مهمترین رسالت امروز حوزه، پاسخ به نیاز های فقهی نظام است

عضو خبرگان رهبری گفت: امروز پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام، مهمترین رسالت های حوزویان است.

خبرگزاری شبستان- قم: حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.


با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.


بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.


تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.
 

آیت الله مرتضی مقتدایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان در قم به تبیین وظایف حوزه های علمیه و طلاب پرداخت و اظهار داشت: امروز حوزه به مرکز علمی جهان اسلام و تشیّع تبدیل شده و تنها به ایران اختصاص ندارد.

 

وی با اشاره به این که هم اکنون افراد بسیاری در خارج از کشور عطش فراگیری علوم اسلام و اهل بیت(ع) را دارند بیان داشت: این موضوع انتظار از حوزه های علمیه را بالا می برد.

 

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: حوزه وظیفه دارد از جهت علمی به رشد بالایی برسد و طلاب باید جدی درس بخوانند تا بتوانند به جایگاه علمی و فکری مطلوب برسند.

 

اساتید حوزه مسئول علم و اخلاق طلاب هستند

مدیر پیشین حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: اساتید حوزه مسئول علم و اخلاق طلاب هستند، آن ها باید تلاش کنند تا با مراقبت های ویژه معنوی، افزایش سطح علمی و تسلط بر مباحث روز در پیشرفت طلاب و ارتقای طلاب در وجوه مختلف تاثیرگذار باشند.

 

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره این که از سال های گذشته یک دفتر مطالعاتی در قم جهت پذیرش طلاب خارجی ایجاد شده است ابراز داشت: فرخوان هایی جهت پذیرش طلاب خارجی داده شده که مصاحبه ورودی و کلاس های آن به زبان انگلیسی برگزار می شود. 

 

وی در ادامه تصریح کرد: دوره های آموزشی برای طلاب خارجی به صورت 4 ساله برگزار می شود و پس از آن طلاب می توانند به کشور خود بازگشته و در کشور هایی که انگلیسی زبان هستند مبلغ دین باشند.

 

آیت الله مقتدایی با اشاره به این که دو سال از این دوره های آموزشی می گذرد افزود: این دوره ها به زبان عربی نیز با همان کیفیت زبان انگلیسی، برگزار می شود و امید است در کشور های مختلف منشاء خیر و برکت باشد.

  

عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای فراهم آمدن امکان حضور و استقرار اساتید درس خارج قم، در دیگر استان های کشور عنوان کرد: باید این امکان در همه استان های کشور به صورت دائم و دوره ای فراهم و اساتید درس خارج حوزه قم در این رابطه تشویق شوند.

 

آیت االه مقتدایی ابراز داشت: امروز پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام از مهمترین رسالت های حوزویان است.

 

لزوم حضور علما و اساتید حوزه در همه استان های کشور

وی تاکید کرد: لازم است علما و اساتید حوزه در همه استان های کشور حضور داشته باشند و پاسخ گوی نیاز ها و شبهات مردم باشند.

  

آیت‌الله مقتدایی یادآور شد: اگر در سنگر و فضای تبلیغی در همه نقاط کشور وجود نداشته باشد، شاهد حضور فرقه‌های انحرافی و نوظهور خواهیم بود، باید با مشارکت نهادهای حوزوی امتیازاتی ایجاد شود که شاهد حضور پررنگ ‌تر طلاب و فضلا در سایر شهرهای کشور باشیم.

  

وی با بیان این که باید نیازسنجی دقیق، ظرفیت‌ و امکانات تبلیغی استان ها شناسایی شود گفت:، یادآور شد: با اطلاع یابی دقیق از فضای تبلیغی استان ها می توان برای تحقق اهداف تبلیغی برنامه ریزی های لازم را انجام داد.

 

هجرت، وظیفه شرعی طلاب دینی

استاد برجسته حوزه علمیه همچنین بیان داشت: طلاب نسبت به نیازهای دینی و معنوی استان های خود وظیفه ای سنگینی دارند، هجرت برای طلاب دینی یک وظیفه شرعی است و آن ها نباید دغدغه مالی و رفاهی را بهانه ای برای عدم هجرت و رجعت قرار دهند.

  

پایان پیام/
 

کد خبر 231005

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha