تجارت تروریسم

عملکرد غرب در هر کشوری که به بهانه مبارزه با تروریسم وارد آن شده است نگرانی هایی را ایجاد می کند. خصوصا در شرایط کنونی که اروپا غرق در بحران اقتصادی می باشد.

خبرگزاری شبستان: در سال 1961 یکی از مستعمرات فرانسه در آفریقا، به رهبری موجیبوکیتا به استقلال رسید و کشور مالی به عنوان کشوری مستقل در قاره آفریقا ثبت گردید. هشت سال پس از استقلال در سال 1968، ژنرال ترائوره در کودتایی به قدرت می رسد و تا سال 1991 قدرت خود را حفظ می کند. چند سالی پس از انتخابات و ایجاد دولت چند حذبی در مالی، ناآرامی هایی جدید شروع به خود نمایی نمودند. گروه های تندرو در شمال مالی با عنوان های اسلام گرایی و آزادی خواهی اقدام به آشوب و ایجاد نا امنی نمودند. این نا امنی ها ادامه یافت تا کودتایی که در سال گذشته میلادی علیه آمادو تومانی توری در این کشور رخ داد، هر چند کودتاچیان علت کودتا را عدم توانایی رئیس جمهوری وقت در برقراری آرامش در شمال مالی اعلام کردند اما پس از کودتای نظامیان در 21 مارس سال گذشته، جنبش ملی آزادیبخش ازواد که بزرگترین گروه مسلح تشکیل دهنده شورشیان قبایل طوارق کشور مالی است و گروه انصارالدین با سوء استفاده از خلاء قدرت ایجاد شده، بخش وسیعی از شمال این کشور را به تصرف خود در آوردند.


کشور مالی که با یک میلیون و 240هزار و 192 کیلومترمربع در غرب آفریقا ودر جنوب صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته، با بیش از پانزده میلیون جمعیت اکنون در وضعیتی وجود دارد که براساس آمارهای منتشر از سوی سازمان ملل ، درگیری ها میان گروههای شورشی و قوای دولتی تاکنون باعث آواره شدن بیش از 400 هزار نفر از مردم مناطق شمالی مالی شده است.


هر چند که این کشور دارای معادن طلای فراوانی است و معادن اورانیوم بسیاری را داراست اما مالی یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب شده و می توان نیمی از جمعیت این کشور آفریقایی را زیر خط فقر دانست.
حدود نود درصد جمعیت این کشور مسلمان می باشند. در شمال این کشور و مخصوصا در شهر تمبکتو مقبره هایی وجود دارد که متعلق به علمای بزرگ این منطقه از آفریقا می باشد که عمدتا از سادات بوده و به ائمه معصومین منتصب می گردند.


شورشیان طوارق، گروه های افراطی و القاعده پس از آنکه بخش وسیعی از شمال کشور مالی را به تصرف خود درآوردند اقدام به تخریب مساجد و ضریح بزرگانی همچون سیدی محمود و والفا موی در شهر تاریخی تمبکتو نمودند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر دسامبر قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن اعزام نیروهای بین المللی حمایت از مالی به این منطقه مجاز اعلام شد و این گروه ماموریت یافت به مقامات مالی برای باز پس گیری مناطق شمال این کشور کمک کند.


منطقه کونا به عنوان آخرین مانع شورشیان و موپتی در حدود 50 کیلومتری جنوب آن است که شهر اصلی منطقه و دروازه ورود به منطقه شمالی این کشور به شمار می رود. به گفته ساکنان کونا، جنگجویان سراپا مسلح پس از چند ساعت نبرد وارد مرکز کونا شده اند و گفته اند که به پیشروی برای تصرف موپتی و شهر سواره در همسایگی آن ادامه خواهند داد.


در همین حال ساکنان سواره و نظامیان مالایی مستقر در این شهر اعلام کرده اند که: هواپیماهای نظامی از جمله دو هواپیمای باری و چهار فروند بالگرد حامل نظامیانی که ظاهرا شبیه نیروهای غربی بوده اند و همچنین تجهیزات نظامی، پنجشنبه شب در فرودگاه شهر سواره فرود آمده اند.
پس از این اتفاقات بود که جرارد آرود سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که درخواست کمک نظامی از دولت مالی به فرانسه داده شده است.


پس از آن حملات هوایی فرانسه به مناطق شمالی مالی آغاز شد و با شروع حملات هوایی فرانسه به شورشیان کشور مالی، نخست وزیر انگلستان این تصمیم دولت فرانسه را مورد تمجید قرار داد. طبق بیانیه ای از سوی دفتر دیوید کامرون، وی با فراهم آوردن کمک های لجستیکی برای جابجایی نیروهای خارجی و همچنین تجهیزات به مالی موافقت کرده است. در این بیانیه که روز شنبه صادر شد گفته شده هیچ سربازی از بریتانیا برای شرکت در این عملیات اعزام نخواهد شد.


فرانسوا اولاند،‌ رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که عملیات ارتش فرانسه تا زمانی که لازم باشد به طول خواهد انجامید.
به گفته وی، هدف این عملیات عمدتا حفاظت از 6000 شهروند فرانسوی در کشور مالی است. و ماجرای اخیر آدم ربایی در مالی در رابطه باهفت فرانسوی را پایه صحبت خود قرار داده است.


هرچند که در نگاه اول، اقدام فرانسه اقدامی انسانی بوده و حتی با اعتقادات مسلمانان واقعی به ظاهر هم خوانی دارد؛ اما عملکرد غرب در هر کشوری که به بهانه مبارزه با تروریسم وارد آن شده است نگرانی هایی را ایجاد می کند. مخصوصا در شرایط کنونی که اروپا غرق در بحران اقتصادی می باشد، نگرانی را بیش از پیش می نماید. زیرا با توجه به تجربه های نه چندان کهنه ای مثل افغانستان و عراق می توان نگران بود که مبارزه با تروریسم به شیوه غربی، هرچند که به نابودی تقریبی تروریست های دست ساز خود آنها در منطقه منجر می شود؛ اما باعث ماندگاری غرب در منطقه می گردد. این ادامه یافتن حضور باعث خواهد شد تا تاراج منابع را برای مردم آن سرزمین به همراه داشته باشد. و سود کلانی را نصیب کشورهای غربی نماید. البته این بار کشور غربی که اقدام به مبارزه با تروریسم خواهد کرد کشوری است که سال ها بر منابع این کشور چنبره زده بوده است و شاید دلیل این لشگرکشی به صورت تنها و زودتر از گروه های بین المللی، شناخت کامل از منابعی همچون طلا و اورانیوم کشور مالی است.


در شرایطی که بحران مالی در اروپا، خوی غارتگری سیاستمداران کشورهای این قاره را دوباره زنده کرده است، استفاده از ابزار تروریسم برای غارت منابع روشی است که هم اکنون در مالی و توسط فرانسه پی گرفته می شود و با توجه به زمین بکر آفریقا، احتمال وقوع چنین وقایعی در دیگر کشورهای آفریقایی نیز وجود دارد. بر این مبنا، به این نوع رفتار می توان تجارت تروریسم نام داد.


پایان پیام/
 

کد خبر 216616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha