جانبازان شیمیایی ایران بیشتر از کشته‌شدگان هیروشیما هستند

حسام با اشاره به وجود 100 هزار مصدوم و جانباز شیمیایی در ایران گفت: «سفر به روایت سرفه‌ها »تلنگری برای معرفی بعد شیمیایی دوران جنگ است.

به گزارش خبرنگار شبستان، مراسم رونمایی از کتاب سفرنامه به روایت سرفه‌ها نوشته سردار حمید حسام امروز، 24 اردیبهشت با حضور حسن رسولی منفرد، معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از نویسندگان و جانبازان در موزه صلح برگزار شد.

 

حمید حسام در این مراسم گفت: وقتی در سفر به هیروشیما همراه دوستان جانباز شدم نمی‌دانستم می‌خواهم کتابی بنویسم، من به دنبال دو سؤال تاریخی در ذهنم بودم، یکی بمباران هیروشیما و دیگری بمباران شیمیایی در ایران که ابعادش حتی برای رزمندگان باز نشده چه برسد به سایر کشورها.

 

این نویسنده ادامه داد: وقتی به هیروشیما رفتم دیدم بمباران هیروشیما برای مردم آنجا جا افتاده و آنها در این زمینه به کشور ما و سایر کشورها اطلاع‌رسانی کردند اما متأسفانه کمتر کسی از تعداد جانبازان شیمیایی ما و بعد شیمیایی جنگ خبر دارد.

 

حسام با بیان اینکه تعداد جانبازان شیمیایی ما از کشته‌شدگان هیروشیما بیشتر است، عنوان کرد: قریب 100 هزار مصدوم و جانباز شیمیایی داریم و این درد بزرگی است که ما نتوانسته‌ایم بعد شیمیایی جنگ را باز کنیم.

 

وی با بیان اینکه کتاب سفرنامه به روایت سرفه‌ها تلنگری برای معرفی هرچه بیشتر بعد شیمیایی دوران دفاع مقدس است، تصریح کرد: تمامی افراد و اشخاص به نوبه خود وظیفه دارند که این بعد را باز کنند و این یک رسالتی است برای بیان غربت جانبازان شیمیایی.

 

بر اساس این گزارش، بابایی، مادر شهید محمد بابایی که ژاپنی است و مترجم و همسفر سردار حمید رسام بود در این مراسم با بیان اینکه احساس درد و رنج و ناراحتی جانبازان شیمیایی را حس کردم، گفت: من دو جنگ را دیدم، جنگ جهانی اول و جنگ ایران و عراق را.

 

مادر شهید محمد بابایی ادامه داد: کتاب سفرنامه به روایت سرفه‌ها حتی برای من که ایرانی نیستم جذاب بود، با آن گاهی می‌خندیدم و گاهی گریه می‌کردم.

 

به گفته وی، تمام مردم باید متوجه باشند که بدون حمایت، لطف و مهربانی همسرشان نمی‌توانند موفق شوند.

 

این مادر شهید خاطرنشان کرد: رابطه ایران و ژاپن در زمینه ابعاد شیمیایی جنگ رابطه‌ای 10 ساله است و این رابطه به خاطر تقوا ادامه یافته است.

 

مادر شهید بابایی در پایان پیشنهاد کرد که کتاب سفرنامه به روایت سرفه‌ها به زبان ژاپنی ترجمه شود و همچنین تمام خاطرات همسفران حمید حسام به هیروشیما ثبت و کتاب شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 253793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha