قرآن گنجینه ادبی بوده که بشریت تشنه به آن است

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه برنامه تلویزیونی اسرا با اشاره به ظرفیت های ناب معنوی قرآن گفت: قرآن گنجینه ادبی بوده که هرکس در هر جایگاهی نیازمند بهره گیری از آداب قرآنی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای سخنان خود در مراسم اختتامیه برنامه قرآنی اسراء در شبکه قرآن و معارف سیما ضمن تشکر از عوامل این برنامه گفت: سپاسگزارم که در جمع قرآنیان، اساتید و حافظان کلام وحی حضور دارم و از زحمات بی شائبه مجریان شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن برای تهیه این برنامه قرآنی و بانی خیر شدن جهت تشویق آحاد مردم و ترغیب آنان برای حضور در کنار سفره با برکت قرآن کریم تشکر می کنم.


وی افزود: قرآن به منزله سفره پر نعمت و با شکوه خداوند بوده و اگر ما توانایی گستراندن سفره قرآن را داشته باشیم همه اقشار جامعه به ندای فطرت خود بر سر آن حاضر می شوند.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به ظرفیت های عظیم معنوی قرآن کریم تصریح کرد: این کتاب با ظرفیت و عظمت خود می تواند کهنسالان، میانسال ها و حتی خردسالان را به پای مضامین خود بکشاند و در نگاه دیگر قرآن ادبستانی است که هرکس در هر جایگاه و مقامی نیازمند بهره گیری از آداب قرآنی است.


وی با اشاره به بخش های مختلف برنامه اسرا عنوان کرد: این برنامه در چهار بخش قرائت، حفظ، اذان و دعا خوانی برگزار شد که جهت شناساندن ارزش این کار مطالبی را بازگو می کنم.
حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: زحمات اساتید و مربیان قرائت و حفظ قرآن از نگاه قرآن ارزشمند بوده همان طور که در سوره جمعه که هر مسلمانی با توجه به توان خود باید این سوره را روز و شب جمعه قرائت کند می فرماید: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴿2﴾ مربیان و اساتید قرآن باید عهده دار آموزش گام به گام و تدریجی قرآن به مردم بوده و درجه دوم تربیت کننده و تزکیه کننده نفوس عاشقان کلام وحی باشند تا آحاد جامعه مورد لطف و عنایت خداوندی قرار گیرند و زشتی ها، رزایل اخلاقی و بدی ها از جامعه دور شود.


قرآن کتاب با عظمتی بوده که تعمیم دهنده حکمت وراهنمای انسان در مسایل فکری و عقیدتی نسبت به تمام امور جهانی است.
وی با اشاره به وظیفه اصلی و هدف قاریان از تلاوت قرآن خاطرنشان کرد: یک تلاوت کننده قرآن باید با قرائت خاشعانه کلام الهی را در دل های مردم نفوذ دهد تا به گفته مقام معظم رهبری خطاب به جامعه قرآنی کشور شاهد رواج قرائت های خاشعانه در کنار فنون هنر تلاوت قرآن در میان آحاد جامعه باشیم.

 

حجت الاسلام محمدی افزود: حافظان قرآن نیز باید حفظ قرآن همراه با تدبر و تأمل را سرلوحه کار خود قرار دهند تا با عبور از مقدمه فهم معارف قرآن به مضامین والای آن برای عمل کردن دست یابند.
وی با بیان این مطلب که با ارزش ترین درجه بهره مندی از قرآن عمل به آن است اظهار کرد: اگر ما به قرآن عمل کنیم به جایگاه و منزلتی که خداوند متعال وعده کرده دست می یابیم وکسانی که با کتاب الهی آشنا می شوند و به آن عمل نمی کنند مثل تکذیب کنندگان قرآن هستند و همچون عالمانی که بی عمل بوده حمل کننده الفاظ قرآن خواهند بود و با ظلم کردن به وجودشان عامل محدودیت خود هستند.


وی با اشاره به مضامین آیه 9 سوره جمعه تصریح کرد: خداوند در سوره جمعه می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿9﴾ یعنی برای دعوت مردم به نماز و عبادت الهی مقدمه ای لازم است و آن سردادن بانگ اذان بوده تا مردم را در کمال ادب و احترام به سوی خدا متوجه سازیم.
حجت الاسلام محمدی افزود: نماز و به خصوص به پا داشتن اول وقت آن بسیار اهمیت داشته همچون که شهید مطهری می گوید: به کار بگویید نماز دارم نه به نماز بگویید که کار دارم.
و طبق آیات قرآن انسان باید در هر زمان بهترین کار را انجام دهد و وقت نماز، شایسته ترین اعمال به پا داشتن فریضه واجب نماز است.


وی عنوان کرد: انسان نباید در معنویات غرق شده و از زندگی دنیایی غافل شود همانطور که خداوند در سوره مبارکه جمعه می فرماید: فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿10﴾ یعنی پس از فریضه نماز به کار دنیایی و وظایف خود برسید و آن را تعطیل نکنید.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه دعا در ادبیات دینی ما خاطر نشان کرد: دعا کردن از اهمیت خاصی برخوردار بوده و یکی از بزرگترین نعمت های الهی است که به بندگانش ارزانی شده است.
وی افزود: لطف و عنایت خداوند به خاطر دعای بندگان بوده و پروردگار عالم اگر دعایی را در دنیا مستجاب نکند در آخرت جبران کرده طوری که انسان می گوید ای کاش تمام دعاهای من این طور می شد و یا دعای انسان در دنیا مستجاب می شود و یا از انسان بلا و حوادثی که در آینده به سراغش می آید از سوی خداوند دفع می گردد.

 


پایان پیام/
 

کد خبر 238241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha