صلاحیت و توانمندی اسلامی سازی علوم انسانی؛ تنها در حوزه های علمیه

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر نقش بی بدیل حوزه های علمیه در اسلامی سازی علوم انسانی، تصریح کرد: این وظیفه کس دیگری نیست و هیچ فرد و یا نهاد دیگری صلاحیت و توانایی لازم را در این زمینه ندارد.

خبرگزاری شبستان // قم


حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.
با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.
بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.
تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.

 

حجت الاسلام محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه و رییس دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با خبرنگار شبستان در قم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه لزوم ساده زیستی در بین حوزویان خاطرنشان کرد: البته متوسط طلاب حوزه های علمیه زندگی ساده ای دارند و این از تاکیدات دین ما است که علما و بزرگان باید همیشه زندگی در حد متوسط افراد جامعه و یا حتی از آنها پایین تر داشته باشند.

وی ادامه داد: این مسئله نکته مهمی است چرا که مردم دینشان را از راه اعتماد به مردم دارند و اگر رفاه و اشرافی گری در بین حوزویان ملاحظه شود به این اعتقادات لطمه وارد شده و مردم از دین باز می گردند.

  

رییس دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: معتقدم در مجموع زندگی طلاب و علمای حوزه نسبت به سایر اقشار در حد متوسطی است و تلاش می شود تا به این رهنمودها توجه جدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: رفاه زدگی آفت بزرگی است که فکر و اندیشه را کنار زده و زمینه های رشد علمی را می خشکاند.

 

حوزه ها از تحول در نظریه پردازی ها غفلت نکنند

حجت الاسلام غرویان در ادامه با اشاره به موضوع تحول در حوزه های علمیه، تصریح کرد: موضوع مهم در این زمینه این است که از تحول در تئوری پردازی ها غفلت نکنیم.

وی افزود: به نظر می رسد، اقدامات انجام شده در این خصوص تا کنون بیشتر به تحول در مسائل علمی و فکری پرداخته و خیلی شاهد تحول در نظریه پردازی ها نیستیم.

 

حجت الاسلام غرویان گفت: البته فضای صبر و عقل علمی در حوزه های علمیه بسیار کم است، ما برای رونق بخشیدن به تحول علمی در حوزه های علمیه نیازمند فزونی یافتن کرسی های نظریه پردازی در همه رشته ها هستیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: باید صاحب نظران حوزوی در قلمروهای مختلف دارای صبر و عقل علمی بوده و در این کرسی ها به بحث و نظریه پردازی بپردازند که متاسفانه این امر را کمتر مشاهده می کنیم.

وی اضافه کرد: در صورت افزایش این حضور و برپایی کرسی های آزاداندیشی، نظریه پردازی ها بیشتر شده و بحث تولید علم در حوزه های علمیه رونق بیشتری می یابد.

 

نهادی جز حوزه های علمیه صلاحیت اسلامی سازی علوم انسانی را ندارد

حجت الاسلام غرویان با تاکید بر نقش بی بدیل حوزه های علمیه در اسلامی سازی علوم انسانی خاطرنشان کرد: این وظیفه کس دیگری نیست و هیچ فرد و یا نهاد دیگری صلاحیت و توانایی لازم را در این زمینه ندارد.

 

وی گفت: حوزه علمیه نهادی مستقل است و علما و حوزویان روحیه ای دارند که اصلاحات بیرونی را نمی پذیرند، کسی نمی تواند از بیرون حوزه های علمیه را اصلاح کند و این اصلاح باید از درون حوزه نشات بگیرد.

 رییس دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: البته در این مسیر باید از افراد خوش فکر و صاحب نظر درون حوزه بهره گرفت.

 

وی با تاکید بر توانمندی های طلاب جوان و لزوم میدان دادن به این استعدادها تصریح کرد: باید این فضا در اختیار طلاب جوان قرار گیرد و به آنها میدان داده شود تا توانمندی های خود را به عرصه ظهور برسانند.

حجت الاسلام غرویان با بیان این جمله که "امید من به جوانان حوزه است"، اضافه کرد: البته روحانیون باید فکر بازی داشته باشند و هم تراز با دنیا تحولات مورد نظر را در حوزه های علمیه ایجاد کنند.

 

افراد خوش فکری در حوزه داریم که به خاطر ترس از گرفتاری در مسائل سیاسی به انزوا رفته اند

وی گفت: ما افراد خوش فکر و فاضل در حوزه های علمیه کم نداریم که اندیشه های عمیقی دارند ولی متاسفانه در حال حاضر به علت ترس از گرفتار شدن در مسائل سیاسی از مواضعی که باید داشته باشند، کنار کشیده و به انزوا رفته اند.

 

وی با اشاره به حضور پررنگ روحانیت در شبکه های مختلف صدا و سیما اظهار داشت: البته غربی ها رسانه های قوی همچون ماهواره ها را در اختیار دارند و تلاش می کنند تا با استفاده از این ابزار تاثیر علمای دین را کم کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: این رقابت ها همیشه بوده و خواهد بود و ما باید زمان شناس باشیم و در حوزه رسانه صوتی و یا تصویری از افرادی استفاده کنیم که واقعا اهل هنر و بیان بوده و حتی قلم زیبایی داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: باید افراد تاثیرگذار و مستعد فعال در حوزه که در شاخه های مرتبط هنری با فعالیت های رسانه ای توانمند هستند را شناسایی کرده و از این ظرفیت برای تاثیرگذاری در داخل و خارج از مرزهای کشور تلاش کنیم.

حجت الاسلام غرویان گفت: ما در حوزه های علمیه طلبه هنرمند کم نداریم ولی چون این افراد شناسایی نشده اند، قادر به استفاده از این ظرفیت عظیم نیستیم.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 194751

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha