فلاسفه راهگشای سیاست اند/افلاطون و هایدگر اشتباه کردند

داوری اردکانی با تقدیر از تلاش آیت الله خامنه ای در حفظ معارف عقلی اسلامی گفت: فلاسفه راهگشای سیاست هستند نه عامل آن بنابراین تلاش کسانی چون افلاطون و هایدگر اشتباه بوده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم در آیین بزرگداشت مقام علمی آیت الله سیدمحمد خامنه ای که عصر دوشنبه، ششم خرداد در تالار ئحدت برگزار شد با اشاره به سابقه آشنایی خود با وی گفت: من تا دهه 70 با ایشان از نزدیک آشنا نبودم اما به صورت اتفاقی با یکی از آثارشان برخورد کردم.

وی نداشتن حق خلق الفاظ و ارتباط آنها با یکدیگر را از دغدغه های خود خواند و اظهار کرد: برخورد با کتاب آیت الله خامنه ای برای رفع این دغدغه به من کمک بسیار کرد، البته وی تنها به فقه و فلسفه توجه ندارد بلکه با لطافت طبع به شعر و ادبیات نیز توجهی خاص دارند.

داوری اردکانی حرکت اندیشمندان به سمت سیاست را مسئله ای متدوال در دنیاخواند و افزود: فلاسفه از دو راه وارد دنیای سیاست می شوند، نخست با خود فلسفه که کاری مشکل است و افلاطون نخستین فیلسوفی است که به این دنیا پای می نهد.

رئیس فرهنگستان علوم در ادامه بیان کرد: فیلسوفان راهگشای سیاست هستند نه عامل آن، بنابراین تلاش افلاطون به نظر من اشتباه بوده است. البته هایدگر نیز چنین اشتباهی را انجام داده است، به هر حال فلاسفه برای ورود به دنیای سیاست و توفیق آن نباید فلسفه خود را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه آیت الله خامنه ای می توانست حضوری توامان در فلسفه و سیاست داشته باشد، عنوان کرد: اما وی بنیاد حکمت صدرا را تشکیل داده و به احیاء و حفظ معارف عقلی اسلامی مداومت دارد و دستاوردهای خوبی نیز به جامعه عرضه کرده است.

داوری اردکانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ فعالان عرصه فلسفه افرادی موثرند و تاریخ گویای این مهم است و آیت الله خامنه ای نیز در زمره این افراد است.

پایان پیام/
 

کد خبر 257835

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha