پرداختن به فقه حکومتی در کنار حفظ فقه سنتی؛ مهمترین نیاز حوزه علمیه

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: امروز مهمترین نیاز حوزه های علمیه در عین حفظ فقه سنتی و جواهری، پرداختن به فقه حکومتی است.

خبرگزاری شبستان - قم: حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.
با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.
بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.
تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.

 

حجت الاسلام یحیی صادقی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: فقه حکومتی می تواند پاسخ گوی نیاز حکومت اسلامی، جوامع انسانی و اسلامی در زمینه فقه باشد.


وی با بیان این که اجتهاد از نظر علمای اسلام یک واجب کفایی است، خاطرنشان کرد: در شرایط امروز جوامع، اجتهاد را باید یک واجب عینی دانست تا بتوان پاسخ گوی نسل جوان جامعه و جامعه مدرن امروزی بود.


حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که فقه سیاسی با فقه حکومتی تفاوت دارد، تصریح کرد: فقه سیاسی به مباحث حکومت اختصاص ندارد و مصادیق غیر حکومتی بسیاری می تواند داشته باشد.


وی افزود: فقه سیاسی، بخشی از مسائل فقه که به موضوعات سیاسی اختصاص دارد را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد و این در حالی است که در فقه حکومتی همه مباحث و موضوعات مورد استنباط قرار می گیرد.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت فقه حکومتی عنوان کرد: نظام اسلامی ما یک فقه حکومتی می خواهد که داشتن فقه و اصول حکومتی مدون از مهمترین شرایط تحقق آن است.


حجت الاسلام صادقی ابراز داشت: اگر اصول حکومتی مدونی نداشته باشیم، فقه حکومتی مدون نخواهیم داشت.


وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تلاش و تحصیل طلاب باید با جدیت، بهره گیری از قرآن و معارف اهل بیت(ع) و به گونه ای باشد که آموخته های آن ها، کارآمد و موثر واقع شود.
 

حجت الاسلام صادقی تاکید کرد: بهترین شیوه تحصیل علوم دینی شیوه استاد محوری است و این که طلاب بتوانند به سبک "انتخاب آزاد" اساتید خود را در حوزه های علمیه انتخاب کنند شیوه مناسبی است.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: هر چه کلاس های درس، از حیث تعداد طلاب محدود تر باشند اشراف استاد بر شاگردان و ارتباط شاگردان با استاد بیشتر خواهد بود که موجب کار آمدی بیشتر کلاس ها خواهد شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 196304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha