خارج شدن مترو از دایره مدیریت هاشمی بعد از 17سال

به دنبال پذیرش استعفای مدیرعامل مترو تهران ازسوی شهردار تهران، شبستان ابعاد تازه ای از دلایل وقوع این اتفاق که می توان آن را پایانی بر مدیریت 17ساله هاشمی بر مترو دانست، بررسی می کند.

خبرگزاری شبستان: محسن هاشمی در اظهاراتی نامتعارف از پیش بینی قیمت بلیط مترو تهران در سال آینده در حدود 900 تومان سخن به میان آورد. به دنبال این امر موجی از نگرانی در بین مردم، که مترو را اصلی ترین وسیله حمل و نقل خود می دیدند به راه افتاد. این اظهارات تا حدی می تواند در فضای حساس کنونی کشور تاثیر سوء بگذارد که ذهن انسان را به وجود طرحی در این راستا سوق می دهد. عده ای نیز این عمل را که متقارن با بررسی بودجه در مجلس شده است، گروکشی مدیریت شهری برای در اختیار گرفتن بودجه مترو در دستان خود می دانند. در این بین رویانیان که تاکنون رویه ای همچون دیگر اعضای دولت پیش گرفته و رسیدن به امور ضروری و نیازهای اساسی مردم را مهمتر از جواب گویی به تبلیغات سوء رسانه های مغرض می داند، به ارایه گزارشاتی در خصوص تعامل دولت با مترو و کارشکنی های صورت گرفته در مترو پرداخت. وی که بنابر اظهارات خبرنگار ما تمایلی به مصاحبه در این خصوص نداشته و علت این امر را نیز ایجاد همدلی بین دولت و شهرداری می داند، سکوت بیشتر از این را به مصلحت ندانسته و پرده از برخی مسایل برداشته است.

 

روشنگری های دولت، هاشمی را وادار به استعفا کرد

 

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت در این خصوص افزود: در شرایطی که برخی ابایی از اعلام اعداد و ارقام نجومی در خصوص افزایش قیمت بلیت مترو در سال آینده و بر هم زدن آرامش فکری مردم ندارند، آیا نباید انتظار داشت که تاخیر در برنامه حرکت قطارها ناشی از تسری مشکلات داخلی و مدیریتی مترو به مردم و جامعه باشد و آیا این توهین به مردم نیست که به عنوان یک ابزار از آنها استفاده شود. وی در بخش مهمی از صحبت های خود ادامه داد: دولت به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد تا مترو چنین ارقام فرضی که خود ساخته است را از مردم مطالبه کند.
 

در ادامه با بیان این مسایل آمار و ارقامی نیز از عملکرد بی سابقه دولت در خصوص توسعه ی حمل و نقل عمومی شهر تهران ارایه داد که پرده از کذب بودن ادعاهای مدیران شهری و مترو برمی دارد که مهم ترین قسمت آن وجود امکان اداره مترو با مدیریت صحیح بر مبنای کرایه 150 تومانی می باشد که این امر با قیمت اعلام شده از سوی مدیریت مترو فاصله ای در حدود 750 تومان داشته که در نوع خود بی نظیر می باشد.
 

رویانیان سوء مدیریت را دلیل اصلی اینگونه اظهار نظرات دانست و افزود: با اشاره به ضرورت پایان این رویه، صراحتاً اعلام می‌کنم که شرکت حمل و نقل ریلی کشور به نمایندگی از دولت این آمادگی را به صورت کامل دارد که با هدف دفاع از حقوق مردم و حفظ آرامش و آسایش آنها با قیمتی کمتر از 400 تومان برای هر بلیت که سهم مردم از آنها 150 تومان و کمتر خواهد بود تمام فعالیت‌های مترو اعم از اقدامات زیربنایی توسعه ناوگان و خطوط و فعالیت‌های جاری و بهره‌برداری را برعهده بگیرد و برای همیشه به چندین سال جوسازی و فراکنی سیاسی برخی افراد پایان دهد.
 

این اظهار نظرها هاشمی را بر آن داشت که با ارسال نامه ای به شهردار تهران، استعفای خود را تقدیم محمد باقر قالیباف کند. لازم به ذکر است که هاشمی در این نامه نیز دست از اقدامات خود برنداشته و همچون گذشته به فرافکنی های خود علیه دولت ادامه می دهد.

 

باید سیستم جدیدی را از نو بنا کرد

 

این اتفاقات را به فال نیک گرفته و امیدواریم که با رفتن وی از مدیریت مترو شاهد این باشیم که مردم تهران بتوانند طعم واقعی خدمت را چشیده و از مترویی در شأن خودشان استفاده کنند. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نمی باشد که مدیریتی که در مدت 17سال بر یکی از ارگان های شهری رخنه کرده است، با تغییر رئوس خود، خیلی دچار تغییرات نمی شود و این موضوع باید مورد توجه دولت قرار بگیرد. باید سیستم جدیدی را از نو بنا کرد. چرا که در بسیاری از زیرمجموعه های دولت از قبیل وزارتخانه های مهم و کلیدی شاهد آن بوده ایم مدیران میانی این سیستم ها بر خلاف جهت گیری های مدیران خود، تمایلات خاص خود را داشته و بسیاری از مشکلات و سنگ اندازی ها را در مسیر خدمت دولت ایجاد می کنند. این امر نیز می تواند در سیستم متروی تهران به چند باره تکرار شود و سیستمی همچون گذشته را به بار بیاورد.
 

در این بین همراهی مدیریت شهری از الزامات ایجاد این سیستم می باشد امری که تاکنون در مباحث کمی شاهد آن بوده ایم. مدیران شهری باید اندکی از این ویژگی خود که همواره در صدد ایجاد تابلویی برای نشان دادن خود می باشند، بکاهند و برای ایجاد سیستمی مطلوب نهایت همکاری را با دولت داشته باشند و رویه ی جدیدی در پیش بگیرند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 25675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha