کرسی های آزاداندیشی باید تریبونی برای نظام و انقلاب اسلامی باشند

حسینی با تاکید برلزوم ایجاد فضای گفت‌وگو و مباحثه مستدل در جامعه، تاکید کرد: کرسی‌های آزاداندیشی باید تریبونی برای نظام باشد و اگر این کرسی‌ها با اصول صحیح برگزار شود، اندیشه‌های ناب انقلاب آشکار می شود.

 

 

به گزارش شبستان، همایش ملی «کرسی‌های آزاداندیشی، فرصت‌ها و چالش‌ها»، سه‌شنبه، 26 بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.


سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از سخنرانان این برنامه شعارهای اصلی انقلاب اسلامی را آزادی نامید و گفت: بخشی از آزادی مربوط به آزادی در حیطه فکر و اندیشه می باشد.


وی با اشاره به ضرورت زمینه سازی مناسب بر نتایج تفکرات انسان گفت: روایات و آموزه‌های اسلامی بر تفکر و تدبر تاکید دارد و اهمیت آن به‌دلیل نتایج مثبتی است که بر آن مترتب است، نتایج تفکرات انسان است که می‌تواند منشأ تغییر و تحول در زندگی فردی و اجتماعی افراد باشد و باید برای این مسئله زمینه‌سازی مناسبی صورت گیرد.


حسینی به تاکید مقام مظم رهبری بر کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود تا به‌دور از مغالطه و سفسطه و از راه منطق و استدلال، تمام کارشناسان به ارائه نظرات خود بپردازند و فضای گفت‌وگو و مباحثه مستدل شکل بگیرد. کرسی‌های آزاداندیشی باید تریبونی برای نظام و انقلاب اسلامی باشد و با مباحثه و گفت‌وگو به ارائه نظرات مختلف بپردازد، اگر این کرسی‌ها با مبانی و اصول صحیحی برگزار و پیگیری شود، اندیشه‌های ناب انقلاب آشکار می شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مسئله نقد آرای دیگران یک سنت است، گفت: در همه دوره‌های تاریخی نقد آراء وجود داشته است حتی بعد از شیخ طوسی که "مقلُده" نام داشت، به‌دلیل اتقان نظرات شیخ طوسی هیچ انتقادی مطرح نمی‌شد، اما به‌هرحال آن دوران را مذمت می‌کنند. وسعت دانش بشر اقتضا می‌کند که همواره گام‌های بلندی در حوزه اندیشه برداشته شود و هر روز صفحه جدیدی در تاریخ اندیشه گشوده شود.


حسینی با رد کردن جمود و هرج و مرج فکری گفت: اعتقاد ما اینست باید در فضای آزادی با رعایت ضوابط و پرهیز از شالوده‌شکنی نظرات مختلف و متنوع بیان شود تا مخاطبان بتوانند بهترین عقیده و نظر را آزادانه انتخاب کنند.


بنابر این گزارش، در ادامه این همایش محمدسعید جبل‌عاملی، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، در سخنانی اظهار کرد: همکاران دانشگاهی ما اولین افرادی بودند که وقتی حدود یک سال و نیم قبل طرح برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در این دانشگاه پیشنهاد شد، با آن مخالفت کردند.


رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، "اساساً برگزاری کرسی آزاداندیشی در یک دانشگاه فنی و مهندسی چه ضرورتی دارد؟" را سوال این دسته اعلام کرد و گفت: اما ایده کرسی‌های آزاداندیشی که از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید فراوان است، باید در همه دانشگاه‌ها و برای همه دانشجویان اجرا شود و تفاوتی در دانشکده های مهندسی با دانشکده های علوم انسانی ندارد.


جبل‌عاملی با اشاره به آیه کریمه «لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ چرا حق را به باطل درمى‏آمیزید و حقیقت را کتمان مى‏کنید با اینکه خود مى‏دانید» عنوان کرد: از طریق گسترش کرسی‌های آزاداندیشی در تمام دانشگاه‌ها باید زمینه‌ای فراهم شود تا عقلانیت اسلامی، جوّ غالب در دانشگاه‌ها و بین دانشجویان شود.


وی جداکردن حق و باطل از یکدیگر و خارج‌کردن جامعه از فضای غبارآلود و شک‌برانگیز را هدف اصلی برگزاری این کرسی ها عنوان کرد و گفت: عکس‌العمل‌های متفاوتی درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشیوجود دارد، برخی افراد، جاهل و مغرض هستند و بیم دارند که اگر فضای آزاداندیشی و آزادفکری حاکم شود، بطلان نظراتشان آشکار شود؛ لذا با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مخالفت می‌کنند.


رئیس دانشگاه علم و صنعت گروه دیگر را افراد ساده‌لوح دانست و گفت: این دسته ممکن است طرفدار حق باشند اما میترسند ضعف آن‌ها آشکار شود و به همین دلیل نیز با این برنامه‌ها مخالفت می‌کنند و دسته ی آخر افراد محافظه‌کار هستند که با برگزاری این کرسی ها مخالفند.


جبل‌عاملی با بیان این‌که اشخاص محافظه‌کار از عرضه افکار خود در معرض عموم بیم دارند، گفت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی موجب می‌شود تا در فضایی آزاد، افرادی که دارای عقاید مختلفی هستند به ارائه نظراتشان بپردازند و بحث منصفانه در این فضا می‌تواند روشنگر باشد.


وی از تدوین آیین‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت: این آیین نامه را به تصویب شورای فرهنگی دانشگاه رسانده‌ایم تا اگر نقص یا اصلاحی نیاز دارد اعمال شود، برگزاری این برنامه، شروعی برای ایجاد فضای آزاد برای طرح ایده‌های مختلف در دانشگاه خواهد بود.


رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: اگر ما حقیقتاً به وحدت حوزه و دانشگاه اعتقاد داریم، باید اصول صحیح ‌فکر کردن را از حوزه اخذ کنیم و آن‌را در دانشگاه گسترش دهیم، این امر موجب خواهد شد تا مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی در دانشگاه برای دانشجویان تبیین و روشن شد.

 

پایان پیام/

 


 

کد خبر 20719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha