حوزه باید در عرصه آموزش و تولید محتوا روزآمد باشد

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: روزآمدن بودن حوزه علمیه در عرصه آموزش و محتوا، جهت تحقق ارزش های دینی در جامعه امری مهم و کلیدی است.

خبرگزاری شبستان - قم: حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.
با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.


بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.


تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.
 

حوزه در عرصه آموزش و تولید محتوا روزآمد باشد

آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور و امام جمعه موقت قم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: روزآمد بودن آموزش و تولید محتوا در حوزه های علمیه، یکی از مسایل جدی و کلیدی است که باید در جهت پاسخ گویی به نیازهای حوزویان، جامعه، نظام و در سطح بین الملل مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

وی بیان داشت: باید مسئله روزآمد بودن را به شکل صحیح در ساختار و برنامه های آموزشی حوزه در اولویت قرار داده و نهادینه کنیم تا طلاب بتوانند بعد از فارغ التحصیل شدن در همه عرصه ها پاسخ گو باشند.

 

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: شاخص برنامه های حوزه در سال جاری سامان دادن به تشکیلات اداری و حرکت در مسیر تعالی اخلاقی، علمی، فرهنگی، معنوی، تبلیغی و معیشتی طلاب است.

 

حوزه های علمیه کانون بیداری هستند

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه کانون علم، کمال و بیداری هستند خاطرنشان کرد: تبیین شریعت از مسایل ضروری برای حوزه هاست، طلاب و روحانیان مرزبانان دین هستند و در مقابل ناهنجاری های جامعه مسئول بوده و همواره باید پاسدار ارزش ها و شئونات دین باشند.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور ابراز داشت: با توجه به بروز بدعت های گوناگون از جمله عرفان های کاذب در جامعه کنونی، یکی از وظایف مهم روحانیت سینه سپر کردن در مقابل همین بدعت هایی است که در جامعه تبلور یافته است.

 

استقلال حوزه ها در سایه ارتباط با مردم است

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر این که حوزه علمیه و روحانیت جدای از مردم نیستند، تصریح کرد: ارتقا و اقتدار حوزه نیازمند ارتباط قوی با مردم است و طلاب و روحانیان باید تلاش کنند تا این اعتماد عمومی مردم به حوزه ها که سرمایه ارزشمندی برای روحانیت است را به خوبی حفظ کنند.

 

وی افزود: طلاب، اساتید و مدیران نظام اسلامی در قبال حوزه‌ها مسئول‌ هستند و باید در راستای کسب علم و معرفت طلاب آنچه که از دستورات دینی می‌آموزند به عرصه عمل برسانند.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که مسائل دینی آنگونه که باید و متناسب با مقتضیات زمان در جامعه بازگو نشده است، گفت: یکی از مشکلات جامعه ناهنجاری ها است، کارشناسان دینی و طلاب باید از طریق رسانه ها این مسئله را تبیین کنند تا به وضعیت مطلوبی در فضای عمومی جامعه دست یابیم.

 

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: رسالت خطیر روحانیت، تبیین ارزش های اسلامی و دغدغه روحانیت دین خداوند است، طلاب چیزی را برای خودشان نمی خواهند، در این راستا نظام اسلامی نیز باید فرصت ها و زمینه های ترویج و تبلیغ دین را فراهم کرده و پاسخگو باشد.

 

طلاب نسبت به شرایط جامعه مسئول هستند

آیت الله حسینی بوشهری یادآور شد: طلبه باید فرزند زمان خودش باشد، شرایط زمان و مقتضیات را بشناسد، رویدادها را نو به نو رصد و تحلیل کند و نسبت به نظام اسلامی و شرایط جامعه بی تفاوت نباشد.

 

پایان پیام/

کد خبر 211891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha