن است.


وی با اشاره به اینکه عقل یکی از مهمترین ابزار شناخت است، ابراز داشت: یکی از خطرناک ترین چیزهایی که می تواند به حوزه ها ضربه بزند، گرفتن فعالیت های عقلی از جامعه حوزوی است که موجب می شود، غربی ها در استفاده از این ابزار گرانبها بر ما پیشی گرفته و از نظر عقلی بر ما مسلط شوند.


عضو هیات علمی موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: در میان جوامع غربی شیعه از نظر جایگاه عقلی و تعداد عقلا در بین عالمان و بزرگان نسبت به اهل تسنن در رتبه خوبی قرار دارد.


وی با اشاره به این که برخی می گویند ما نافی فلسفه هستیم و نافی عقل گرایی نیستیم، خاطرنشان کرد: ما دعوایی سر اسم فیلسوف یا فلسفه نداریم و به مفهوم آن که عقل گرایی است توجه داریم.


حجت الاسلام ساجدی تاکید کرد: نفی فلسفه در حوزه نفی عقل گرایی است و موجب تزلزل اندیشه گرایی در حوزه خواهد شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 202331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha