تظاهرات ضد دیکتاتوری در لیبی و بحرین

تظاهرات مردمی ضد دیکتاتوری در خاورمیانه وارد کشورهای لیبی و به موازات آن بحرین شد و به در گیری میان مخالفان و طرفداران حکومت و مداخله پلیس دولتی انجامید.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مردم لیبی در اعتراض به دیکتاتوری بلند مدت این کشور روز گذشته دست به تظاهرات اعتراض آمیز زدند و پلیس این کشور با سرکوبی آنها شدت خشم تظاهر کنندگان را گسترده و از همین رو این روز را روز خشم نامید.
درگیری میان مخالفان و حامیان دولت و مداخله پلیس باعث شد تا دهها تن در این روز کشته شوند.
انقلاب کشورهای همسایه لیبی در مصر و تونس باعث شد تا مخالفان به اشکال مختلف مردم را برای شرکت در تظاهرات ترغیب و متحد کنند.
فازی جبرئیل، رییس مخالفان اعلام کرد: امروز مردم لیبی دیوار ترس را در هم شکستند و راه جدیدی را در برابر دیکتاتوری گشودند.
عبدالله یکی از تظاهرکنندگان شهر بنقازی لیبی در مصاحبه با الجزیره ابراز کرد: شش تظاهر کننده غیر مسلح به شدت از سوی پلیس ضرب و شتم شدند.
وی در ادامه گفت: دولت معمر قذافی حدود 30زندانی را آزاد و مامور کرده تا به مردم حمله و آنها را مورد هجوم قرار دهند.
سایت مخالفان دولت به نام الیوم آمار کشته شدگان در شهر البیدا را چهار غیرنظامی مخالف دولت اعلام کرد.
این در حالی است که علی سلیمان اوجالی، سفیر لیبی در آمریکا اظهار کرد: لیبی یک کشور آزاد است و مردم می توانند صحبت و اظهار نظر کنند.
محمد علی عبدالله معاون رییس جبهه ملی ابراز کرد: بیمارستان شهر البیدا بیش از 70 زخمی را از شب چهارشنبه پذیرش کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با تظاهرات لیبی کشور بحرین نیز شاهد تظاهرات غیر دولتی مردمی در این کشور بود.
تظاهرکنندگان شهر ماناما پایتخت بحرین در محاصره پلیس کشور چهار تن از شهروندان را قربانی این اقدام ضد دولتی کردند.
تظاهرکنندگان با حمل جنازه سه تن از شهروندانی که به دست پلیس کشته شده بودند بر علیه حکومت شعار « حکومت باید سرنگون شود » را سر می دادند.
یکی از نیروهای پلیس این کشور اظهار کرد: مردم همچنان از پلیس می ترسند و شجاعت کشورهایی چون تونس و مصر آنها را فرا نگرفته است.
پلیس بحرین برای پراکنده کردن مردم از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده است.
بنابر این گزارش دولت انگلیس اعلام کرده است که به نفع دولت بحرین تسهیلات نظامی ای را برای سرکوبی مردم به این کشور صادر خواهد کرد.
 

کد خبر 21616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha