رییس کمیسیون نظارت برنمایندگان از اصلاحات طرح میگوید

حجت‌الاسلام قربانی درباره اصلاحات طرح نظارت برنمایندگان گفت:اگراقدامات قوه قضاییه منجربه بازداشت نماینده شود، باید بازداشت وی به تأیید هیئت مندرج در این طرح برسد./نمایندگان درمقام ایفای وظایف قابل تعقیب نیستند.

حجت‌الاسلام موسی قربانی، رییس کمیسیون طرح نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره جلسه کارگروه این کمیسیون به خبرنگار شبستان گفت: ما در جلسه اخیر خود یک سری اصلاحاتی را در بحث‌هایی که شده بود انجام دادیم که یکی از آنها این بود که آن بندی را که انفصال دایم و یا موقت از نمایندگی مجلس بود کمی حقوقی‌تر کردیم.

وی با اشاره به این بند اصلاح شده اظهار کرد: این بند به این‌گونه اصلاح شد که محرومیت از حضور در جلسات علنی مجلس یا به صورت دایم یا موقت و با تأیید مجلس برای نماینده متخلف صورت گیرد.

حجت‌الاسلام قربانی بیان کرد: در مورد تعقیب نمایندگان این‌گونه آوردیم که نمایندگان در مقام ایفای وظایف قابل تعقیب نیستند اما غیر از اینها جاهایی که مربوط به وظایف غیر از وظایف نمایندگی است اگر نماینده‌ای مرتکب جرمی شود احضارش از طریق همین هیئتی است که در کمیسیون طرح نظارت مجلس بر نمایندگان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: اگر اقدامات قوه قضاییه منجر به بازداشت نماینده شود باید بازداشت وی به تأیید همین هیئت برسد.

رییس کمیسیون طرح نظارت مجلس بر نمایندگان جلسه آینده این کمیسیون را به احتمال زیاد یکشنبه هفته آینده ذکر کرد.

گفتنی است طرح نظارت بر نمایندگان بیش از یکسال است که در راهروهای مجلس در حال پاسکاری است. این طرح که از مطالبات جدی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای ایجاد اصلاح ساختاری بر مجلس شورای اسلامی است اولین بار در تابستان سال قبل حین جلسه مشترک ولی امر مسلمین عالم و نمایندگان مجلس هشتم مطرح شده است.

یادآور می شود بحث عدم عدم تعقیب نمایندگان توسط نهادهای نظارتی کلان مانند قوه قضائیه که بازوی اجرای عدالت در کشور است اولین مرتبه توسط نمایندگان افراطی دوم خرداد در مجلس  ششم مطرح شده است.

بر اساس این طرح نمایندگان در مورد وظایف نمایندگی که البته بحثی مبهم التعریف و بسیط است به هیچ وجه قابل تعقیب و بازداشت نیستند و درباره مفاسدی که به حوزه نمایندگیشان مربوط نیست مانند زمین خواری، رشوه و ... فقط در صورتی قابل بازداشت توسط قوه قهریه قضائیه هستند که به تأیید هیئت درون پارلمانی مذکور در طرح برسد.

این طرح به لحاظ عقلائی و قانونی دارای نواقص فراوانی است از جمله اینکه در صورت اجرای چنین قانونی منافع ملی و امنیت ملی کشور و حتی مصالح مردم عادی به خطر خواهد افتاد چراکه اگر نماینده ای دچار ظلم به غیر شود برای پیگیری ابتدا باید این هیئت مجوز دهد و چنانچه این هیئت به دست افکار حزبی و دسته ای مانند مجلس ششم باشد؛ حق نظام اسلامی و مردم قابل حذف توسط این هیئت است.

لازم به ذکر است سئوال اساسی در قبال چنین طرحی این است که با وجود احتمال بالای ردّ این مصوبه توسط شورای نگهبان بخاطر مغایرت با شرع یا قانون اساسی چرا برخی نمایندگان اصرار دارند وقت ملت را به نام وکیل ملت بگیرند و مطالبه رهبری را از محل اصلی آن خارج نمایند و به سمت مسیر دیگر هدایت نمایند؟

پایان پیام/

کد خبر 25814

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha