ورود جدی حوزه به عرصه اسلامی سازی علوم انسانی؛ ضرورتی انکارناپذیر

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر لزوم ورود جدی حوزه به موضوع اسلامی سازی علوم انسانی گفت: ما در این عرصه با 2 مشکل کمبود اساتید مجرب و کتاب های متناسب مواجه هستیم که حوزه باید با تمام ظرفیت خود در رفع آن بکوشد.

خبرگزاری شبستان - قم: حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.
با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.
بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.
تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.

مریم معین الاسلام، استاد حوزه و دانشگاه و مسئول موسسه علمی فرهنگی زنان منتظر در گفتگو با خبرنگار شبستان در قم با اشاره به افت و خیزهای حوزه های علمیه در مسایل مختلف تصریح کرد: با این وجود در برخی موارد که از حوزه ها انتظار می رفت، حرکت خاصی نمی بینیم.
 

وی با اشاره به راهکارهای موجود دراین خصوص خاطرنشان کرد: باید با ارزیابی درست از وضعیت فعلی حوزه ها و همچنین توجه به نقطه نظرات مقام معظم رهبری تدابیری جدی برای بهبود بخشی به اوضاع طراحی و اجرا شود.


این استاد حوزه ادامه داد: باید با ارزیابی ها از وضعیت فعلی ببینیم تا چه حد به مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه ها جامه عمل پوشانده شده است و سخنان ایشان در سفر به قم شاخص مناسبی برای این سنجش ها است.


وی با اشاره به موضوع همکاری بین حوزه و دانشگاه ادامه داد: حوزه های علمیه نسبتا خوب در این خصوص عمل کرده اند و با ورود دانش آموختگان حوزوی به دانشگاه ها آثار این حضور را در دانشگاه های کشور تا حدی حس می کنیم.


معین الاسلام افزود: بر همین اساس ورود خوبی هم در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی صورت گرفته چرا که ما در تدوین کتب علوم اسلامی بر مبنای دیدگاه های اسلام نیازمند کمک های حوزه و اندیشمندان حوزوی آشنا با اسلام هستیم.


وی تصریح کرد: البته ما در تحول در علوم انسانی از منظر اسلام با 2 مشکل کمبود اساتید مجرب و کتاب های متناسب مواجهیم.


مسئول موسسه علمی فرهنگی زنان منتظر گفت: در برخی حوزه ها اساتید خوبی تربیت شده ولی هنوز در مواردی با نبود استاد مجرب مواجه هستیم ولی در خصوص تهیه متون مورد نیاز خیلی موفق نبوده ایم.


وی با تاکید بر نقش حوزه های علمیه در این زمینه اظهار داشت: حوز باید به شکل جدی در این خصوص وارد شود و سالیانه شاهد تدوین حداقل چندین کتاب در این زمینه باشیم.


این مدرس دانشگاه ادامه داد: ما نیازمند کتاب هایی هستیم که غنای علمی بالایی داشته و برطرف کننده نیاز جامعه و مخصوصا قشر دانشگاهی باشد.


وی در ادامه با اشاره به استقبال بالای بانوان از تحصیل در حوزه ها اضافه کرد: ظرفیت موجود پاسخگوی تقاضاها در حوزه های علمیه خواهران نیست، حوزه های خواهران در مرحله ابتدایی پذیرش ها ظرفیتی کامل ندارند و همچنان بسیاری از بانوان علاقه مند قادر به کسب تعلیمات حوزوی نیستند.


وی افزود: مسئولان باید برای رفع این مشکل تدبیری اساسی بیندیشند و ظرفیت ها را به اندازه ای گسترش دهند که هر علاقه مندی امکان تحصیل علوم حوزوی را داشته باشد، مخصوصا بانوان.


معین الاسلام تصریح کرد: با توجه به جایگاه بانوان در کانون خانواده ها فراهم کردن زمینه ها برای این حضور باعث ایجاد بسترهای لازم برای آشنایی بیشتر خانواده ها با مسایل و احکام می شود و این اقدام حتی می تواند گامی مهم در راستای حرکت خانواده ها به سمت رعایت سبک و سیاق اسلامی در زندگی باشد.


وی با بیان این مطلب که حوزویان طبیبان روح جامعه هستند، گفت: با این وجود هنوز حوزه های علمیه از تمامی ظرفیت خود استفاده نکرده و این یک آسیب است و باید رفع شود.


این استاد حوزه در خصوص لزوم تحول در حوزه های علمیه تصریح کرد: در این خصوص هنوز با نقصان هایی مواجه هستیم که رفع نمی شود مگر اینکه تصویر درستی از جامعه امروز و مقتضیات آن داشته باشیم.


وی افزود: جامعه روز به روز در حال تحول در ابعاد مختلف است ولی اگر حوزه از این سیر در عین حفظ اصالت هایش عقب بماند در آینده نه چندان دور شاهد ناکارآمدی آن خواهیم بود.


پایان پیام/ 
 

کد خبر 207503

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha