گوشه نشینی حوزه های علمیه موجب ورود افکار التقاطی به جامعه می شود

معاون اول قوه قضاییه گفت: با توجه به فعالیت بی وقفه دشمن در جهت نابودی اسلام، گوشه نشینی حوزه های علمیه موجب ورود افکار التقاطی به جامعه و ایجاد فاصله بین سیاست و دین می شود.

 خبرگزاری شبستان - قم: حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.


با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.


بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.


تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.


حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضاییه در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حوزه های علمیه، با بیان این که حوزه های علمیه به وجود آورنده و مادر انقلاب اسلامی هستند، اظهار داشت: امام خمینی(ره) از بطن همین حوزه های علمیه برخواست و انقلاب را ایجاد و هدایت کرد.


وی بیان داشت: امروز نیز حوزه های علمیه وظیفه دارند همانطور که در به وجود آوردن انقلاب نقش موثری داشتند در حمایت، پاسداری و پشتیبانی نظام اسلامی نقش آفرینی کنند.


حجت الاسلام والمسلمین رییسی با اشاره به این که مسئولان نظام نیاز دارند در رابطه با پاسخ برخی سوال ها و ابهامات به سراغ حوزه های علمیه بروند، تصریح کرد: پشتیبانی حوزه های علمیه از نظام به معنی پشتیبانی علمی و عملی است.


وی افزود: حوزه ها باید در بحث های علمی و فقهی در حوزه های مختلف اجتماعی، هنری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و قضا پشتوانه ای برای حکومت و نظام اسلامی باشند.


حجت الاسلام والمسلمین رییسی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز دستگاه های مختلف کشور برای همکاری عالمان با اطلاع، درد آشنا و کارآمد با آن ها، کادر سازی و نیرو سازی در حوزه باید به عنوان یکی از مسائل بسیار مهم و محوری در دستور کار قرار گیرد.


معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که دستگاه قضا به عالمانی نیاز دارد که بتوانند با تخصص در حوزه دین و مباحث فقهی هدایت گر جامعه باشند، عنوان کرد: قوه قضا از نیروهای انسانی فاضل و کارآمد حوزوی جهت همکاری و همراهی استقبال می کند.


وی تاکید کرد: با توجه به فعالیت بی وقفه دشمن در جهت نابودی اسلام، گوشه نشینی حوزه های علمیه موجب ورود افکار التقاطی به جامعه و ایجاد فاصله بین سیاست و دین خواهد شد.


حجت الاسلام والمسلمین رییسی تصریح کرد: امیدواریم حوزه های علمیه با ورود به صحنه های مختلف و اعلام نظرات و حد و مرزها پشتوانه علمی و عملی برای نظام اسلامی باشند. 

 

پایان پیام/

کد خبر 198733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha