آثار بی کیفیتی به جشنواره  آمدند/اعلام فراخوان جشنواره فجرتا31 فروردین

در نشست چشم‌انداز سی و دومین جشنواره تئاترفجر نقاط قوت و ضعف جشنواره تئاتر سی و یکم بدون حضور دبیر جشنواره آسیب شناسی شد و دبیر جدید جشنواره تئاتر فجر خبر از تدوین سند راهبردی جشنواره داد.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست چشم‌انداز سی و دومین جشنواره  بین المللی تئاتر فجر صبح امروز سه شنبه 8 اسفند بدون حضور سعید کشن فلاح، دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور اصحاب رسانه،قادر آشنا، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی، دبیر اجرای جشنواره سی و یکم فجر عالی‌زاده، دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر و مریم معترف در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

 

 این نشست با هدف آسیب شناسی سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای دستیابی به راهکارهای مفید برای برگزاری جشنواره سی دوم  برگزار شد.

 

 در ابتدای این نشست خبرنگاران با طرح پرسش هایی خطاب به مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی نقاط قوت و ضعف سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را مورد ارزیابی قرار دادند و سپس قادر آشنا و پیمان شریعتی، دبیر اجرایی سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در مقام پاسخگویی برآمدند.

 

قادر آشنا، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی با تقدیر از همراهی هالی رسانه با سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: هر جشنواره‌‌ای نقاط ضعف و قوتی دارد، عقل سلیم حکم می‌کند که مورد ارزیابی قرار گیرد تا  دست اندرکاران برگزاری جشنوره بتوانند از نقاط قوت و ضعف نهایت بهره را  برای اهداف آینده ببرند.

 

پیمان شریعتی، دبیر اجرایی سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز در سخنانی اظهار داشت: هیچ‌کس به اندازه ما به نقدهای جشنواره سی و یکم واقف نیست، این نشست با تأکید آقای آشنا برگزار شد تا ما بتوانیم جشنواره سی و دوم را با تجربه‌های بهتری برگزار کنیم. البته ما چنین نشست هایی را در طول سال با هنرمندان برگزار می کنیم و از نقطه نظرات آنها برای برگزاری جشنواره استفاده کنیم.

 

قادر آشنا گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که مواردی که در این نشست عنوان می شود، عملیاتی شوند، مگر ما برای زنده‌بودن مان تضمین داریم، ما مسئولیم و باید پاسخگو باشیم. استفاده از خرد جمعی و نقد عالمانه خبرنگاران و هنرمندان از جانب من مدیر یک وظیفه است. من فکر می کنم سالیان سال هستم و با توجه به این نگاه باید کار ماندگاری برای تئاتر کشور انجام دهم. حضور آقای عالی‌ زاد در این نشست به این دلیل است که مشکلات را  آسیب شناسی کنیم  و از خروجی آن در سال آینده  به عنوان راهکار استفاده کنیم.

 

تاخیر در اعلام فراخوان جشنواره سی و یکم، تعدد بازیگران در اجرای نمایش ها، کثرت آثار شرکت کننده در جشنواره،  عدم استفاده از کانون‌های تخصصی مرکز هنرهای نمایشی، نبود شفافیت لازم در بخش ویژه، کلی بودن فراخوان بخش بین‌الملل بدون پرداختن به جزئیات، محدودیت تعداد سالن‌ها از جمله نقاط ضعف سی و یکین جشنواره بین المللی تئاتر فجر  بود که مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی به آنها اشاره کرد.

 

 

آشنا همچنین با بیان اینکه در مورد محتوای آثار اجرا شده در (سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر) من با شما موافق هستم که این آثار از کیفیت لازم برخوردار نبود،گفت: تا جای ممکن من آثار را نه در جایگاه  یک مدیر بلکه مخاطب دیدم، ارزیابی کلی که دارم این است، آثاری که به اجرای عمومی رفته بودند از لحاظ فرم و اجرا از کیفیت خوبی برخوردار بود، آثار جشنواره مناطق نیز کیفیت خوبی داشتند، اما در جشنواره فجر می‌توانستیم از خرد جمعی و حضور هنرمندان پیشکسوت استفاده کنیم که نتوانستیم بهره لازم را  از آنها ببریم.

 

وی خاطر نشان کرد: بعد از آثار برگزیده جشنواره مناطق آثار بخش بین‌الملل  از لحاظ کیفی بهتر بودند، کارهای تولیدی برای جشنواره از لحاظ فرم و محتوا ایراد داشتند، برخی آثار هم نباید اصلا به جشنواره می‌آمدند،که آمدند، در این جشنواره  تئاتر فجر به زندگی شهری اختصاص داشت و کمتر به خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ و آیین روستاها پرداخته بود.

 

در ادامه این  نشست پیمان شریعتی، مدیر اجرایی  سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر  خطاب به خبرنگاران گفت: با بخش اعظم سوالات شما موافقم و با بخشی موافق نیستم،  البته کاش آقای کشن فلاح  در این نشست حضور داشتند.نقد تفکر جشنواره لازم است و برای همین الان آقای آشنا و عالی‌ زاد حضور دارند.

 

وی افزود: با بخشی از سوال‌ها موافقم و بر دیر اعلام شدن فراخوان هم موافقم، این به سیاست کلی جشنواره  برمی گردد، فراخوان جشنواره تیرماه منتشر شد، تیرماه برای کسی که کار تئاتر می‌کند زمان کمی است. ضمن اینکه فصل کاری هنرمندان تئاتر، تلویزیون و سینما شش ماه دوم است، طبیعی است که کار با مشکل  مواجه می شود، ما  با توجه به همین مباحث امیدواریم  جشنواره سی و دوم بهتر برگزار شود.

 

 

شریعتی افزود: اگر قرار است جشنواره محورش بر کار تولیدی باشد باید کار تولیدی تکلیفش تا شهریور مشخص باشد تا کارهای جشنواره از کیفیت لازم برخوردار باشد.

 

وی همچنین تاکید کرد: ما نیاز داریم جشنواره بین‌المللی باشد، اما اینکه چگونه انتخاب کنیم مهم تر است.  امسال کار کره جنوبی از بهترین آثار بود، کار استرالیا از بهترین کارها بود و در 8 فستیوال جایزه گرفته بود، برخی از کارهای بین‌الملل خوب است اما از لحاظ طراز فرهنگی به ما نمی‌خورد سلیقه تئاتر ما بالا رفته است.

 

شریعتی  همچنین درباره صدور کارت های VIP گفت:  با توجه به نداشتن ظرفیت  سالن ها از سال آینده تقریبا کارت‌های VIP جمع‌آوری می‌شود .

 

 

 در ادامه قادر آشنا  با بیان اینکه تئاتر باید به دغدغه ملی تبدیل شود، اظهار اشت: تئاتر از یک نوع نگرش رنج می‌برد و اگر این نگرش را عوض کردیم می‌توانیم مشکل بودجه و غیره  تئاتر را حل کنیم، باید موضوع تئاتر را عمومی کنیم و از سطح مرکز هنرهای نمایشی خارج کنیم تا مشکل تئاتر حل شود. موضوع تئاتر باید ملی شود.

 

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر امسال فراتر از جشنواره های همیشگی رفت، گفت:  ما تلاش کردیم جشنواره همزمان با دیگر جشنواره‌ها  برگزار نشود، برای اولین بار به سران قوا به غیر از قوه قضاییه نامه نوشتیم و درخواست جلسه دادیم، مهم‌ترین اقدام ما  برای تئاتر فراتر از وزارت ارشاد بردن جشنواره تئاتر فجر بود.

 

آشنا همچنین تاکید کرد: یکی از اشکالات جدی جشنواره تئاتر فجر این است آیین‌نامه و سیاست کلی ندارد، دلیل اصلی انتخاب دکتر عالی‌زاد برای تدوین سیاست کلی جشنواره تئاتر فجر است.

 

.

به گفته قادر آشنا، حضور مداوم وزیر ارشاد و معاونت امور هنری در جشنواره تئاتر فجر، حضور رییس‌جمهور در مراسم اختتامیه  جشنواره تئاتر فجر از نقاط قوت سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود.

 

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی  با اشاره به نقاط قوت جشنواره تئاتر فجر اذعان کرد: تفاوت سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با جشنواره‌های دیگر این بود که  پیش از این برای مشکلات تئاتر باید مدیر کل هنرهای نمایشی رایزنی می‌کرد ولی الان وزیر ارشاد پی‌گیر مسایل تئاتر و مطالبات هنرمندان می‌شود.

 

آشنا خاطر نشان کرد: سالی که تئاتر ایران  و جشنواره تئاتر فجر سپری کرد سال سختی بود، اما با این همه تنها سالی است که همه تعهدات مالی  جشنواره تصویه شده است.

 

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه مدیریت و صرفه‌جویی باعث شد که این جشنواره با نظم و ترتیب  و با قوت برگزار شود، گفت: حضور سه نسل تئاتر در کنار یکدیگر و وجود گونه‌ها و ژانرهای مختلف تئاتر در کنار یکدیگر از نقاط قوت جشنواره سی ام  بود.

 

وی افزود: ما یک ریال صرف تبلیغات نکردیم، اما اهالی رسانه نهایت تلاش‌اش را در معرفی جشنواره کردند، حذف بخش چشم‌انداز یکی از نقاط قوت جشنواره بود، کارهای بخش بین‌الملل نیز در سه سطح ضعیف، متوسط و قوی  ارایه شده بودند.

 

 وی همچنین درباره اجرای عمومی آثار سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: اولویت اجرای سال 92 با آثاری است که در جشنواره فجر حضور داشتند و برای  اجرای عمومی آنها نیز مکانیزمی تعریف کردیم، گفتیم مدیران سالن‌ها آثار را ببینند و انتخاب کنند و سپس آثار را به شورای انتخاب ما بدهند و به همین نیز ما بسنده نکردیم و شورای نظارت کارشناسان را برای انتخاب آثاری که به اجرای عمومی می روند نیز راه اندازی کردیم تا آثار سال 92 را  انتخاب کنند.

 

 در ادامه نشست دکتر عالی‌نژاد، دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه من نمی‌خواهم وعده برداشتن سنگ بزرگی را بدهم  که از عهده‌ام برداشتنش خارج است،گفت: امیدوارم بتوانم یک گام کوچک برای تئاتر کشور بردارم، از هفته پیش من دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر را تحویل گرفتم و  تاکنون 16 ساعت جلسه کارشناسی برگزار کرده ایم.

 

وی با اشاره به  نتایج جلسات  کارشناسی  شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: نخستین  اقدام ما  تدوین سند راهبردی جشنواره است که این سند می‌تواند افقی  برای جشنواره تئاتر فجر باشد و هیچ تضمینی هم نیست که بتواند تحقق پیدا کند اما نقشه راهی است که پذیرفته شده است. دومین  اقدام ما تدوین اساسنامه جشنواره تئاتر فجر که سند راهبردی می‌تواند پشتوانه آن باشد.

 

 

وی از تدوین و اعلام فراخوان  سی و دومین جشنواره تئاتر فجر  تا پیش از سال نو خبر داد و گفت:  تا پایان فروردین فراخوان جشنواره اعلام می‌شود.

 

وی افزود: فراخوان پوستر سی و دومین جشنواره  تئاتر فجر امروز با مهلت معین اعلام می‌شود و  علاقمندان تا 31 فروردین 92 باید آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند و برنده این طرح جایزه 20 میلیون ریالی جشنواره را می‌برد.

 

عالی زاد تاکید کرد: سی و دومین جشنواره تئاتر فجر  به شدت با  نظم و برنامه‌ریزی  برگزار می شود و  شما به عنوان مطالبه این را از من بخواهید.

 

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر از معرفی و اعلام گروه شورای کارشناسان جشنواره سی و دوم خبر داد و گفت: این شورا 10 تا 15 نفر  عضو دارد و بازوی مشورتی جشنواره خواهد بود.

 

عالی زاد از همه گروه‌های نمایشی خواست که پیش از  جشنواره سی و دوم تئاتر فجر به اجرای عمومی می‌روند و در جدول  جشنواره سی و یکم نبودند، در بخش مرو جشنواره حضور پیدا کند و تقاضای کتبی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 232631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha