24 کتابخانه مساجد گیلان مجوز رسمی فعالیت می گیرند

کارشناس توسعه و ترویج فعالیت های کتابخانه ایی ستاد عالی کانون های مساجد کشوربا تاکید بر اینکه ساماندهی کتابخانه های مساجد باید در اولویت قرار گیرد، گفت: 24 کتابخانه مساجد گیلان مجوز رسمی فعالیت می گیرند

جواد زاهدی، کارشناس توسعه و ترویج فعالیت های کتابخانه ایی ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سفر دو روزه به گیلان و بازدید از کتابخانه های مساجد این استان در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه فعالیت کتابخانه های مساجد باید ساماندهی شود، اظهار کرد: این سفر دو روزه با هدف آموزش نرم افزارهای کتابخانه ایی و بازدید از کتابخانه های مساجد استان و پیگیری مشکلات آنها انجام شده است.


وی با بیان اینکه به 24 کتابخانه مساجد استان مجوز رسمی فعالیت اهدا می شود، افزود: کتابخانه های مساجد بنا به دستور وزیر ارشاد باید مجوز فعالیت دریافت کرده تا از سرانه کتاب برخوردار شده و بودجه خود را مدیریت کنند.


کارشناس توسعه و ترویج فعالیت های کتابخانه ایی ستاد عالی با اشاره به ترسیم چشم انداز مطلوب برای کتابخانه های مساجد، تصریح کرد: در دور اول سفر 6 کتابخانه، نرم افزار مهر مسجد را دریافت کرده و آموزش های لازم توسط کارشناسان به آنان ارائه می شود.

  

زاهدی ادامه داد: در دور دوم سفر تا پایان سال، 18 کتابخانه مساجد استان مهر مسجد 2 را دریافت کرده و آموزش های لازم را فرا می گیرند.


وی با اشاره به شاخص‌های تعریف شده جهت دریافت مجوز رسمی کتابخانه، بیان کرد: داشتن حداقل یکصد مترمربع زیربنا در مناطق شهری و 70متر در مناطق روستایی، 300 عضو ثابت، 5 هزار جلد کتاب، کتابدار ثابت و استفاده از نرم افزار، بانک اطلاعاتی و فعالیت 4 روز در هفته از شاخص های تعیین شده است.


زاهدی اضافه کرد: بر اساس این شاخص‌ها، کتابخانه‌های مساجد درجه بندی شده و بر اساس رتبه، امکانات و سرانه دریافت می کنند.


آموزش نرم افزار مهر مساجد به کتابداران مساجد
وی در ادامه با اشاره به آموزش نرم افزار کتابخانه ایی به کتابداران مساجد استان اذعان کرد: همچنین در این سفر نرم افزار مهر مسجد1و مهر مسجد 2 به کتابداران مساجد برتر استان آموزش داده می شود.

 

زاهدی با بیان اینکه این دو نرم افزار کاربرد یکسان دارند، افزود: تفاوت این دو نرم افزار در این است که مهر مسجد 1، یک کاربر بوده و مهر مسجد 2 دو کاربر است و تحت شبکه اینترنت بوده و به کتابخانه دیجیتال کشور متصل می شود.


وی بر بومی سازی دانش استفاده از این نرم افزارها تاکید کرد و خواستار برگزاری دوره های آموزشی کتابداری برای کتابداران مساجد استان شد.


دریافت کد بین المللی توسط کتابخانه های مساجد
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین ستاد عالی و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه اطلاعات کتابخانه های مساجد کشور جهت دریافت کد بین المللی به کتابخانه ملی ارسال می شود.


زاهدی با بیان اینکه کتابخانه های مساجد نهادی مردمی است، بیان کرد:این کتابخانه ها باید رونق گرفته تا به چشم انداز مطلوب دست یابیم.


وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 4 هزار کتابخانه در مساجد کشور فعال است.
 

پایان پیام/

کد خبر 211623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha