منظور از تحول تبدیل حوزه به دانشگاه نیست//تحول بایداز درون اتفاق بیفتد

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر ویژگی های مورد نظر در زمینه مفهوم تحول در حوزه های علمیه گفت: منظور از تحول تبدیل حوزه ها به دانشگاه نیست.

خبرگزاری شبستان- قم: حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.


با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.


بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.


تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.
 

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، از مبلغان بین المللی، مولف کتاب "مسجد مجازی، رهیافت ها و راهکارها" و از اساتید جامعه الزهرا (س) در بخش دوم گفتگو با خبرنگار شبستان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان نقش حوزه های علمیه در مسیر اسلامی سازی علوم انسانی خاطرنشان کرد: در این خصوص مایلم به زمان صدور فرمان وحدت حوزه و دانشگاه از سوی رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) بپردازیم تا بتوانیم موضوع را ریشه ای تر تحلیل کنیم. 

 

برای تعامل حوزه و دانشگاه باید از منظر دین و با نگاه معنوی به دانش های نوین نگاه کرد
وی ادامه داد: این دستور امام راحل را می توان در چند لایه در نظر گرفت که نخستین مسئله لزوم ارتباط مستمر طلاب با دانشگاه ها و دانشجویان با حوزه های علمیه است.

استاد جامعه الزهرا (س) تصریح کرد: اما مسئله بنیادین این است که نگاه دانشگاهیان به علم و حوزویان به مقوله دانش های جدید باید متفاوت باشد.

وی با اشاره به پیشینه مراکز علم اندوزی در ایران قرن ها قبل اظهار داشت: در تاریخ دانشگاهی ما جامع هایی حضور داشتند که در آن علوم دینی آموخته می شد و در آن علومی همچون نجوم، کیهان شناسی، بیولوژیک و پزشکی از منظر دینی مورد نظر و آموزش بود. 

وی تصریح کرد: ما در آن دوره تولید علم داشتیم چرا که از منظر دین و با نگاهی معنوی به دانش ها نگاه می کردیم.

حجت الاسلام سهروردی اضافه کرد: ما باید برای تعامل حوزه و دانشگاه دوباره از منظر دین و با نگاه معنوی به دانش های نوین نگاه کنیم.

 

همایش های غربی با موضوع چرایی دینی سازی علوم!

وی ادامه داد: امروز همایش های متفاوت حتی در غرب در خصوص دینی سازی دانش ها برگزار می شود و می خواهند بدانند که اصلا دینی سازی دانش ها به چه معناست؟ ولی ما با وجود داشتن منابع غنی همچون معارف بلند اهل بیت (ع) از این موضوع غفلت کرد ه ایم و جای سوال است که چرا از این معادن سرشار استفاده نمی کنیم.

مولف کتاب "مسجد مجازی، رهیافت ها و راهکارها" با اشاره به راهکارهای موجود در این خصوص تصریح کرد: برای برون رفت از این موقعیت و ایجاد ارتباط ناگسستنی بین دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید به سمت ایجاد میان رشته هایی بین این دو مرکز حرکت کنیم و باید دانش های جدید ایجاد کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم تحول در حوزه های علمیه اظهار داشت: در حوزه مخصوصا از دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک نظام سازی خاصی اتفاق افتاد چرا که برای نخستین بار یک نظام واقعی اسلامی در کشور برقرار می شد که حوزه ها را با انبوه نیازهای جدید و بکری مواجه می ساخت.

استاد جامعه الزهرا (س) گفت: در این فرصت حوزه های علمیه باید به خود می آمدند و با اندیشه در حوزه دانش های اسلامی به دنبال پاسخ برای سوالات بودند.

وی با بیان این جمله که حوزه در این خصوص به احیای ظرفیت های خود پرداخت، افزود: در این زمان حوزه در مقدمات رویارویی با یک تحول در ساختار قرار داشت و مقام معظم رهبری نیز مکررا خواستارتوجه به این بخش بودند.

وی تصریح کرد: حوزه ها در این راستا اقدامات خوبی داشتند و با وجود داشتن فاصله تا رسیدن به نقطه مطلوب باید گفت که حوزه امروز در مسیر مبارکی قدم گذاشته است.

 

نگاه بین المللی و زبان آموزی از ضروریات حوزه های علمیه// تحول به معنای تبدیل حوزه ها به دانشگاه نیست
حجت الاسلام سهروردی ادامه داد: ضرورت زبان آموزی و داشتن نگاه بین المللی از مواردی است که باید در حوزه های علمیه به شدت دنبال شود.

وی با اشاره به تحولاتی که در رشته های تخصصی حوزه های علمیه اتفاق افتاده است، گفت: موضوع مهم در خصوص تحول این است که حواسمان باشد که منظور از این مسئله دانشگاه شدن حوزه ها نیست.

این مبلغ در عرصه بین الملل اظهار داشت: منظور از تحول این است که حوزه به شجره طیبه خود پایبند بوده و این تحول از درون اتفاق بیفتد که خوشبختانه این امر تا حدودی در مسایلی همچون تخصصی سازی دانش ها و گرایش ها رخ داده است.


پایان پیام/

 

کد خبر 213747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha