حوزه، مادر نظام اسلامی است/ هر جایی تخلف شود، حوزویان تذکر می دهند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید برضرورت تقویت بعد نظارتی حوزه های علمیه گفت: حوزه موضع گیری های بسیاری در عرصه داخلی و خارجی داشته است و همه موضع گیری ها در راستای بیانات مقام معظم رهبری است.

خبرگزاری شبستان _ قم: حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.


با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.


بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.


تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.

 

آیت الله مرتضی مقتدایی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار شبستان، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت موضع گیری حوزه های علمیه در مسائل داخلی و خارجی گفت: این انتظار مقام معظم رهبری از حوزه یک انتظار بسیار به جا و به موقع است.
 

وی تصریح کرد: در همان سفر بسیار با برکت ایشان به قم؛ تاکید کردند که حوزه مادر نظام است و این نظام ودیعه حوزه است و حوزه ای که مادر نظام است هیچ گاه نمی تواند از نظام چشم پوشی کند و بی تفاوت باشد.
 

وی ابراز داشت: حوزه در مسائل نظام، دخالت ندارد اما باید نظارت کند تا نظام، اسلامی باشد و احکام صادر شده مبتنی بر قوانین اسلام باشد و قوانین که در مجلس تصویب می شود بر اساس مبنای اسلام باشند.
 

آیت الله مقتدایی عنوان داشت: همچنین باید خدمات قوه مجریه و مسئولان اجرایی و اموری که به مرحله اجرا می گذارند باید مو به مو اسلامی باشد، برای این باید حوزه موضع نظارتی داشته باشد که اگر جایی تشخیص داد که تخلف شده، تذکر دهد.
 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری جلسه اعضا جامعه مدرسین با مقام معظم رهبری گفت: در جلسه ای که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم ایشان به اعضای جامعه فرمودند که حوزه علمیه و جامعه مدرسین با آن سابقه و جایگاه عظیمی که دارند، باید توجه داشته باشند که موضع گیری های آنها بسیار اساسی و مهم است.
 

وی افزود: حوزه باید در همه مراحلی که از نظام می گذرد، نظارت داشته باشد و مسئولان با حضور در حوزه و جامعه مدرسین ضمن ارائه گزارش، گوشزدهای اعضا را نیز بشنوند تا جامعه از مسیر اسلامی بودن منحرف نشود.
 

آیت الله مقتدایی با اشاره به تولید فیلم موهن بر علیه پیامبر(ص) گفت: در آن فیلم به کسی توهین شده بود که خداوند و همه ملائکه به او درود می فرستادند که با موضع گیری های صورت گرفته حوزه قیامی در سراسر کشور و همچنین در کشورهای دیگر اتفاق افتاد.
 

وی عنوان داشت: در خصوص بیداری اسلامی نیز موضع گیری های بسیار خوبی در حوزه شد و همه موضع گیری های حوزه در راستای بیانات مقام معظم رهبری است.
 

آیت الله مقتدایی تاکید کرد: انتظار رهبر معظم انقلاب از حوزه، انتظاری به جا است و به همان مبنایی که خودشان دارند، حوزه نیز مسئولان را احضار می کنند و در جلسات جامعه می آیند و در زمینه مفاسد اجتماعی توضیح و هشدار می دهند.
 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی فیلم های صدا و سیما گفت: در این خصوص نیز از مسئولان دعوت شد و تذکرات مهم ارائه شده است.


پایان پیام/

کد خبر 194754

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha