سوق دادن جامعه به سوی سبک زندگی اسلامی مطالبه رهبری از بانوان حوزوی

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه بانوان در خصوص ترویج سبک زندگی اسلامی گفت: باید در این خصوص از ظرفیت های رسانه ها نیز بهره گرفت.

خبرگزاری شبستان - قم: حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.


با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.


بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.


تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.


معصومه ظهیری، استاد حوزه و عضو هیئت علمی جامعه الزهراء (س)، در گفت و گو با خبرنگار شبستان تصریح کرد: در دهه اخیر بحث تحول در حوزه های علمیه مورد نظر بوده و مقام معظم رهبری نیز تاکیدات بسیاری در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: یکی از این موارد دروس حوزه است که باید متناسب با نیازهای جامعه همسان سازی شود.


این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: عدم پراکندگی و جزیره ای عمل نکردن از مهم ترین مسایل پیش روی حوزه های علمیه است که باید مورد توجه مسئولان آن باشد و مورد دیگر نیز معاونت های حوزه هستند که باید قوی تر عمل کنند، معاونت هایی همچون تبلیغ و تهذیب چرا که نقش آنها در پاسخگویی به نیازها در جامعه بسیار تاثیرگذار است.


وی در ادامه با اشاره به مسایل پیش رو در حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این حوزه نیازها را خوب و گسترده دیده اند و خواهران طلبه را در جهت پاسخگویی به مسایل مرتبط با خود تربیت کرده اند.


در حوزه بانوان مجتهد و مبلغانی نویسنده می خواهیم

ظهیری گفت: ما در کشور در حوزه بانوان نیازمند مجتهد و مبلغانی نویسنده هستیم تا در عرصه پژوهش های نوین به قلم فرسایی بپردازند.


وی ادامه داد: البته ما در حوزه های علمیه رشته هایی داریم که مورد بی توجهی قرار گرفته همچون رشته های فلسفه، حکمت و کلام جدید که باید مورد توجه دوچندان باشد چرا که بسیاری از مسایل متنابه این روزگار نیازمند تحقیق و کار پژوهشی است.


گام های حوزه در مسیر تحول با بلندای فکری مقام معظم رهبری همسان نیست

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا (س) گفت: البته در حوزه تا کنون پیرامون این موضوع گام های خوبی برداشته شده ولی به نظر می رسد این گام ها تا بلندای فکری مقام معظم رهبری فاصله پررنگی دارد و حوزه نتوانسته در این مسیر با توصیه های رهبر معظم انقلاب هماهنگ باشد.


وی با اشاره به بخش هایی از منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص اظهار داشت: بحث استقلال مالی حوزه های علمیه یکی از مهم ترین این موارد است و باید سازوکارهایی فراهم شود تا حوزه بتواند مستقل فعالیت کند.


سوق دادن جامعه به سمت سبک زندگی اسلامی مطالبه رهبری از بانوان حوزوی

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در حوزه خواهران طلبه مطالبات خاصی داشتند که از آن جمله می توان به ترویج سبک زندگی دینی (اسلامی) اشاره کرد، ما برای حرکت جامعه به سمت زندگی اسلامی نیازمند حرکت جدی بانوان طلبه در این خصوص هستیم.


ظهیری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در زمینه عملکرد ضعیف حوزه های خواهران به فراخور ظرفیت ها و توانمندی ها در خصوص ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: در این خصوص فعالیت هایی صورت گرفته ولی برای رسیدن به این هدف باید بیشتر از کارهای تبلیغی بهره بگیریم.


وی اظهار داشت: این تبلیغات در بخشی با اعزام مبلغ صورت می گیرد به طور مثال برای ایام محرم بیش از سه هزار مبلغ به نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور اعزام می شوند و از این فرصت مناسب می توان در جهت سوق دادن هر چه بیشتر جامعه و خانواده به سمت سبک زندگی با روش اسلام استفاده کرد.


برای استفاده از توان تبلیغی بانوان مبلغه معذوریت هایی هم داریم

مشاور امور بانوان استاندار قم تصریح کرد: البته در خصوص مبلغان خواهر و استفاه از فرصت تبلیغات در ایام خاص سال با معذوریت هایی مواجه هستیم و امکانات و بسترها برای اعزام جمعیت زیادی از مبلغان خواهر به شهرهای مختلف فراهم نیست.


وی با اشاره به نقش دیگر نهادها در خصوص ترویج سبک زندگی اسلامی گفت: البته فقط نمی توان به توان حوزه ها در این خصوص اکتفا کرد، رسانه ها نقش بسزایی در این خصوص دارند که باید از این ظرفیت بهره لازم را بگیریم.


ظهیری افزود: باید از رسانه ها برای آموزش احکام و سبک زندگی به روش اسلام و همچنین ترغیب و تشویق خانواده ها در جهت لزوم تربیت دینی فرزندانشان استفاده کرد.


وی تصریح کرد: جامعه امروز ما در حال تغییر از وضعیت سنتی به صنعتی است باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم متناسب با نیاز روز پاسخگوی مسایل باشیم.


سازو کار فعلی حوزه های خواهران پاسخگوی نیازهای جامعه نیست

این استاد حوزه با اشاره به وظایف حوزه های علمیه خواهران در این خصوص خاطرنشان کرد: البته در خصوص توان این بخش برای پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز باید بگویم که متاسفانه سازو کار فعلی حوزه خواهران پاسخگوی این نیازها نیست نه در بخش محتوا و نه در بخش امکانات.


وی افزود: شورای عالی حوزه های علمیه و مدیریت حوزه علمیه خواهران باید گام های جدی در این خصوص برداشته و از فکر و برنامه صرف فاصله گرفته و وارد عرصه عمل شوند.


ظهیری تصریح کرد: امروز، روز کار است، ما در این خصوص مشکل برنامه ریزی نداریم و باید وارد عرصه عمل شویم.


پایان پیام/
 

کد خبر 203622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha